We-300 Opkomen

Hij had weer huisgehouden.
Beneden was alles grijs en groezelig van versplinterd hout en venijn.
Wel was het rustig, ik hoorde niets.
Ik zat op mijn kamer en was nog niet blauw, maar dat zou snel komen.
De komende dagen zou ik de vele kleuren van het spectrum kunnen aanschouwen op mijn tere huid. Ondanks alles een wonderlijk verschijnsel.
Ik maakte me zorgen over mijn kleine broer. Hij was buiten en was zich van niets bewust. Die ochtend had hij het huis verlaten en was alles oké in zijn kinderbrein. Hij was laat. Hij was niet thuisgekomen voor de lunch. Alleen al dat gegeven zou voldoende reden zijn om ook hem kennis te laten maken met alle kleuren van het spectrum.
Kennis maken. Wat een ironie.
 
Boe! Boe! Boehoe! Domme koe!
 
Daar was hij weer.
Onder aan de trap. Mijn hart stopte met slaan.
Nee…hij kwam niet naar boven. Wat een opluchting. Ik zakte door mijn knieen en zocht steun tegen de koele muur achter mij.
Ik sloot mijn ogen en liet de afgelopen uren de revue passeren. Bij elk woord en bij elke stoot of slag ging er een rilling door mijn lijf. Maar huilen zou ik niet. Dat had ik mezelf al jaren geleden beloofd. Mijn tranen waren niet voor hem. Hij had al genoeg voldoening van zijn doen en laten. Maar mij kreeg hij niet.
Zijn eerste grief betrof mijn haar. Dat knipje dat hem niet beviel. De pony die naar achter was vastgezet met die knip.
Ik stond op om uit het raam te kijken. Mijn broertje kon elk moment thuiskomen.
Daar was hij, vrolijk een deuntje fluitend. Ik gaf hem een seintje, onze broer-zus code voor gevaar. Even bleef hij staan. Toen draaide hij zich om en liep terug.
 
 
Dag broer. Het is beter zo.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

41 thoughts on “We-300 Opkomen

  1. Broerlief zorgde voor veel onrust..?
    Mooi en mooi staccato geschreven.
    Wordt vervolgd?

  2. Wow…dit komt binnen! Magistraal verwoord, schokkende inhoud. Wat je met die kleuren doet, dat maakt het nog tastbaarder.

  3. @vogel-vrij

    Zoals jij ook wel weet, is een verhaal
    soms meer fictie en minder verleden
    en soms meer verleden en minder fictie
    het is de vrijheid van de schrijver om dat in het midden te laten;-)

  4. Je hebt al eerder over je broer geschreven.
    Ik denk dat je niet over de spil schrijft.

  5. @antoinette
    dank je wel
    doet me goed
    @smokey
    het zou een oudere broer kunnen zijn,
    maar ik denk eerder dat het de vader is
    of het vervolgd wordt, weet ik niet,
    maar het einde biedt daar wel mogelijkheden toe

  6. @vogel-vrij
    het is fictie;-)
    het jongetje zal een jaar of negen zijn
    en het meisje twaalf
    stel ik me zo voor

  7. @wattman
    als een magistale schrijver met complimentjes gooit
    dan mag ik me best vereerd voelen
    dank je
    knuf voor ceetje

  8. @Assyke: ik heb hem nét doorgegeven. Hij kwijlde in mijn gezicht. Hoe doe ik dat virtueel teruggeven?

  9. @wattman
    de kwijl hoef je niet door te geven, ook niet virtueel
    ik zit hier al genoeg de godganse dag onder speeksel en andere lichaamssappen;-))
    maar bedankt!

  10. Sorry Assyke, ik heb het verhaal de vorige keer vervolgt maar dat kan niet iedereen waarderen.
    Ik heb dus gewoon (weer) voor mijn beurt gesproken.
    Wat ik mis is een vaderfiguur.

