Wel lief maar veel te oud

Ik heb de indruk dat de straat/buurt waar wij wonen  best kinderrijk is.
Toch is het voor Mattie erg moeilijk om vriendjes te vinden om mee te spelen.
Want de kinderen van zijn leeftijd zijn op straat niet zichtbaar en de kinderen die wel op straat te zien zijn, zijn allen veel te oud voor hem.
Nu is Mattie een sociaal beest, op het overdrevene af. Dus oogluikend sta ik toe dat hij met kinderen speelt die zevenplus zijn. Zolang het bij ons of bij hun binnen is, of bij ons in de voortuin vind ik het verder ook niet erg. Het zijn leuke kinderen, goed opgevoed en ze zijn nog lief ook. Maar deze leuke kinderen hebben natuurlijk ook weer hun vriendjes en die zijn weer net iets ouder.
Zo loopt er regelmatig een jongen van negen jaar mee in het kliekje…en dan trekken een paar spieren in mijn gezicht toch wel wat samen.
Als er echt oudere jongens bij zijn, merk je al meteen dat het karakter van het spel verandert, dat ze hun grenzen verleggen, dat Mattie in contact komt met dingen waar hij nog veel te jong voor is.
 
Zo ging ik er een paar dagen van uit dat hij bij zijn vaste vriendjes thuis speelden. En dat deden ze aanvankelijk ook. Maar het was zulk mooi weer, dus togen ze naar de dijk.
Mattie weet dat hij niet van de stoep af mag en al helemaal niet onze straat uit. Toch deed hij in zijn ogen niets verkeerd, want het achtertuintje van zijn vriendjes gaf blijkbaar toegang tot de dijk. En wat is nou leuker dan van die hellingen afroetsjen, met fiets, tractor of rollend…
En eigenlijk zou het ook gewoon moeten kunnen, dat dorpskinderen gewoon lekker kunnen spelen op de dijk en op de weilanden die daar in grote overvloed aanwezig zijn.
Ware het niet dat het in nederland een normaal gebruik is dat auto’s en motoren loeihard mogen rijden op dat smalle kronkelige weggetje. Volwassen tweevoeters weten dat en lopen voorzichtigheidshalve maar in de berm, want er komt altijd wel iets aan.
 
Van vijfplussers kan en mag je dat soort gedrag niet verwachten.
De conclusie is dan ook dat de dijk en het natuurschoon en de wildheid die het kinderen biedt enkel bedoeld is voor vierwieligen met een behoorlijke pk.
 
Ik kwam er natuurlijk achter en heb Mattie duidelijk uitgelegd dat hij daar nog te jong voor is om met de kinderen dat soort dingen te gaan doen.
Hij snapt het, maar is er wel verdrietig om. Want de dagen van binnenspelen is met het mooie weer allang voorbij en dus trekt hij regelmatig voor niets aan de bel bij zijn vriendjes…die zijn er niet, zijn lekker de hort op, zoals bijna achtjarigen dat nou eenmaal mogen.
 
Voor mijn oudste vind ik het  zo sneu dat ik me begin af te vragen of ik niet zelf de brutale schoenen moet aantrekken en voor detective moet gaan spelen. Met een beetje onderzoek moeten leeftijdgenootjes van hem toch wel te lokaliseren zijn.
En als die dan gelokaliseerd zijn…wat dan?
Kun je zomaar aanbellen bij vreemde mensen om te vragen of hun kinderen met jouw zoon mogen spelen?
 
Maar goed…nu ik de wanhoop en de verveling zie toenemen interesseert het me eigenlijk niet meer zo of het wel of niet not-done is.
Er staat ons een lange zomer te wachten, uiteraard ook voor die andere vijfjarigen en misschien is het voor die ouders ook een uitkomst.
 
Dus…aaaargggghhh werk aan de winkel!
 

30 thoughts on “Wel lief maar veel te oud

  1. Ik was weg…lang niet langs geweest…wel steeds gekeken. Groet
    Opvoeden blijft moeilijk A.b groet Rob

  2. @Rob Kruzdlo
    Wanneer je ook maar langskomt
    je bent welkom, het gaat immers niet om de frequentie
    en ja, opvoeden blijft altijd weer een kwestie van keuzes maken,
    beslissingen heroverwegen, waakzaam blijven etc.
    en tegelijkertijd zo relaxt mogelijk te blijven en de teugel niet te strak aan te trekken;-))

  3. Tjsa, die motors en auto’s moesten van die dijken afblijven en zeker niet loeihard rijden, dat is een schande, niet dat er kinderen spelen.

