vrouwen aan de top? not that easy!

Wat mij verbaast is dat er in zoveel aziatische en zelfs islamitische landen
vrouwen premier, president worden. Landen en culturen die als achterlijk worden weggezet in westerse media.
Deze week was ineens de hoop halfmassaal opgelaaid dat nederland eindelijk ook mee zou lopen in de achterlijke vaart der volkeren en een vrouw zou leveren voor het premierschap.

Hoe lang moeten we nog wachten? Wat moet er veranderen om dat mogelijk te maken?
Wat is er mis met het nederlandse systeem dat zulks bijna te hoog gegrepen lijkt?

Nederland…o…nederland…we hebben de Opzij toch niet voor niets?

Met dank aan   Kat   deze link :  

http://www.guide2womenleaders.com/Premier_Ministers.htm

32 thoughts on “vrouwen aan de top? not that easy!

  1. rascistische uitlatingen worden uiteraard niet toegestaan
    naar aanleiding van deze blog

  2. Er zijn wel enkele vrouwen geweest die een dergelijke positie zouden hebben kunnen bekleden. Maar op dit moment zie ik op ons politieke toneel geen vrouw die in genoeg mate overwicht heeft, dat die positie aan de orde is. Jij wel? 🙂

  3. Een grote fan van GroenLinks ben ik niet, maar ze zijn
    wel een kweekvijver voor vrouwelijk talent. Op plek 2
    iemand die het echt goed doet.
    ook binnen de VVD zijn er meerdere. Neelie Kroes is wel
    genoemd. Die kan dat toch wel? Zo rechts als de neten,
    maar wel een vrouw met kwaliteiten. Iedereen kan er nog
    wel wat bedenken.

  4. @Kitty
    Bij mannen wordt er niet op die manier gekeken.
    Balkenende heeft in mijn ogen ook geen leiderscapaciteiten, cohen moet het op landsnivea nog bewijzen, van wouter bos was het ook nog maar de vraag etc…
    ik denk dat onze eisen verscherpen en de verwachtingen stijgen op het moment dat het om een vrouw gaat.
    misschien moeten we af van traditonele verwachtingen en andere politieke waarden belangrijker gaan vinden.
    Dat schept voor vrouwen meteen ruimte om ook zichtbaar te worden.

  5. @martin
    talent is er genoeg
    het gaat om wat we verwachten, wat we eisen van een politicus
    met de hollandse blik lijkt er iets mis te zijn
    alsof emancipatie enkel een salonfahig begrip was, maar nooit echt
    diep geworteld is geweest of die kans heeft gekregen

  6. Hallo Assyke,
    Ik herinner mij nog een onderzoek van eind jaren 90.
    Het bleek dat de rolverdeling tussen man en vrouw nog altijd zeer traditioneel was.
    Nederland was bij lange na geen koploper in de emancipatie.
    En dat terwijl de funderingen ervoor wel aanwezig waren. . .
    Je moet als volk het natuurlijk wel willen.

  7. Ik kijk er een beetje anders naar. Een vrouw op die plaats moet in de eerste plaats serieus worden genomen door de andere politici. Vrouwen leggen meestal de accenten anders als mannen en daardoor is dat moeilijker. Mannen zien niet gauw een leider in de vrouw als ze andere speerpunten in het beleid heeft.
    Een vrouw die zich als man gaat gedragen vind ik trouwens nog minder aantrekkelijk als leider! Voor mij hoeft er niet zo nodig een vrouw leider te zijn, als het aantal vrouwen in de kamer maar voldoende is om de vrouwelijke inbreng te garanderen.

  8. @Assyke, ik ben er van overtuigd dat er binnen een aantal min of meer traditionele partijen (bijv. VVD, CDA, PvdA) voldoende vrouwen met talent voor het (lands-)leiderschap zitten.
    Het vervelende, voor die vrouwen bedoel ik, is dat er eerst een cultuuromslag in het politieke landschap moet plaats vinden. Mijn ervaring is echter dat juist zo’n type omslag zeer traag verloopt.
    Maar het komt uiteindelijk goed:
    "mijn" PvdA heeft 50% vrouwen op de kieslijst staan, een vrouw als partij- en als fraktievoorzitter, een vrouw als voorzitter van de tweede kamer en vergeet ook de voorzitter van de vakcentrale FNV niet.
    Blog aanbevolen.