  11. @lieve cryptische Reine
    je hebt het verhaal de vorige keer vervolgt?
    wie zegt dat je voor je beurt hebt gesproken?
    Je reactie was mij niet helemaal duidelijk, dus vroeg ik om wat uitleg;-))

  12. @Reine
    er daagt me iets, dat ging om het verhaaltje in de auto
    je had toen een legionairvervolg geschreven
    dat klopt, werd dat niet gewaardeerd?
    zoiets staat me niet bij

  13. Sorry maar ik word helemaal zenuwachtig nu want ik heb me weer eens een gesprek
    aangehaald waar ik moet verantwoorden dat ik wellicht heb zitten zwammen.
    Wat denk je van een cappucino op de volgende bloggersborrel?

  14. @reine
    je hoeft niets te verantwoorden
    je maakt het jezelf wel erg moeilijk, lijkt het soms
    mag een espresso ook?

  15. Expresso, prima.
    dat had ik me ook kunnen herinneren.
    Ja soms maak ik het mezelf te moeilijk.
    Ik ben gewoon een uitslover, een onhandige uitslover dan.

  16. Echt? Wil je dan nooit meer zulke beklemmende fictie schrijven! 🙂
    Ik dacht echt dat het een fragment uit een oud dagboek van je was….
    Enfin, het bestaat, dat weten we allemaal. Maar gelukkig heb jij het niet aan den lijve ondervonden.

  17. @Reine
    sommige uitslovers zijn best schattig;-))
    @zelfstandig_journalist
    in benauwde tirannieke gezinnen heb je vaak
    solidariteit tussen de kinderen
    maar dat is niet altijd zo gunstig voor de kinderen

  18. indringende fictie, je brengt het heel dichtbij
    de oudste haalt de kolen uit het vuur en vangt de meeste klappen op.

  19. Ik voel opluchting dat het gelukkig niet echt was.
    Maar bedenk me nu dat het in heel veel gezinnen wel echt is…
    Goed dat je het onder de aandacht brengt. Als je het zelf hebt meegemaakt,
    kan je er denk ik ook niet zo gevoelig over schrijven, dat doet te veel pijn.
    Daarbij zetten veel kinderen hun ‘hoofd uit’. Details gaan dan (gelukkig) verloren.

  20. @dianne
    goed gezien
    zo is het…
    en toch die klappen die weggehouden worden van de jongste
    komen daar uiteindelijk via een omweg toch terecht
    al was het maar vanwege de sfeer, de suggestie
    dank je voor je begrip

  21. @verbaas
    nee, details gaan niet altijd verloren
    soms werkt de geest op zulke momenten extra scherp
    omdat je waakzaam moet zijn
    het gaat om het soort ervaring
    tijdens sexueel misbruik is het voor lijf en geest beter
    je hoofd stil te zetten
    maar tijdens ander soort geweld…geweld wat op de loer ligt
    is waakzaamheid juist geboden
    zie verder mijn antwoord aan Vogel-vrij voor verdere antwoord
    op je vraag
    We-300 is een uitstekende manier om zo afstandelijk mogelijk een verhaal te vertellen
    daarom gebruik ik deze verhaal vorm ook graag

  22. Aangrijpend door de afstandelijkheid van de vorm. Ik kende We-300 niet. Je kunt veel verschillende dingen, ben je op zoek naar je (=jouw) vorm?

  23. @blew
    ik ben wel op zoek naar de voor mij meest geschikte vertel/verhaalvorm
    voorlopig vind ik die in de WE-300, dat is niets anders dan een kort verhaal met
    exact 300 woorden, de titel niet meegerekend
    de titel mag niet in de tekst voorkomen
    en het eind moet iets verrassends hebben, uiteindelijk kun je dat zelf invullen
    in mijn widget zie je wie die We-300 opdrachten geeft
    deze maand was de opdracht: Opkomen

  24. Oi verdrietig verhaal, in al zijn mystiek.
    Zeker niet met afstand geschreven.
    Dat is bullshit.
    Je zit er midden in.
    Je bent aan het verhullen.
    .

