Ouarzazate in stroom en verval

 Verlaten kasbahs bij de stuwdam El Mansour Eddahbi

ruines

 El Mansour Eddahbi  

de barrage (stuwdam)
 
  


stoute zeer stoute schapen
zal later blijken:
  


 ik stond nietsvermoedend foto’s te maken,
 
   


toen plots de deur openging van het huis en een woedende huisvrouw de schapen
wegjoeg
op veilige afstand maakte ik nog stiekem een foto van de vluchtende misdadigers
 
 
 
 
 
 
 
 
hoop dat jullie ervan genoten hebben
                ***
 
 
 
 
speciaal voor ghijsa:) 

extreme droogte aan de oevers
 
  

maar gelukkig heeft de barrage voor extreme tijden deze wateropslag;-)))
er wordt in gezwommen en er wordt in gevist…
klein scheveningen in de sahara
 
 
 
 
 

28 thoughts on “Ouarzazate in stroom en verval

  1. Uit welke tijd stammen die ruines? Was het een vesting?
    Ik zou als schaap ook in zo’n groen tuintje gaan lunchen.

  2. in ouarzazate heb je talrijke van dit soort ruines, overblijfselen van kasbahs uit de
    moorse tijd, dus dat zal ongeveer een eeuw of zeven na christus zijn geweest
    het zijn verstevigde forten, dat kun je ook wel zien, want de muren zijn aardig dik, voor wat er van over is
    wat de schapen betreft, ik geef ze ook groot gelijk, want voor de rest is het zand en steen wat er te vreten is

  3. @antoinette
    wat zou je dan doen?
    zou je het durven, het risico nemen?
    ik sta al vast klaar met mijn rooie samsung

  4. Ik begrijp het niet, bij die barrage moet het water toch veel dieper zijn of is de barrage misschien ook een ruïne-barrage. Je zou verwachten dat de kashba onder water was komen te staan, op die manier zijn veel plaatsen verdronken. Misschien moet je er gewoon geweest zijn om dit alles te begrijpen.
    An sich ziet het er wel mooi uit allemaal.
    Die schapen in dat tuintje hebben precies dezelfde opstelling zoals in mijn kerststalletje.

  5. @ghijsa
    het is hoogzomer
    zonder deze stuwmeer zou er helemaal geen water zijn
    het meer is heel groot
    ik heb nog wel foto’s waar het water dieper is
    ik plaats er zo speciaal voor jou nog één
    ééntje die diep genoeg is om in te duiken
    hoe gaat het met cupido, is hij al wakker?

  6. de droogte verklaart veel
    .. en de hondenpootjes
    mooie atlas van de droogte, en daarna een frisse duik.

  7. @ghijsa
    jouw laatste opmerking geeft precies de essentie weer
    marokko is een land van tegenstellingen
    @Z.J
    ik vermoed dat het een routinevlucht was

  8. @Catharina
    die bewoners hadden er ook gewoon een bordje moeten neerzetten
    Verboden voor landlopers;-))
    @antoinette
    en jouw kennende zou je precies weten waar het lekkerste blaadje hangt;-))

  9. Wat een prachtig beeld aan die oever. De vissersbootjes.
    Vis met groente. ’t Lijkt me lekker en later een lekker
    schapenboutje.

  10. Marokkaanse schapen! Wat leuk! Zelf zat ik tussen de Nederlandse schapen en heb ontzettend van ze genoten (en heus niet alleen in culinaire zin).

  11. @Martin
    ik vroeg aan die vissers wat ze daar vingen
    hij noemde iets wat ik niet kon thuisbrengen (mijn arabisch is niet zo geweldig)
    de jongen gaf met zijn handen de grootte aan
    hmmm…dat was best groot
    tonijn vroeg ik?
    nee…geen tonijn
    maar ja, je weet het, vissers overdrijven graag over de grootte van hun vangst;-))
    schapenboutjes lust ik niet
    ben zowie zo geen vleeseter

  12. @Lebonton
    mag ik u een vraag stellen?
    heeft u een tuin?
    een tuin waar u trots op bent?
    ik stuur vanmiddag een kleine kudde ooien op dat prachtige tuintje af;-)))dat hebben die boefjes dus gedaan

  13. @Blew
    interessante vraag
    maar ik denk dat zonder deze stuwdam ouarzazate al snel zou uitdrogen
    en het zand van de sahara zou oprukken
    ik ben precies één dag in ouarzazate geweest op bezoek bij mensen uit de kring
    van mijn man
    wat ik van de vrouw des huizes heb begrepen zijn ze in het stadje heel trots op hun meer
    @Zelfstandig_journalist
    ik vrees het ook
    had geen tijd om een achtervolging in te zetten
    want een uurtje later ging onze bus naar Essaouira al weer

Geef een reactie

