Hoe een kogel een beer kan doden

Deze zomer gaat het dan gebeuren.
Mijn man gaat naar zijn geboorteland om zijn geliefden in de armen te kunnen sluiten.
Gister had hij zijn ouwe boezemvriend aan de telefoon, langer dan gebruikelijk en al was ik boven en kon ik het niet letterlijk verstaan, de euforie spatte tegen het plafond en bereikte de laminaten vloer op de slaapkamer. Vibraties van heimwee en nostalgie.
 
Als ik hem zo hoor dan ben ik blij dat we het dit keer hebben doorgezet. Te lang speelde geldtekort, gebrek aan vervoer en mijn eigen weerzin om terug te gaan.
Maar vier jaar is wel een lange tijd en dat begin ik mij nu ook te realiseren. Soms laat het empathisch vermogen je in de steek als het eigenbelang een te groot aandeel op eist.
Schoorvoetend had ik begin dit jaar mijn weerzin op zij gezet en toegestemd in het maken van grootse zomerplannen.
Maar koud had ik dat uitgesproken of ik zag een enorme beer op de eindeloze autowegen dwars over het continent. Goed we gaan gezamenlijk, maar gewoon met het vliegtuig. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn kinderen mee te nemen op zo’n lange, hete en gevaarlijke reis.
Lang en heet is niet overdreven. Maar gevaarlijk? Als ik daar met kennissen over sprak, zeiden die dat er veel veranderd is, de afgelopen jaren. De bergpassen in Spanje zijn veel toegankelijker en automobilistvriendelijker geworden. Het is niet meer de rit des doods zoals ik mij die herinner van de reizen als thuiswonend kind en puber.
Aan de kant van de autosnelwegen zijn voldoende goedkope hotels waar je s’avonds kunt inchecken om je rust te nemen. Doorjakkeren met de slaap in de ogen en eventueel een riskante overnachting in je auto op een verlaten parkeerterrein was beslist niet meer van deze tijd, lachten kennissen en vrienden.
 
Ja, ja…het zal allemaal wel. Maar dan nog had je te maken met overvolle wegen, met vakantiegangers die allemaal haast hadden, de tijdsdruk die je voelde omdat je niet teveel tijd onderweg wilde verliezen. De vele ongelukken waar je vooral in Spanje getuige van was. En last but not least de hatelijkheid waarmee je met een europees kentekenbord in marokko verwelkomd werd door tegenliggers. Vooral de vrachtwagens hadden er een handje van, op de toch al smalle wegen, je van de weg te duwen.
 
Ik hield voet bij stuk. De veiligheid van mijn kinderen stond voorop en de relativerende verhalen, daar zou best iets van kloppen, maar dan nog…
 
We sloten een compromis, ik ging met de koters in het vliegtuig en hij zou met de auto gaan. Nou ja…dat beslisten we eventjes uit de losse pols ergens in januari.
Vele belastingverrekeningen verder blijkt dat een financieel luchtkasteeltje te zijn.
Het was even slikken. Maar de kogel is dan toch door de kerk.
 
Voor wie in augustus de zelfde route gaat afleggen en men ziet een opel vectra volgestouwd met man, vrouw en twee- en een half kind, die mag gerust zwaaien.
 
Want die mensen zijn wij.
 
 
 
 
 
 
 
 

46 thoughts on “Hoe een kogel een beer kan doden

  1. Jeetje, dat wordt een lange reis.
    Kunnen jullie niet ’s nachts rijden en overdag slapen??

  2. Veel succes met de reis en plezier bij familie en kennissen. je hebt nog een maand om alles goed voor te bereiden. Beginnend met de auto.

  3. Veel plezier op reis en je bestemming.
    (Ik heb het wel eens met de trein gedaan
    nog voor de TGV. Het was het einde van
    een reis na drie keer tevergeefs vliegveld,
    de trein naar Tanger genomen en vandaar
    over en een kaartje naar Amsterdam gekocht.
    Wat een zit. Ik herinner me nog wel het
    uitgestorven midden van Spanje als heet en
    mooi.)
    Nogmaals حظا سعيدا ، والمرح ورحلة جيدة
    Klopt het een beetje?

