♥lief klein tuinboontje, wat ben je toch waanzinnig lekker♥

Het is duidelijk tijd om de tuinboon in ere te herstellen☺☺☻☻
Ik neem dan ook de uitdaging aan om nieuwe volgelingen van deze boon te kweken;-)

Men neme:

Een goede pan.
Schenk royaal uit de olijfoliefles,
fruit daarin drie flinke tenen knoflook,
een theelepel zoete paprikapoeder,
een theelepel  komijnpoeder,
een klein spaans pepertje,
zout naar smaak
en flink wat fijn gesneden koriander, hoe zuiniger je omspringt met de ingredienten hoe flauwer het resultaat zal zijn en dat geldt zeker voor de koriander.

Ik raad dan ook iedereen aan deze tuinkruid te kopen bij de Turk en niet bij de supermarkt. Het verschil in hoeveelheid en het verschil in geur en smaak is enorm.

Fruit alles zachtjes, laat het echter niet aanbranden.
Gooi er een pot tuinbonen bij en laat het geheel zachtjes sudderen.
Doe het vuur uit, deksel op de pan en laat de smaken gerust een uur op elkaar in werken.

——————————-

Bovenstaand recept dient het gemak.

Er bestaat echter ook zoiets als een tuinbonenseizoen:-).
En wat is er heerlijker dan daar twee kilo van in huis te halen en ze eigenhandig te strippen?
Bij een vroege oogst, zijn de boontjes nog klein, mals en ontzettend sappig.
Als je deze verse bonen gebruikt, kan er bij de bereiding al bijna niets meer mis gaan.
De bonen kunnen dan bij het gefruite knoflook-kruidenmengsel met een dun laagje water, totdat de bonen net onder staan en zo laat je de vruchtjes langzaam gaar worden in dat heerlijke geurige goedje.

Het lekkerste resultaat krijg je als alle water is opgenomen en er een dikke smeuiige saus is ontstaan. Je kan de natuur daarbij een handje helpen door een paar boontjes te pletten, het zetmeel wat dan vrijkomt is een ideaal bindmiddel.

——————————-

Nog moeilijker, maar heerlijker smaakt deze tuinbonenschotel van gedroogde tuinbonen.
Deze bonen zijn groot en het vliesje is dikker en stugger, maar de saus krijgt een mooie donkere kleur en de smaak is bijna niet te beschrijven, zo lekker.
Deze gedroogde tuinbonen zijn moeilijk te krijgen, misschien bij de Marokkaanse Turk?
Wij nemen ze altijd mee van vakantie en genieten dan het jaar rond van een heerlijk ouderwets maal.

——————————

Ohh sorry, ik heb weer eens half werk geleverd zie ik;-(
 
Serveer er het liefst stevig volkoren of meergranenbrood bij en eet het met duim, wijsvinger en middelvinger.
 
Staat dat je tegen, dan is Ebly een passend alternatief, of voor de liefhebbers couscous. Witte rijst kan ook, maar ik vind ik zelf een mager alternatief.

40 thoughts on “♥lief klein tuinboontje, wat ben je toch waanzinnig lekker♥

  1. @Assyke,
    Ik ben om, helemaal. Er schijnt hier in Bangkok een winkel te zijn die zich ‘Foodland’ noemt. Daar hebben ze zelfs ingeblikte boterzachte zuurkool dus ik bid voor jonge tuinbonen in blik.

  2. Gedroogde tuinbonen koop je toch gewoon bij de agrarische zaadhandel.

  3. lekker recept!
    jonge tuinbonen kun je ook rauw eten met wat kaas (pecorino bijvoorbeeld).

  4. Koriander. Ik heb een zakje zaad gekocht en het komt goed
    op en ik denk dat ik dit jaar flink koriander kan oogsten. Lekker
    om dat gewoon per bos in je eten te snijden. Gehakt, bonen,
    couscous, lamsvlees eigenlijk altijd wel lekker en dus ook bij
    tuinbonen.

  5. Ha tuinbonen, alleen hier is in de verste verte geen Turkse winkel te vinden.

  6. Wist niet dat er gedroogde tuinbonen verkrijgbaar zijn maae het recept lijkt me heerlijk.
    Couscous eet ik wel een keer of twee per maand. Misschien kan dit samen met dit tuinbonenreceot.

