Huishouden van opeters en weggooiers

Drie weken geleden is er een babymeisje geboren. Wij kennen de grootouders erg goed, de ouders van de pasgeborene iets minder.
Toch hadden we een geboortekaartje gekregen en ik was dan ook aangenaam verrast.
De kaart, een romig geheel met weinig poespas vond ik zo mooi dat hij een plaatsje kreeg op de houten bar in de keuken.
Ervan uitgaand dat die ontbijtbar een kindveilige plek was.
De kraamouders zijn tijdens de zwangerschap verhuisd en waren maanden bezig met de
verbouwing van hun idylische dierenparadijsje. Ik had er al het een en ander over gehoord en was best benieuwd naar al die geiten, paarden, kippen en katten.
En toen het berichtje kwam, wist ik dat we op kraambezoek mochten komen.

Soms heb je dat, met bepaalde mensen dan voel je je vereerd.
Ik kocht twee kaarten, één voor de grootouders en één voor de kraamouders.
De keuken was inmiddels een paar keer opgeruimd, want we waren inmiddels toch al wel weer twee weken verder, zo snel gaan de dingen bij mij nou eenmaal niet.
Ik zocht naar het geboortekaartje op de bar.
Die lag er niet…meer.
Ik deed navraag bij mijn man, nadat ik alle laden en kastjes in huis overhoop had gehaald. Mijn man, bekend om zijn notoire opruim- en weggooizucht wist niet waar ik het over had.

De kaart is verdwenen, waarschijnlijk opgegeten door de kleine.
Op de kaart stond het adres. Ik baal. Nu probeer ik al dagen moed te verzamelen de oma, onze lieve vriendin te bellen en haar het verhaal te vertellen.

Ik, assyma, sterrenbeeld leeuw, heb evenwel de moed niet kunnen verzamelen.

46 thoughts on “Huishouden van opeters en weggooiers

  1. Dan vergeet je even dat je een leeuw bent en doe je even
    als de pimpelmees elders op het blog en tik je tegen het raam.
    Dertig tellen niet nadenken en het is zover.

  2. Ja, inderdaad! Ga je ogenblikkelijk in een hoekje zitten schamen! Hoe durf je, die kaart, waarvoor die goeie mensen hun laatste centen bijelkaar hebben geschraapt, waar de grootouders waarschijnlijk een derde hypotheek voor hebben moeten nemen om de portokosten te betalen, die de postbode, met een aan zelfverloochening grenzende inspanning in de bus heeft gestopt…
    hoe durf je uitgerekend díe kaart kwijt te spelen….
    Dieptriest.
    😉

  3. Toch maar even bellen. Een oma kan toch wel begrijpen dat de kaart door een van de kinderen gekaapt en verslonden is?
    Heb je ze al gezocht op Internet? De telefoongids, wie weet is het telefoonnummer niet veranderd? Haar naam, zijn naam, de baby, het oude adres etc etc. Gewoon flink wat zoektermen invullen en zo. Wie weet weet wat voor link je tevoorschijntovert.

  4. Gewoon bellen, Assyke
    Zeg maar dat je denkt dat de kleine de kaart misschien wel achter een zware kast heeft gestopt
    en omdat je nu zelf zwanger bent is de telefoon de makkelijkste oplossing.
    Ik wist wel dat je verlegen was
    Het is een prachtig tegenwicht voor jouw artistieke inslag.
    Goed dat je het blog raadpleegt.
    Ik ga het gras maaien.
    De Witte Lely houdt van orde.

  5. je hebt toch het adres van de grootouders,
    dan kun je hen die kaart sturen met de naam van de kraamouders erop..

  6. ach assy:-)
    doe maar gerust
    oma zal in een deuk liggen denk ik als je dat tegen haar zegt 🙂
    en anders ik wel 🙂
    xxx

  7. Zeker niet bellen als je er nog niet aan toe bent, je moet volgens mij je moed een kans geven het heft in eigen hand te nemen.
    Zo niet, kun je altijd wachten op een ingeving.
    Je weet het echt gewoon zelf het beste.

  8. Tja, dit zijn nog eens problemen:-)
    Ik wou dat ik een uitweg voor je wist, uit dit doolhof van schaamte….
    Een prive detective inhuren en de grootouders laten schaduwen?
    Die zijn vast niet weg te slaan bij die kleine spruit.