  4. Dat wordt een extra zware lange reis in jouw toestand. Bereid je je goed voor :-)?

  5. Goede reis gewenst! En een mooie tijd daar natuurlijk..
    Wel een hele lange rit zeg.. Dag of vier?

  6. Als jullie maar voldoende rust nemen en van te voren de hotelletjes plannen.
    Zit er airco in de auto?
    Je bent hoogzwanger Assyke.

  7. Ohhhh
    Ik wist niet dat je zwanger was??
    Nu snap ik de halve koter
    Gefeliciteerd

  8. een goede reis gewenst voor jullie vijfjes Assyke en geniet van het samenzijn!
    ik zie uit naar mooie verhalen en gedichten
    vanaf zuid frankrijk ga ik t.z.t ntuurlijk kijken naar elke opel vectra.
    welke kleur?
    lieve groet van mij

  9. wat een onderneming
    wat bijzonder ook
    als je iemand ziet die zwaait, dan ben ik het
    veel plezier

  10. @hoi hoi lieve reageerdertjes
    ik moet zo mijn kind ophalen, straks ga ik jullie antwoorden
    maar ik heb alles gelezen en genoten van jullie commentaartjes

  11. Ik zal wel zwaaien, jullie passeren op de Antwerpse ring veronderstel ik? Hebben jullie dan ook zo’n groot gevaarte op het dak gebonden?

  12. heb niet alles gevolgd, maar zie die vectra helemaal op de juiste plaats vallen 🙂
    Goede reis, veel plezier bij familie en vrienden!

  13. @marijke
    dat is best een goeie
    ik weet alleen niet of het handig is om een hotel enkel voor overdag te boeken, volgens mij
    kan dat niet
    maar ik geloof dat we de eerste dag in elk geval van huis s’nachts vertrekken en dan aan het eind
    van de middag een slaapplaats gaan zoeken

  14. @Antoinette
    breek me de bek niet open over de auto;-))
    voordat zo’n bakbeest reisvaardig is…aaarrrgggghhh
    @martin
    met de trein lijkt me best avontuurlijk
    en je draagt tenminste niet de verantwoordelijkheid voor de veiligheid
    ik heb het een keer met een bus gedaan en dat was wel heel gezellig
    na twee dagen was je gewoon familie van elkaar, reizen verbroedert enorm
    wat jouw chinees betreft, ik geloof het niet helemaal
    maar ik zal het vanavond even bij lief checken
    hij claimt een beter arabisch dan ik;-))
    rihlat klopt in elk geval;-))
    hoe kom je aan het arabische alfabet, heb je een link?

  15. @zelfstandig_journalist
    dank je wel voor je lieve zorgen
    alles staat en valt met de airconditioning
    als die het laat afweten, dan heb ik wel een probleem
    want die aanhoudende hitte is niet goed voor de vrucht
    maar dat apparaat is laatst nog nagekeken en er schijnt iets vervangen
    te zijn…vraag me niet wat, maar dat doe je toch niet;-)))

  16. @Aad Verbaast
    Hé welkom!!!
    vroeger toen ik nog thuis woonde, deden we er drie dagen over
    maar toen werd er minimaal gepauzeerd, onhandig geslapen in de auto
    op parkeerterreinen etc…niet echt comfortabel
    nu gaan we overnachten in heuse bedden en op echte matrassen…
    dus ik weet niet hoe lang de reis dan gaat duren, misschien wel vier dagen
    of langer ja…

  17. @lieve Reintje
    ik ben niet hoogzwanger, hoogstens middelzwanger;-)))
    ja, er zit airco in de bolide, anders zou ik me niet me hebben overgehaald
    dat zou vragen zijn om moeilijkheden
    er worden denk ik geen hotels geen gereserveerd, maar we weten wel ongeveer
    waar ze zich bevinden en welke hotels ideaal zijn
    en voor de rest is het gewoon ervaring op doen
    voor alles komt een eerste keer