  7. Tuinbonen zijn nog erger dan bloemkool en Brussels’ lof bij elkaar. Wel een mooi recept voor gasten. Thx.

  8. @Cor Verhoef
    dat is snel;-))
    het zou mij niet verbazen als ze daar in Bangkok zelf ook een heerlijk recept kennen van deze peulvrucht.
    Volgens mij werken ze in Azie ook graag met koriander.
    Ik ben niet zo’n gepassioneerde bidder, maar ik zal een kaarsje voor je opsteken;-))

  9. @Reine fRagolo
    dat betwijfel ik
    deze gedroogde bonen die ik bedoel zijn laat geplukt, zijn dus heel groot
    ze worden speciaal gedroogd om later in het jaar nog dit recept te kunnen maken.
    het gaat wel eens fout, want dan wordt de boel van binnen doorboord door zwarte kevertjes.

  10. @Maria Dolores
    dat schijnt niet zo gezond te zijn, sommige groentes moet je echt eerst koken
    dan raken ze een bepaalde gif kwijt.
    @Martin
    en ook in warme tomatensalades met paprika…hmmmm…
    van het weekend is er een stukje tuin vrijgemaakt om er iets te planten
    oudste wil er graag een groentetuin, er komt dan zeker koriander in
    dat is zo’n dankbare kruid
    ik zou zeggen, geniet er van!!!

  11. @Antoinette
    verhuizen?
    nee joh…supers verkopen ze ook, alleen krijg je dan een zakje waar 5 gram tuinkruiden inzit
    beschamend weinig, ik weet nooit wat ik daar dan mee moet doen
    dat er geen Turk bij jou in de buurt zit, zegt wel iets over de landelijke omgeving waar je woont,
    dat kun je toch haast niet betreuren
    op je balkonnetje kun je ook gewoon een potje zetten of in het keukenraam, ze groeien zo makkelijk.

  12. @assyke,
    het klopt wel dat sommige mensen er niet tegen kunnen. maar verder worden verse, jonge tuinbonen hier al eeuwen lang rauw gegeten. sommige paddenstoelen trouwens ook :-).
    natuurlijk moet je er geen kilo’s van eten, maar een handje vol.

  13. Ik ben niet zo’n bonenman. In tegenstelling tot VSP vind ik bloemkool en Brussels lof wel lekker.

  14. @Smokey
    ik heb ze hier ook niet gezien
    volgens mij smaakt het heerlijk met couscous
    heb dat nog nooit gedaan, mijn favoriet, is brood of ebly
    @Vsp
    Bloemkool op zijn hollands vind ik niet vies, maar ik ga er ook geen bord van vol scheppen
    bloemkool op zijn assymiaans is wel weer om je vingers bij af te likken
    en met brussels lof bedoel je witlof geloof ik, ohhh…man daar ben ik aan verslaafd
    gewoon in stukken gesneden en gekookt met zout, lekker als snack s’avonds
    als er geen chips voorhanden is;-)

  15. @Maria-Dolores
    het scheelt als een groente nog heel jong is
    wat die paddestoelen betreft, mijn ex had daar een handje van
    als ik weer eens een kilo gewone champignons aan het schoonmaken en snijden
    was voor de spaghetti, dan had hij gerust een kwart zo op
    gruwel gruwel

  16. @iris kijkt
    als het goed is wel,
    anders nog even een paar weekjes wachten, dan zijn ze er volop

  17. Bij het tuinbonen ritsen moest ik van mijn moeder altijd met de binnenkant van de schik over mijn wratten wrijven, dan zouden ze weg gaan.
    Het klinkt lekker, ik onderschrijf het voordeel van de Turk (over het nadeel zal ik het niet hebben) , en wil ook nog pleiten voor het ouderwetse bonenkruid.

  18. @ZichvanVerre
    en het rare is dat ik dat nou nog nooit gegeten heb, dat bonenkruid
    ik zie het wel in de schappen hangen, maar omdat ik er nog nooit iemand hilarisch
    over heb horen doen en mijn ouders het ook niet gebruikten, is het nooit in me opgekomen
    afgezien van tuinbonen, waar kun je dat kruid nog meer bij gebruiken?
    word nu wel nieuwsgierig, er zullen toch hele generaties mee groot zijn geworden

  19. Mmmmmmmmmmm, krijg er al helemaal zin in, ik ga het even kopieren, dank je wel!
    Ik dacht bij het zien van de titel, het gaat over die lieve tuinboon in je buik.