  4. @Assyke, opvoeden blijft moeilijk en je wordt er in feite niet echt voor opgeleid.
    Het vraagt veel van iemands creativiteit en inlevingsvermogen en dat heb ik als positief ervaren tijdens het opgroeien van mijn beide kinderen.
    Ik groeide op in een volksbuurt in Arnhem. In een tijd dat jonge en oude kinderen vaak gezamenlijk optrokken, speelden en kattekwaad uithaalden. Beste Assyke, je wilt niet weten wat ik als 7 tot 10 jarige jongen allemaal deed, mijn ouders wisten daar niets van, nou ja, dat dacht ik.
    Mijn oudere zus vertelde mij laatst dat ik, tien jaar oud, in mijn onderbroekie de rivier de Rijn over zwom, was ik al vergeten…… Moed houden dus…

  5. jawel,
    maar wel de moeite om daarachter te komen, ik zou het doen, ik zou "alles" voor m’n kind doen om het gelukkig te maken 🙂

  6. Is er geen speeltuin in je buurt?
    Daar wil je nog weleens kinderen met hun ouders tegen komen.
    Makkelijker als gericht gaan zoeken.

  7. @antoinette
    de logica van motorhoudende voertuigen in een natuurgebied ontgaat mij
    ook volledig, de laatste weken kan ik me daar behoorlijk kwaad over maken

  8. @blogpieper
    ja, die tijd herinner ik me ook wel
    wij deden ook van alles, maar het was een andere tijd toch
    ik kom ook uit een volksbuurt en toen was het nog zo dat moeders nog niet werkten
    en men allemaal op elkaars kinderen letten, gebeurde er iets, dan hoorde een moeder
    het meteen, of van een andere moeder of van een oud vrouwtje;-))
    auto’s waren er in onze tijd ook veel minder, in elk geval in onze straat
    niet iedereen had zelfs een auto
    het is bijna niet meer te vergelijken
    wat ook mee speelt, dat ouders van nu iets te bewust zijn van gevaar
    dat maakt het soms wel krampachtig, dat klopt
    het valt me ook op dat er relatief weinig kleine kinderen buiten spelen
    terwijl ik nog weet dat mijn broertje van twee gewoon met ons in de speeltuin
    van alles ondernam, van mij als ouder zusje werd wel verwacht dat ik op hem lette;-)

  9. @klaproos
    dat weet ik, dat jij dat zou doen smiley (mijn toetsenbord is weer eens een beetje de weg kwijt)
    @kitty
    toen wij hier vorig herfst kwamen wonen, was er nog een verwaarloosde speeltuin
    precies achter ons huis, maar hij was zo vervuild en dichtgegroeid dat de gemeente het een maand of twee geleden heeft afgegraven en opnieuw beplant
    er zijn nu plannen voor een klein speeltuintje ergens bij ons om de hoek
    wat ik ervan begrepen heb, gaan ze daar twee kleine peutertoestellen plaatsen
    nou ja, al die moeite voor een speeltuintje die voor niemand interessant is

  10. Wauw, Assyke, wat een goed geschreven, coherent betoog!
    Nu ze in NL toch in de politiek aan het debatteren zijn over het samenvoegen van waterschappen en dergelijke, zou je ze er niet eens fijntjes op kunnen wijzen dat het helemaal van de pot gerukt is, dat kinderen niet eens meer rustig op de dijk kunnen spelen?
    En ps. Ik vind je avatar heel mooi.
    Bevreemdend, een beetje.
    Ze mad professor, zoiets ja 🙂

  11. Aan Mephisto
    Uche uche…Ze mad professor, zal wel een mengelmoesje zijn van vlaams, hollands en engels
    en ik vertaal het voor mezelf maar als the mad woman professor
    nou nou…ik hoop dat je je boutiqueklanten chiquere complimenten geeft sarcastic laughing smiley
    ik zag gister bij Het Gesprek, een intervieuw met een turkse vrouw die een nieuwe partij had opgericht
    partij Een, partij van de Eenheid, een partij die mensen bij elkaar wil brengen en wat ik ervan had begrepen ook een partij die met een menselijker blik naar de samenleving wil kijken
    onze zogenaamde beschaving kent zoveel onlogische scheve structuren dat het een frisse menselijke blik best kan gebruiken
    als ik al ooit een brief zou schrijven naar een politicus, dan zou het naar haar zijn, wetende dat we over het leven hetzelfde denken
    dank je wel voor je zoals gewoonlijk weer prachtige reactie!!!

  12. Als er een buiten gaat spelen komen langzamerhand
    de anderen ook. Iemand moet de eerste zijn en dat zijn
    jullie blijkbaar.