  25. beklemmend, assyke
    moedig van je om huiselijk geweld zo op de huid
    weer te geven
    als vorm (in 300 woorden je leven ‘afronden’) ook zeer raak
    ik zou niet kunnen stoppen met schrijven bij zo’n thematiek

  26. @joostx
    dank je
    ben blij met je woorden
    @marius van Artaaa
    in de tijd waarin dit verhaal speelt
    was je als gezin letterlijk overgeleverd aan de tirannie
    van een huisgenoot
    er was geen bescherming van overheidswege
    dat is nu, sinds 2003 veranderd, met de komst van de nieuwe
    wet "Huiselijk Geweld"
    (consultatieburo)artsen, schooljuffen, politie zijn nu veel alerter
    en zullen eerder ingrijpen
    die alertheid daarvan ben ik wel eens bang dat die teveel doorslaat
    waardoor ouders niet meer de vrijheid voelen hun kind op te voeden
    zoals ze dat zelf willen
    maar kinderen zijn nu beter beschermd tegen geweld thuis en dat is al een heel
    goede zaak
    wat je zegt over de we-300,
    zo ervaar ik het dus ook, zonder de beperkende kaders van dit verhaal
    zou het al heel snel te lang worden, omdat je zoveel te vertellen hebt
    en bovendien is het dan moeilijker om je emoties onder controle te houden

  27. @verbaas
    geen sorry, niet nodig
    alles wat we schrijven bevat een mengeling van waarheid en fictie
    zou je enkel waarheid schrijven dan zou het op een procesverbaal gaan lijken
    maar ik probeer twee vliegen in een klap te vangen: het verleden ordenen in kleine
    hapjes en tegelijk mijn schrijfstijl te verfijnen
    dat kan heel goed door middel van bloggen
    dat mensen dan vanzelfsprekend gaan vragen of het waar gebeurd is, is begrijpelijk
    doe ik ook, als ik iets bij een ander lees wat me aangrijpt
    maar eigenlijk gaat het daar niet om, het gaat er om dat je iets kunt overbrengen
    door middel van fictie, in dit geval beklemming, machteloosheid en tegelijkertijd
    de macht die kinderen toch ook hebben

  28. Mooi beschreven momentopname, hoeveel jongeren leven er niet in dit soort omstandigheden… De daders als ze te oud zijn en niet meer de kracht hebben om te slaan, worden ze opeens zielig.

  29. Die vader was er al eens eerder. Ook
    toen schreef je een heel mooi stuk.

  30. Mooi verteld!
    Leuk dat je ook meedoet met WE-300!
    Ik doe er lagner over om wat te verzinnen.
    Maar ik heb nog ruim 3 weken de tijd!
    gr eva

  31. @paul nijbakker
    klopt, dan worden ze zielig, dat heb ik vaak gezien
    blijkbaar kunnen ze wel empathie voor zichzelf opwekken
    en niet voor hun slachtoffers

  32. @martin
    de vaderfiguur…je brengt me op een idee
    misschien kan ik het onderbrengen in een soort serie
    weet alleen niet hoe dat werkt met de instellingen
    ik zie het wel bij andere vkbloggers, dat ze dan bepaalde series
    onder één noemer in een widget onderbrengen

  33. @Eva
    ja, raar is dat
    maar als ik een titel aangewezen krijg
    dan schrijf ik het verhaal in een half uur
    zonder titel, zonder opdracht komt er bijna niets uit mijn pen
    de we-300 biedt je een structuur, dat is heel prettig
    en een stok achter de deur hahaha
    ik doe nog niet zo lang mee, vond het veel te eng
    plato had me al eens een keer aangespoord
    maar durfde toch niet zo goed
    nu ben ik verslaafd;-))
    ik ben benieuwd naar jouw verhaal

Geef een reactie