  18. @PiratePete
    dank je
    ik eigenlijk ook
    ik liever dan ik…maar ja…
    we zullen het vast overleven;-))
    @PiratePete nummerke 2
    hahaha
    een mens kan niet alles weten
    laten we zeggen dat tijdens jouw afwezigheid
    de teerling is geworpen
    halve koter, laat hem dat maar niet horen
    al is het dan een maf wezentje, zoals het er nu uitziet
    het is toch echt één en geen half
    help me herinneren dat ik dat nooit meer zeg

  19. @svara
    dank je, ja het zijn er vijf en geen vier en een half
    ik schaam me dood
    ik weet niet wat voor een kleur het is
    in de autopapieren staat dat hij zwart is
    maar ik vind het eerder donkerantraciet
    nou ja, iets donkers dus
    maar als het veel beweegt daar achter de raampjes
    dan kan het niet missen, dat zijn wij ,
    Familie Hecktiek
    en ik kijk alvast uit naar jouw gezwaai
    ben jaloers, zuidfrankrijk, daar wil ik ook wel naar toe
    of naar de Hooglanden…

  20. @Vuurjuffer
    ja, een onderneming is het zeker pfffff…
    ook naar jouw zwaaien kijk ik uit
    hou wel een gedichtenbundeltje in je hand
    anders weet ik niet dat jij het bent

  21. @Wattman
    ehhh…we zijn nog net geen volksverhuizers
    op het dak zit zo´n skibox
    voor de rest hoop ik dat er nog plaats zal zijn voor ons zelf
    is wel zo handig
    Antwerpen, ja vast…ik herinner me dat we altijd via Breda gingen
    en als je dat doet, dan kom je onherroepelijk in Antwerpen
    maar ik begrijp dat jij een hutje aan de ringweg hebt?
    geen last van uitlaatgassen en autogeraas?

  22. @landheha
    ik heb gister jouw discussie met glaswerk een beetje gevolgd
    ging volgens mij over taal
    vind je het erg dat ik liever heb dat de vectra al rijdend op zijn plekje terechtkomt
    vallen doet hopelijk een fris buitje zo nu en dan:-)

  23. Heel erg veel plezier en geluk onderweg! Voor de troost, zorgen hebben soms de neiging een beetje te slijten, zeker onderweg. Ik zwaai maar vast! / …
    Ik wilde heen-en-weerstokjes doen, maar het gaat niet…

  24. Dit is de link:http://translate.google.nl/#nl|ar|Hier%20kan%20je%20wat%20instappen%20en%20hij%20maakt%20er%20Arabisch%20van%2C%20of%20dat%20echt%20zo%20is%20kan%20ik%20niet%20controleren%2C%20maar%20hij%20vertaalt%20wel%20goed%20terug.

  25. Ja, via Breda kom je in Antwerpen. Ik woon niet áán de ring, wel vlakbij…. zeg maar hoe laat, dan sta ik gereed om te zwaaien 😉

  26. @Assyke
    Vooral niets plannen, en er zo lang over doen als goed is voor jou en je gezin.
    Zo ver is dat toch niet?

  27. @ Alib
    =Zo ver is dat toch niet=
    Ik weet niet of de kinderen het daar wel mee eens zullen zijn.

