Moi en haar lastige zoon – deel 1

Hij stond bekend om zijn moeilijke karakter.
Bang als zijn moeder was voor zijn wetende ogen nam ze hem op een dag mee op een lange wandeling. Met een verrassing in het verschiet.
Wat was hij blij. Hij mocht met zijn moeder mee, alleen hij.
Hij voelde zich uitverkoren en hij huppelde blij en energiek naast haar. Terwijl zijn moeder her en der de weg vroeg, bleef hij uitgelaten en had hij niets in de gaten.
Is het vandaag feest, mama? Mag ik daarom met jou mee?
Zijn vragen bleven onbeantwoord.
Het deerde hem niet, want iets anders kende hij niet. Dit uitje was al genoeg en warmde zijn kinderhart.
 
Toen de straatjes steegjes werden en ook de steegjes almaar smaller en donkerder werden begon hij zich toch wel ongerust te maken.
Mama, we zijn verdwaald hé?
Mama, ik vind het hier eng, ik ben bang mama…
In antwoord op zijn klagerige stem greep Moi hem stevig bij de hand en trok hem mee.
We zijn er zo.
Het waren haar eerste woorden sinds hun vertrek uit huis ruim een uur geleden.
Haar woorden konden hem niet troosten…hij was bang en hij voelde hoe zijn haartjes rechtovereind gingen staan.
Een schreeuw vocht zich omhoog…maar zijn keel zat dicht en zijn knieen waren slap.
Voor een kleine deur bleef zijn moeder staan. Ze tilde hem op en droeg hem naar binnen.
We zijn er, zei ze tegen niemand in het bijzonder.
 
 
 
 
 
 
 

31 thoughts on “Moi en haar lastige zoon – deel 1

  1. Je hebt de kop en het lijf waanzinnig goed en herkenbaar, voor mij persoonlijk, geschreven.
    Ik wacht ongeduldig op de staart.

  2. Oei, goed verteld maar ik krijg er een rot gevoel bij, dit loopt niet goed af.

  3. Dit doet me denken aan duistere tochten uit mijn verleden naar tandarts of huisarts. Eindigde steevast in iets dat me tot nu toe traumatiseerde….pijn en verdriet…

  4. Het hele verhaal ademt iets onheilspellends uit… ontzettend knap geschreven! Als je dat een paar honderd woorden lang kunt volhouden ben je een goeie…. maar dat wisten we al!

  5. Little tumb,een variatie op een sprookje dat ik vaak aan mijn little brother vertelde.
    Hij vond het dan geen leuk verhaaltje.

  6. Vooral in dit soort beklemmende teksten waar ouder en
    kind een rottige verhouding met elkaar hebben schrijf je
    het beste.
    Mij schoot een wandeling met mijn kinderen door een arme
    buurt en zeer nauwe straatjes van Porto te binnen.

  7. Lieve Assyke, wat mooi is dit nu weer. Kijk uit naar het vervolg, maar dankzij die prachtige slotzin, kan het ook perfect op zich zelf staan. En als je de tweede zin weglaat is het helemaal perfect. Omdat die slotzin dan nog sterker wordt. Als ik een pet droeg, nam ik hem voor je af (citaat van ???).
    Hartegroet,
    Simen Vrederat

  8. Ai, de wereld van het kind… kan ook een eerste schooldag zijn..? Wat het ook wordt, het is nu angstig.

  9. assyke zou je dit hier boven weg willen gooien?
    Misschien wil marius er een kopietje van, maar
    hij zit hier mee in zijn maag.
    Ik had er ook een. Zelfde tekst. Heb hem naar Marius
    gestuurd en de afzender geband.

  10. @martin 23.25 uur
    ik heb hem verwijderd en de man/vrouw een ban gegeven
    voor de zekerheid een kopie gemaakt, mocht Marius van Artaaa daar om vragen

  11. Ik ga voor onbepaalde tijd met zomerreces.
    En wens je aangename zomermaanden.
    Tot ziens.

  12. Prachtig en ook ik kijk uit naar het vervolg
    ik begrijp wat Simen bedoeld wat die tweede zin betreft
    daar geef je al iets weg wat uit de laatste zin blijkt.
    maar knap, ik zou het je niet na kunnen doen zo te schrijven
    lieve groet en je bent echt een favoriet

  13. Grrrrrr
    Alle hens aan dek
    Hijs de zeilen
    Zet koers naar het kleine deurtje
    We hebben weer een goedkoop scheeps maatje
    ehhh
    ja ja licht het anker. . .
    Triest dat er moeders zijn die dit kunnen, of erger, geen keuze hebben!
    Nog triester is het dat er mensen zijn die zonder problemen kinderen voor hun laten werken. . .

  14. But lets wait on part 2
    I for one, have been jumping the gun!
    Ik ben benieuwd waar je ons mee naar toe neemt Assyke.

  15. @k.Reintje
    dat is mooi
    ik beloof niet te lang te doen over het vervolg;-)
    @Theo
    welkom op mijn blog!
    dank je…

  16. @antoinette
    de werkelijkheid waarin sommige kindjes leven is inderdaad rot
    @Leo
    ik vond een bezoekje aan de kapper op mijn vierde een echte bezoeking
    daarna knipte mijn moeder ons maar gewoon thuis
    bleek eenvoudiger, dan een angstig kind;-))

  17. @wattman
    wauw wat een geweldig compliment!
    @zelfstandig_journalist
    tsja die vermaledijde tags;-))

  18. @fleur
    klein duimpje zijn ouders konden zich geen voedsel meer veroorloven, geloof ik
    in dit verhaal zijn de motieven helaas heel anders
    ik kan me goed voorstellen dat je broertje het geen fijn verhaal vond;-))

  19. @Hoi Blew
    waarom?
    voor ons een vraag
    voor vele ouders in arme landen een doodgewone noodzaak
    maar deze moeder…hmmm…ik zwijg maar;(((

  20. @Martin
    dank je
    je woorden doen me goed
    vooral fijn als er beelden boven komen
    dan is het gelukt iets over te brengen

  21. @BarbraJansma
    voor een kind kan de meest simpele handeling of gebeurtenis
    doodeng en onheilspellend zijn, dat is zo

  22. @Hoi Simen
    dank je voor je fijne ondersteunende feedback
    ik heb je tip opgevolgd, de tweede zin was inderdaad onnodig

  23. @Theo
    veel plezier en leuk dat je dat even persoonlijk komt melden
    stel ik op prijs

  24. @Pirate Pete
    pas je een beetje op dat je niet van het schip valt?
    je laatste zin is een deel van de kern van het verhaal
    @Pirate Pete nummertje 2
    ik geloof dat ik aan het werk moet;-))

  25. Pingback: Van baarmoeder tot het graf « Assyke's Blog

Geef een reactie