  9. @pirate pete
    nederland loopt in eurapa, zelfs in zuidelijk europa behoorlijk achter
    wat vrouwelijke emancipatie betreft
    ik denk niet dat het aan de mensen zelf ligt, maar aan het beleid
    het wordt niet echt van bovenaf gestimuleerd, vrouwen moeten zich
    in teveel bochten wringen en zich op de werkvloer teveel aanpassen aan de
    heersende mannelijke cultuur dat het proces vertraagd wordt en de animo verdampt

  10. @kitty
    het serieus nemen is een maatstaf van de heersende cultuur
    die cultuur is een mannelijke
    wat je zegt kan ook, van binnenuit die cultuur verzachten en vervrouwelijken
    door meer bezetting in de tweede kamer
    maar dat gebeurt al heel lang en toch stokt het proces halverwege naar boven

  11. Het moet er niet om gaan of iemand man of vrouw is, maar gewoon de beste persoon op een bepaalde plek. Pas dan is er echt sprake van emancipatie.

  12. @blogpieper
    ik ben het met je eens
    dat proces duurt lang, misschien is dat ook helemaal niet erg
    maar het geeft wel te denken
    omdat juist nederland naar buiten toe als extreem progressief gold
    in de ogen van de wereld
    dat is inmiddels al zo lang achterhaald, ook als je dieper kijkt in de samenstelling
    van de beroepsbevolking en de hierarchie op de werkvloer

  13. @ivy
    natuurlijk, dat is en blijft het allerbelangrijkste
    maar wie bepaalt wie de beste man/vrouw is
    wat zijn de maatstaven, daar gaat het mij om
    het lijkt er op dat de maatstaven gunstig zijn voor mannelijke politici
    moeten we daaruit dan concluderen dat het politieke vak een mannelijke is?
    dat lijkt me niet, want als er in het dagelijkse leven iemand politiek bedrijft
    dan is het juist de vrouw, zij onderhandelt, zij doet water bij de wijn, zij multitaskt
    etc…om maar een paar waar zijnde clichés te benoemen;-))
    mannen grijpen eerder naar de botte bijl als het om problemen gaat…
    tsja, politiek lijkt me dus een erg vrouwelijk vak…
    dat is het punt niet

  14. Politiek door mannen of vrouwen lijkt me niet zo belangrijk.
    Respect voor elkander en Geen spelletjes spelen is voor mij primair.

  15. Hallo Assyke,
    Ik weet niet of ik het met je eens ben.
    Een van de dingen die mij hier in Australie opviel is hoe ontzettend assertief de vrouwen hier zijn!!
    Ze gedragen zich allesbehalve onderdanig. Was eerlijk gezegd wel even wennen.
    Ik zie hier meer vrouwen in hogere functies.
    Natuurlijk zullen er nooit zoveel vrouwen in hogere functies zijn als mannen. Enkel en alleen vanwege het feit dat ze ook moeder zijn of willen worden.
    En wanneer je er jaren uit ligt omdat er kinderen komen, dan zit je wel met een enorme achterstand.
    Maar om eerlijk te zijn,
    Ik zou er gemakkelijk ontzettend naast kunnen zitten.
    Wel denk ik dat verandering van onderuit moet komen. Van bovenaf kunnen enkel de fundamenten worden gelegd.
    Graag hoor ik jouw mening hierover.

  16. Misschien gaat Mark voor een verrassing zorgen en alsnog Neelie als premier naar voren schuiven? Ze was gisteren prominent aanwezig op het VVD-feestje. Voordeel is dat ze allang uit de kinderen is, decennialang politieke ervaring heeft en graag haar tanden laat zien als het moet.