  28. @BarbraJansma
    heel misschien gaan we met nog een gezin
    hebben dan dus gezelschap onderweg
    wie heeft er dan tijd voor zorgen
    zullen veel te druk zijn met zwaaien naar elkaar in de auto
    en oh ha en al die bloggertjes hier, daar moet ik ook al naar zwaaien
    ik krijg het nog druk;-))

  29. @Martin
    aha een vertaalsite
    ik dacht dat je het zelf in elkaar geknutseld had;-))
    maar die vertaalknopjes zijn niet helemaal betrouwbaar
    @zelfstandig_journalist
    en ik maar denken dat…
    ;-)))

  30. @prometheus
    weinig reacties, veel reacties
    op het vkblog maakt men zich hier nogal druk om;-))
    vktypisch
    @wattman
    in dat geval hebt ge dus een telescoop nodig

  31. @joost
    veel dank
    @Alib
    als we samen met het andere gezin gaan, zullen zij
    waarschijnlijk het leeuwendeel van de planning op zich nemen
    geroutineerde reizigers als zij zijn
    maar het zijn relaxte mensen, die er gewoon een vakantietripje van maken
    van die paar daagjes, dus dat komt wel goed
    @k.Reintje
    het fenomeen auto is voor de kinderen nog al nieuw
    ehhh…voor mij ook
    dus de verwachting is, dat ze hopelijk niet te snel uitgekeken zijn
    op het interieur;-))

  32. hi
    Je schrijft o.a. "En last but not least de hatelijkheid waarmee je met een europees kentekenbord in marokko verwelkomd werd door tegenliggers." Misschien heb ik iets gemist de afgelopen jaren maar waar komt die hatelijkheid vandaan en waarom tegen Europese kentekenborden in Marokko??

  33. @socrates
    het is niet zozeer tegen europeanen,
    als wel tegen geemigreerde marokkanen die terugkomen
    om in hun geboorteland "vankantie" te vieren
    tsja…ze willen allemaal de oversteek maken
    en het is maar weinig dat vergund, vandaar de jaloezie
    die zich op de wegen zo uit
    dat de migranten een belangrijk aandeel leveren aan het bruto nationaal
    produkt wordt voor het gemak maar even over het hoofd gezien en anders
    gebagatelliseerd

  34. assyke ik wilde nu juist weten of standaard teksten wel goed
    vertaald zouden worden. Extra spannend omdat het in een
    ander alfabet wordt overgezet. Naar de talen die ik kan lezen
    gebeurd dat goed. Alleen veel geluk wordt in het Indonesische
    Good luck en niet selamat (+ evt nog wat) wat ik zelf zou gebruiken.
    In het Duits, Frans, Engels en Zuidafrikaans (veel plezier wordt
    veel pret) is het wel goed. Ach laat maar.

  35. Misschien is het niet alleen de kif, maar ook het principe dat de gelederen zich sluiten na verlies van een stel stamgenoten. Het herinnert me aan het gezin waar ik opgroeide, toen de oudsten het huis verlieten hadden ze meteen niks meer in te brengen. De sociale structuur past zich aan de nieuwe situatie aan, en is waarschijnlijk gebaat met wat moeilijkdoenerij, zo van: je hoort er niet meer bij, laat maar zien hoe graag je bij ons wilt horen…. Of klets ik nu?

  36. @Martin
    Ik wens je veel plezier en ontspanning!
    mijn man heeft zich er over gebogen en het aldus vertaald
    ik heb me vergist, ik dacht dat er rihlat (=reis) stond, maar er stond rahat en rahat
    betekent rust/ontspanning

  37. Leuk, zo’n reis, goed om te doen en te zien dat het anders kan dan vroeger, zie de reis niet als een middel om de eindbestemming te bereiken maar een deel van de vakantie en maak het leuk! Goede reis, rij voorzichtig!

  38. @Martin
    oh ja, met terugwerkende kracht:
    dank je wel voor je goeie wensen☻☺☻
    @BarbraJansma
    nee hoor, je kletst zeker niet uit je nek
    structuren in het klein, gelden vaak op macroniveau
    toch is het ook jaloezie, maar dan inderdaad vanwege de verlaters
    en niet vanwege oorspronkelijke europeanen
    dus je hebt wel degelijk een punt

  39. @beeldsprekers
    zo zie ik het ook
    op het moment dat je de koffers in de auto stopt
    is je vakantie/reis begonnen
    en volgens mij denkt mijn man er ook zo over

Geef een reactie