  13. @Assyke, je kanttekeningen bij mijn reactie zijn terecht. Ook ik zie dat de huidige tijd sterk anders is dan vroeger en dat de samenleving alles in het werk moet stellen om buurten en straten kindvriendelijk in te richten. De locale (en landelijke) politiek zou daar meer oog, aandacht en geld voor moeten reserveren en uitgeven. Uit eigen ervaring weet ik dat meer sociaalgerichte partijen belang aan hechten maar dat deze tijd van bezuinigingen met zich mee brengt dat er keuzes moeten worden gemaakt. Persoonlijk kies ik dan voor sociale en kindvriendelijke voorzieningen in plaats van voor F16’s.

  14. Ik zit nog niet in die leeftijd, nooit over nagedacht dus. Heb verder ook alleen maar met pubers te maken gehad, op school. Tsja, lijkt me wel een probleem. Is het écht zo gevaarlijk? En moeten ze die weg over? Om de dijk af te glijden richting tuin-van-het-vriendje is dat toch niet nodig? Is daar geen afspraak mogelijk?
    Sterkte en succes!

  15. assyke,
    kan je niet oppleuren uit Nederland?
    Wij houden niet van die moslima’s met die haatdoeken op hun haatkoppen
    De Jodenhaters hebben weer eens flink van zich laten horen. Deze niets anders dan gore terroristen zijn zwaar bewapend met vuurwapens, metalen stokken, gasmaskers, etc. naar dat verachtelijke gazastadje gevaren. Dit, terwijl van te voren HEEL DUIDELIJK was dat ze GEEN toestemming zouden krijgen.
    De Israëlische militairen helden hebben hen van te voren nog gewaarschuwd. Hierna zijn ze het schip op gegaan. Echter, ze werden met wapens te lijf gegaan, en zelfs de zee in gegooid sommigen.
    Kijk, als je een misdaad wil plegen, dan weet je wat de consequenties zijn. Deze consequenties hebben de terroristen moedwillig en bewust afgedwongen. Kunnen ze lekker gaan krijsen dat de Joden zo erg zijn.
    En die Nederlandsche NSB hoer op het schip die nu zo verontwaardigd doet en niet begrijpt dat ze blauwe plekken heeft…ongelofelijk dom wicht.
    Die andere met zijn Nederlandse paspoort hadden voor mij apart mogen neerschieten. In ieder geval wel nu zijn gehele familie Nederland uitzetten!
    En die zwarte NSB weduwe hoer Gretta Duisenberg, die de naam van haar man, van de Nederlandsche Bank en van de Nederlandsche maatschappij en Nederlandsche cultuur kapot maakt. Dit wijf is gemept. Ja, eerst provoceren, geweld gebruiken tegen ME (omdat Israel in hun ogen geweld gebruikt…beetje paradoxaal hè?! En trouwens, die ME heeft niets met het conflict te maken. Blijf dan met je gore hoerenpoten van hun af! En gehoorzaam het gezag. Want zo werkt het in een democratie. Jammer dat ze niet helemaal met ijzeren pijpen verrot is gemept. EN helemaal jammer dat ze niet op dat terroristenschip zat zodat ze daar met schip en al vernietigd was geworden en naar de bodem van de hel getorpordeerd worden.
    En al die andere Jodenhaters: wanneer gaan jullie nu eens krijsen dat elke dag de hamas hun eigen mensen vermoord omdat hun haatdoekwijven hun haatdoeken niet goed dragen, of kinderen vermoorden, of hun eigen mensen die homo zijn vermoorden? Of wanneer gaan jullie krijsen dat Marokko al decennia een muur heeft in westelijke Sahara, waarbij de muur van Israel niets voorstelt?
    Ook dit geld voor jullie dat ik het jammer vind dat jullie niet op dat schip gedood zijn.
    Maar ach, het leven zal jullie wel straffen in het natuurlijk proces. Daar hoef ik of Israel niets aan te doen.

  16. @Beste Ria de Wit/ Bijstandskoning
    stom van me om de ban op te heffen
    bij deze is herbanning aangevraagd en toegepast
    ik weet niet of je een man of een vrouw bent
    maar ik heb wel erg veel medelijden met dat arme hart van jou
    zo vol haat en hoe zal dat toch voelen om anderen dood te wensen?
    ik ben blij dat ik dat niet weet
    en voor jou hoop ik dat je hart op een dag verzacht,
    want dit is voor jou toch geen leven zo

  17. Je vraagt: "Kun je zomaar aanbellen bij vreemde mensen om te vragen of hun kinderen met jouw zoon mogen spelen?" Ik herinner mij, dat mijn moeder dit inderdaad deed, met het gewenste resultaat. Maar het is wel ongeveer 50 jaar geleden….