  17. Wat leiders betreft hebben we al meer dan 100 jaar een vrouw als staatshoofd.

  18. Kijkend naar het politieke landschap zou ik als PvdA stemmer wensen, Neelie als minister presdident, ik hoop dat er gezondheid goed genoeg is voor vier jaar. De discussie over de AOW wordt dan meteen een stuk gemakkelijker (al ben ik het er niet mee eens) en helaas ik vermoed dat de premierbonus naar de VVD gaat in 2014, maar ja dat neem ik maar even op de koop toe.
    Op naar Paars + onder Neelie
    Ik ben er klaar voor.
    Maar Nederland is heel behoudend op heel veel vlakken, remember 9 juni 2010

  19. Maar we hebben al een koningin……. Tegen haar persoonlijk heeft de VSp niets. Ook niet tegen een vrouwelijke MPe.
    DE grote hamvraag blijft, is dus een absolute voorwaarde, of een vrouwelijke MP samen met Beatrix door één deur kunnen. Nelie Smit-Kroes & Beatrix….. Zie je het voor je? Door één deur? De muren worden er dan uitgeramd.

  20. @Allen
    moet even iets heel vrouwelijks doen, namelijk een bezoekje aan de verloskundige
    ahum…
    in de namiddag kom ik terug
    wat Pirate Pete betreft,
    interessant wat je vertelt, heb het in noordafrika ook gezien
    maar dat komt door de levensomstandigheden
    ondertussen blijven de vrouwelijke eigenschappen, zoals zorg en water bij de wijn
    toch overeind

  21. @Reine
    zie mijn antwoord aan Ivy
    uiteindelijk moet het niet uitmaken welk geslacht aan het roer staat
    maar dat is ook precies mijn punt
    het is altijd het zelfde geslacht
    en het zou toch vreemd zijn als dat geen vragen oproept

  22. @pirate pete
    in andere landen is die ruimte er vaak ook voor vrouwen
    op de een of andere manier hier in nederland, het land van de dolle mina´s
    notabene niet…waar dat precies aan ligt…dat weet ik ook niet

  23. @zelfstandig journalist
    nou zit ik niet echt te springen om neeltje kroes
    maar zij zou wel het eerste schaapje zijn die over de dam is

  24. @Paul Nijbakker
    puur toeval, geboortekwestie
    handelingsbekwaamheid van vrouwen is er echter nog maar pas:-)
    @Sprakeloos
    zie mijn antwoord aan Paul Nijbakker
    ze is zeker zeer competent en is iemand die knopen snel weet door te hakken
    maar of ze een bindende rol zal spelen als premier betwijfel ik
    misschien wel tussen de politieke partijen, maar niet naar het volk toe

  25. @VSp
    als dat het enige probleem is, dan verbreden ze die deuren toch gewoon
    mijn man is timmerman, hij wil dat klusje best opknappen:-))
    maar beatrix moet je niet onderschatten, ze is diplomatiek genoeg
    ik zie haar er wel voor aan, dat ze gewoon haar buik wat in zal houden
    uit hoffelijkheid en een vooruitziende blik

  26. Hm, de opmerking over vrouwen aan de top in "achterlijke" landen zegt wel iets.
    Als ik kijk naar die landen dan is meestal het belangrijkst dat de familie in de politiek zit. Die vrouwen hebben vaak gemeen dat de mannelijke leden van de familie min of meer zijn uitgemoord en dat zij, als behorend tot de familie, overblijft. Dat is toch wel iets anders dan op eigen kracht gekozen worden zoals het hier gaat.

  27. Ik zweefde en struikelde dit keer en hielp de topvrouw niet verder. Met excuus.

  28. @kat
    dank je voor de link
    ik heb hem verwerkt in mijn log
    @Blutch
    zie link van Kat
    toen je dat zei moest ik inderdaad meteen denken aan Aquino en Bhutto
    en Ghandi niet te vergeten
    maar het geldt dus niet voor alle gekozen premiers en presidenten

  29. zelf stem ik (in België dan) regelmatig op vrouwen, maar ik vind het heel raar dat vrouwen zelden verkozen worden, gezien toch de helft van de stemmers vrouwen zijn – ik denk dat vooral vrouwen dan ook niet voor vrouwen stemmen om één of andere reden, anders was het al lang eerlijker verdeeld geweest …

  30. @bert
    ben blij met je reactie
    want het leek er even op dat ik een van de weinigen ben
    die het een vreemde zaak vindt;-))
    tof van je dat je op vrouwen stemt, als dat zo uitkomt
    wat je zegt klopt, ook vrouwelijke stemmers zijn op een bepaalde manier geconditioneerd
    politiek is heel lang een mannending geweest, het kost tijd om vertrouwen te krijgen in
    een vrouwelijke politicus

Geef een reactie