  9. Ik zou de grootouders bellen en zeggen dat er bij mij was ingebroken en dat ze alles hebben meegenomen, inclusief het kaartje.
    Of dat er zo een heftig onweer is geweest dat de keukendeur het begeven heeft, en dat de complete keuken-invetaris naar buiten is gewaaid, inclusief het kaartje.
    Of dat er een tsunami is geweest die het hele huis heeft overspoeld, en dat het kaartje nu zo doorweekt is dat je het adres en het telefoonnummer niet meer kunt lezen.
    Gewoon bellen joh, wees niet zo’n schijterd 😉
    P.S. Zitten al die VK-Bloggers de hele dag te wachten tot hun collega’s een nieuwe post plaatsen om dan meteen te reageren? Het lijkt er wel op als ik naar de tijden van de reakties kijk.

  10. @Bob
    Vooral bij assyke moet je er snel bij zijn.
    Voor je het weet zit haar reactie-ruimte vol.

  11. haha. dat heb ik nou ook altijd. Alleen ben ik de hoofdschuldige, zegt iedereen hier. Zo weet ik uit mijn hoofd dat vrijdag een schoolreisje is, na 3 brieven 🙂 maar niet meer hoe laat ze terugkomen. Dat zal ik dus toch nog even moeten navragen.
    Ik weet echt niet wat ik er mee doe. Ruim na datum komen ze altijd weer op een logische plek tevoorschijn en waarom ik die logische plekken niet eerder vind is het grootste mysterie aller tijden
    Weet je niemand anders, behalve de grootouders? Dat zou wel schelen. In verband met kwijtgemaakte kaarten, bel ik altijd even mijn vriendin. Die heeft een prikbord :-))))

  12. Tja, als je nou katten had, had je wel een smoes :-)(hinthint). Maar je hebt kinderen, dus geen smoes. Gewoon bellen!

  13. @jongens
    ik kan even niet reageren, want ik lig helemaal in een deuk om jullie
    commentaar!
    geef me even de tijd

  14. @wattman
    ja en het stomme is dat ik nog een vermoeden heb ook
    wie de postbode is,
    onze wijk is gezegend met een heel lief brievenvrouwtje
    deze achteloosheid heeft ze beslist niet verdiend

  15. @Catherina
    Haar naam ken ik wel, die van haar man ligt op het puntje
    van mijn tong, maar wil niet tevoorschijn komen
    ik zou het inderdaad op haar naam kunnen proberen
    ik heb de oma zojuist een mailtje gestuurd,
    de chickenalternatief voor een telefoontje;-))

  16. @Reine
    ik heb zojuist gemaild
    als een antwoord lang op zich laat wachten
    dan zal ik zeker gaan bellen
    pimpelmeesje is zeker verlegen en onhandig
    dat had je goed gezien;-)
    het regent, ga je dan het gras maaien?

  17. @smokey
    sprak smokey wijs;-))
    ja natuurlijk komt het wel goed,
    maar deze mensen (de grootouders)
    zijn me zo dierbaar dat ik het vervelend vind om ze voor het
    hoofd te stoten

  18. @Marius van Artaaa
    dat was oorspronkelijk ook het enige plan
    wat ik kon bedenken
    maar vond dat zo armoedig staan
    en bovendien zou dat wel een heel duidelijke bekentenis
    van mijn zonden zijn;-))

  19. @klaproos
    het klinkt zo raar om oma te zeggen, want het is
    haar eerste kleinkind en ik moet er nog even aan wennen
    dat ze nu grootmoeder is
    ja, oma heeft gelukkig wel gevoel voor humor
    daarom vind ik haar ook zo’n schat

  20. je heb wel humor en dan ook nog een geboorte kaartje kwijt raken nauw, nauw, dat is niet zo mooi hoor. Maar het mailtje is binnen gekomen en is een antwoord naar jou toe gestuurd, die groot ouders kan jij niet tegen het hoofd stoten, niet jij. Niet verlegen en onhandig maar een huisvrouw van Jan Steen, daar moet ik om lachen

  21. Ha, alles weer goedgekomen….
    Hela, zie ik bij Dianne een bedekte vorm van commentaar op mijn huismonster?!?

  22. @zelfstandig_journalist
    had geen achternaam, op de achternaam van het meisje
    kreeg ik geen zoekresultaten
    vrouwen zouden ook gewoon hun eigen meisjesnaam moeten
    behouden, dat is voor iedereen veel eenvoudiger;-))

  23. @Verbaas
    zeker, maar volgens mij heeft Grootmoeder zich
    reeds gemeld, ik rond even mijn antwoorden hier af
    en ga daarna mijn mailbox openen
    herkenbaar dus, dat zei dianne ook,
    zijn alle blogsters soms warhoofden?