  18. Ze moeten er wel zijn die leeftijdgenootjes…
    Deze buurt was kinderarm, tot een paar jaar geleden opeens twee buren aan het voortplanten sloegen en wij andere buren kregen. Samen zijn ze goed voor 8 jongentjes waarbij de leeftijd ±5 erg sterk vertegenwoordigd is. Het zuigt vriendjes aan en nu wemelt het hier van die jongentjes die jij blijkbaar zoekt voor je zoon. En ze gaan allemaal voetballen op het voetbalveld naast ons huis
    Niet dat jij daar wat aan hebt. Het gaat soms zo. De meisjes in de ze leeftijd categorie zijn minder goed vertegenwoordigd, ze voetballen maar met de jongens mee.
    Wij hebben er ook niet zoveel aan, jongste zoon is 12 en hij houdt niet van voetballen. Maar ik vind het wel grappig om te zien.

  19. @Martin
    dat zou goed kunnen
    maar toch is de huiver groot om kleine kinderen buiten te latens spelen
    @blogpieper
    tsja als een klein land groot wil lijken door F16 s aan te schaffen
    en in zijn oppervlakkigheid meer op de buitenlandpolitiek is gericht
    dan krijg je dit soort verloedering, kinderen die geeen rechten meer hebben
    en dan klagen ze in de overheidsspotjes over te dikke kinderen, over kinderen
    die hele dagen voor tv en computer zitten
    ammehoela!!!

  20. @wattman
    nee hoor, ze hoeven die weg ook niet over
    maar daar zijn wel de weilanden
    en met Mattie zijn gelukkig wel afspraken te maken
    maar als je vriendjes drie jaar ouder zijn
    dan ben je zo overtroefd, want je wil er bij horen
    en leuk meespelen

  21. @verbaas
    😉
    @emigrant
    toen wij net nieuw in een buurt kwamen wonen
    en ik twee maanden later voor het eerst naar de middelbare school moest
    heeft mijn moeder ook aangebeld bij twee huizen verderop
    om te vragen of ik met hun dochter mee mocht fietsen naar school
    leuk je hier te zien, emigrant!!!

  22. @Catherina
    ach doe niet zo gek
    tuurlijk heb ik er wel iets aan
    we verhuizen gewoon naar zwolle
    geef me je adres even, dan zoeken we een betaalbaar koophuisje in jullie straat;-)))

  23. Misschien met andere ouders eens contact leggen en afspraken maken over buitenspelen?

  24. @catherina
    dank je ik duik meteen in funda.nl;-)))
    @zelfstandig_journalist
    tsja, vind ik wat geforceerd als je mensen niet kent
    en we zijn hier nieuw…
    maar goed, ik ga mijn best doen

  25. dag Assyke
    je schrijft mooi en je neemt me als moeder mee terug in de tijd.
    wat kan ik nog toevoegen aan alles hierboven.
    wat ik tot nu toe van jou heb meegekregen vind ik je een mooi mens….evenzo je reacties!!!
    elke leeftijd brengt zo zijn zorgen mee voor de ouders.
    en dat kan soms een hele klus zijn.
    ik wens jullie een mooie zomer met de juiste vriendejs op het juiste moment voor jouw lieverds.
    met een zonnegroetje (kan nog net)vanuit brabant

  26. jaha…herkenbaar….toen mijn zoontje 4 was, wilde hij ook mket de ‘grote’ jongens mee…vlotvaren enzo….ik heb toen wel enige regisseurwerk verricht onder klasgenootjes van hem: dus meenemen naar huis en soms afspraken gemaakt over het bij andere kinderen spelen

  27. @svara
    ben helemaal onder de indruk van jouw woorden
    dank je
    maarre kan best een stuk sjachrijn zijn hoor;-)))
    de zon is hier allang verdwenen, maar het is nog ontzettend benauwd
    dat belooft nog wat, een mooi onweer
    brabant hmmm…dan woon je onder ons;-))

  28. @galadriel
    een meevaller is dat mijn oudste zich bij alle leeftijden goed voelt
    en dat scheelt enorm in de speelkeuze wat zijn schoolkameraadjes betreft
    want in zijn klas zitten er relatief weinig vijfjarigen omdat de klas uit vier leeftijdgroepen bestaat
    ja, die dagen dat hij bij klasgenootjes of dat de klasgenootjes hier spelen zijn een verademing
    kan helaas niet altijd, want de helft woont niet hier bij ons in het dorp
    deze montessori heeft een speciale leonardo afdeling waardoor het kinderen uit de hele provincie trekt
    hoe die ouders dat elke ochtend doen is mij een raadsel
    en het maakt het ook lastiger om bij elkaar te gaan spelen

Geef een reactie

