films, feiten en menselijke verwarring

Soms vraag ik me af of er iets rondwaart.
Een iets, vergelijkbaar met de engelachtige nachtvlinder in The Mothman Prophecies.
Afgelopen week was deze film op tv. Ik had te laat in de gaten dat het om een soortement van horrorfilm ging. Daar hou ik niet van.
Richard Gere was echter de hoofdpersoon en een film waar hij in voorkomt, laat ik niet makkelijk liggen.
Halverwege de film ontdekte ik, dat ik hem al eens eerder had gezien en toen was afgehaakt.
 
Dit keer zette ik echter door.
Waarom weet ik niet.
Joran speelde nog niet of het speelde wel, maar wij wisten dat in elk geval nog niet.
Aan het eind van de film stort er een brug in boven een rivier. Het is een ware ontknoping, want vanaf de eerste scene werkt alles naar dat speciale moment toe.
En ik denk dat ik daarom bleef hangen. De regisseur of de scriptschrijver is er in geslaagd een sterk bestemmingssensatie over te brengen.
De mens die niet geleid wordt door zijn eigen wil, maar gedumpt word, dan hier, dan daar. Daar waar het lot het maar wil.
 
Zo zie je Richard Gere in de film worstelen met gevoel, ratio en wetenschappelijke feiten.
Hij kiest voor het gevoel. Dat is mijn mening. De film suggereert echter, dat hij kiest voor de wetenschappelijke feiten. Hij wil namelijk weten. Koste wat het kost.
In mijn ogen is dat geen ratio, maar een sterk gevoel. Je wil iets, ook al weet je dat het dan verkeerd met je af kan lopen.
 
Dit is mijn gevoel van de afgelopen week.
Waar gaan we naar toe? Wat gebeurt er allemaal? Waarom hebben we als individu, als samenleving zo weinig grip op het Kwaad?
Hoe kan het gebeuren dat vandaag een meisje koelbloedig wordt gedood. En dat dan vijf jaar later het opnieuw gebeurt. Door dezelfde persoon of niet.
Maakt dat wat uit?
Waar gaan al die vermoorde mensen naar toe? Alle meisjes, jongens, mannen, vrouwen, babies die door het lot zijn omgebracht…is er een plek waar ze gecompenseerd worden voor deze afgebroken levenslijn?
 
Wat heeft onze eigen leven voor zin…als het leven van anderen geen zin heeft?
 
Teveel vragen. Een warrig betoog. Ik weet het.
Maar voor één keer mag het van mij zelf.
Alleen vandaag. Om voor mezelf deze afschuwelijke week af te sluiten.
De zware zak met vragen laat ik hier achter op mijn blog.
 
 
Dag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6 thoughts on “films, feiten en menselijke verwarring

  1. Assyke, toch zul je zelf het antwoord moeten zoeken en het vinden in jezelf.
    Als je nu gelovig was kon je een god de schuld geven:-)
    maar als je niet gelovig bent, moet je zelf het antwoord zoeken

  2. Geen antwoord…..
    Maar we gaan nergens naar toe. Gruwelijkheden zijn van alle tijden.

  3. De mus kwam terug, maar vraag niet hoe.
    Hij heeft in mijn hand de geest gegeven.
    Waar gaan we toch in hemelsnaam naar toe
    als er zelfs geen vogel meer kan leven?
    (Jules de Korte: Het Land van de Toekomst)

  4. De geschiedenis brengt mij op dat punt troost. We hebben oneindig veel meer grip op ‘het kwaad’ dan pak weg 100 jaar geleden. Ik laat studenten wel eens in kranten van 100 jaar geleden grasduinen. Dan zien ze dat de inbraak bij een notaris en de ontvreemding van 12 zilveren theelepeltjes op de voorpagina kwam, en de dubbele moord op een kermis dmv een kapotte bierfles, op pagina 12 onderin…
    De beleving van ‘het kwaad’ wordt dus gevormd door de mensen zelf, door de tijd waarin ze leven. Het kwaad van vandaag was niet het kwaad van 100 jaar geleden. De mensen toen zouden blind tekenen voor de veiligheid van vandaag.
    Misschien put jij er ook een heel klein beetje troost uit.

  5. Onbegrijpelijk wat zo’n Joran van der Sloot allemaal uitgespookt heeft. En hij is nog maar 22. Door zulke figuren moet je je echter niet laten ontmoedigen om zelf wel een fatsoenlijk leven te leiden. De kans dat je een soortgelijk persoon tegenkomt in je eigen leven is gelukkig niet zo groot.

Geef een reactie