  24. @Vogelvrij
    ik vind dat een geweldig idee, eerst maar eens mijn rijbewijs halen
    op de fiets is een wilde achtervolging wat lastig;-))
    i’ll keep it in mind, komt vast nog van pas

  25. @Bob
    hahaha ik lag vanmiddag zowat naast mijn stoel
    deutsche humor, ja?
    die tsunami vind ik een beetje ongeloofwaardig,
    het heftige onweer ga ik zeker als onweerlegbaar argument inzetten
    dank je wel, die keukendeur van ons stelt toch al niet zo veel voor
    wat had je dan gedacht, dat ik slim en moedig was?

  26. @Vogelvrij
    als je bob wilt bereiken zul je iets harder moeten schreeuwen
    hij zit nogal ver weg

  27. @dianne
    vrijdagavond check ik even of je het hebt durven navragenalwéér
    of dat je voor de chickenalternatief hebt gekozen: de hele dag op
    het schoolplein gewacht…;-)))
    @dianne 2
    jouw hint moet je maar eens rechtstreeks afvuren op meneer
    die naast me ligt
    ik heb eindelijk na lange tijd een medestander gevonden in mijn zoon
    dus de guerilla wordt strategisch aangescherpt

  28. @Reine
    ja dom van me
    voor mijn gevoel regende het de hele dag
    maar dat zal mijn schuldgevoel wel zijn geweest

  29. @paul nijbakker
    finland hé?
    daar zijn ze nogal zuinig
    een pond is iets wat we hier in huis nauwelijks gebruiken
    wat dacht je van een kilo?

  30. @Grootmoeder Beddia
    pfffffffffff….diepe zucht;-))))
    dank u voor de verlossing!
    @Ate
    ja goed hé
    het leven is soms net een sprookje
    dianne had het niet over jouw huismonster
    zo een zou ik echt niet willen, dat monster van jou maakt niet alleen maar
    kaartjes zoek, maar ook sleutels brrrrrr….

  31. half vijf, ik heb het meteen nagevraagd 🙂
    Zul je net zien dat ik de brief morgen tegenkom.
    Ate, sleutels maak ik bijna nooit kwijt.Het helpt om ze op een vaste plek te keilen of als dat teveel discipline is 🙂
    om hardop te zeggen waar je de sleutels of iets anders legt. Hardop zeggen helpt namelijk te onthouden.
    Ha, hoor mij :-)))

  32. @dianne
    nou een schaapje is al over de dam
    nu de andere schaapjes nog
    dat prikbord moet hier ook maar eens komen;-))en een megafoon

  33. Dat prikbord is echt een uitkomst. Wij hebben een prikbord boven de keukentafel, en geprinte afspraken prik daar neer. Kaartjes die mooi moeten blijven klem ik tussen twee prikkers.
    En een whiteboardhttp://www.vkblog.nl/bericht/264575/Collega’s_van_mijn_echtgenoot_hebben_medelijden_met_me…
    naast het wandmeubel.
    Het whiteboard is ook handig om afspraken even op te schrijven, to-do lijstjes (en dan tussendoor uitvegen wat gedaan is)

  34. @catherina
    ach dit huishouden leeft echt nog in de zestiende eeuw
    hoe lang we dat zo volhouden is de vraag
    niet lang, vrees ik
    wordt tijd voor een turbo jump in time;-))

  35. Autsjjj herkenbaar, vooral de toevoeging van Dianne.
    Wat ben jij trouwens een mooie meid zeg, ik zie net jouw foto met kinderen. 🙂

  36. @thera
    ik zei het al, het vkblog wemelt van warhoofden!
    ik begin me zelf steeds minder afwijkend te vinden;-))

  37. Join de club van warhoofden ;-)))
    Ik heb een speciaal doosje voor verhuisberichten en geboortekaartjes etc. Maar als ik daar in zoek zit uitgerekend nooit het kaartje erin wat ik zoek. Ohja, dat was een mooi kaartje, hangt aan het prikbord. Welk prikbord? Keuken, wc. Ohnee, staat op de kast. Welke kast?
    Nou ja, zo gaat dat door. Tot het jaren later achter de koelkast vandaan komt. Want daar hing het met een magneetje, door de poes eraf gemikt en eronder geschoven.
    Dat soort dingen?
    Maar oma mailen was een goeie optie. Zou ik ook gedaan hebben ;-))))

  38. @heyta
    hahaha dat soort dingen ja
    vervelend is wel dat ook jij argumenten verstrekt om geen kat in huis te nemen;-)))
    hoewel, zou het nog erger kunnen worden?
    er zitten vooral vrouwen in de club, valt me op;-))

Geef een reactie