  20. Tuinbonen. Hm…niet mijn favoriet. Maar je enthousiaste recept ga ik toch eens proberen! Thx.

  21. Tuinbonen. Lang niet gehad maar………zowaar, ze staan in mijn toentje.
    Tuinbonen koken, wel even ook de schilletjes verwijderen.
    Kort koken
    spekjes aanbakken
    bonenkruid erover
    wat sateh en saus
    bruine rijst
    Mmmmmmmmmmmm, lekker beppe, sukerbolle.
    en bloemkool en brussels lof, vooral de laatste: ohohohohoho, ik rijd er een eindje voor om

  22. Geen idee, ik gebruik het alleen voor die heerlijke tuinbonen, maar ik ben ook geen culinair onderlegen pussoon

  23. 18.15
    Geloof me nou maar. Ik ben bekant tussen de tuinbonen geboren.

  24. De gedachte aan dat fluweelzachte binnenkantje van de schil
    kan mij er haast toe verleiden je recept te gaan maken
    haast.

  25. Tuinbonen, heerlijk! Van gedroogde tuinbonen heb ik nog nooit gehoord, hier in Kikkerland eet je ze vers of uit een potje of niet en daar is recentelijk de tuinboon uit diepvries aan toegevoegd.
    Als kind aten we ze nooit. Wij moesten wel alles (vr)eten wat de pot schaft, maar ja als je vader ze niet lekker vindt, wat raar dan gold dat niet voor hem en kwamen ze niet op tafel. En ik vond het niet erg want hij noemde ze;
    "Boereteeën" (=boerentenen) Ik jaren gedacht dat ze vies waren. Bij oma hebben we wel moeten helpen met doppen. Dat vond ik leuk.

  26. Wat heerlijk dat je gewoon kan eten! Ik kon beide keren niets eten 😦
    Mijn zak bonen uit de kelder is door zoon opgeschept met zijn hijskraan en daarna in de prullebak beland. Hi, hi. Maar het klinkt lekker!

  27. @Zilver
    dat boontje in mijn buik eet ik nog maar niet op, als je het niet erg vindt
    ik wacht daarmee tot hij drie maanden is, dan gaat het grote kluiven beginnen
    bij de gedachte alleen al, krijg ik al trek;-)
    @Wattman
    het laatste wat ik je toewens is een indigestie
    dus voel je niet verplicht(ondergetekende begint luid te lachen, oudste vraagt wat haar scheelt)

  28. @Nelus
    ik word nu toch wel razend nieuwsgierig naar dat bonenkruid
    maar toch denk ik niet dat het de koriander verslaat in spectaculaire smaaksensatie;-)
    voor de witlof rijd ik ook graag tien kilometer om
    vind het naast spruitjes één van de lekkerste groentes

  29. @Zich van Verre
    ik ook niet hoor,
    maar mijn vader was ongediplomeerd kok
    en koken was derhalve thuis meer hobby dan plicht
    @Reine fRagolo
    ik geloof je zonder meer dat ze verkrijgbaar zijn in agrarische zaken
    het ging er mij om of ze ook dezelfde vorm hadden, heel groot, drie, vier centimeter en nogal plat
    duidelijk een andere vorm dan de jonge boontjes, de smaak is ook anders, wat meliger ook.

  30. @maebenotty
    haast is al heel wat
    misschien kan één van je ztp’ers het voor je klaar maken
    als je het dan niet lekker vindt stuur je hem gewoon weg, met pan
    @Koen
    succes!
    als het mislukt, gewoon nog een keer proberen
    mislukking heeft altijd te maken met een verkeerde dosering van de kruiden
    maar als je van koken houdt, dan weet je dat wel

  31. @Catherina
    ja dat doppen vind ik ook leuk
    net als doperwten doppen, alleen vind ik daar net iets te vaak wormen in
    ben daar dan ook mee opgehouden brrrr…
    doperwten koop ik dan ook gewoon uit de vriezer
    en o die papa’s van vroeger, wat een easy life hadden die
    nog een smakelijk leven ook nog;-)

  32. @Verbaas
    hahaha ik ga het hier niet uitgebreid hebben over mijn misselijkheid
    want dan loopt 99% van mijn lezers weg en hou ik alleen Appelvrouw over;-)
    ik begin de maaltijd met misselijkheid, na een paar happen is die weg
    maar het doseren is lastig…ik heb dan al snel te veel gegeten (een half bord kan al te veel zijn)
    en de rest van de maaltijd kijk ik dan ook verontrustend lodderig uit mijn ogen…
    gisteravond heb ik er maar een grapje van gemaakt
    en gezegd dat ik de spinazie naar oudste stuurde, de wortels naar peuter
    en de tortilla naar man…de kinderen hadden dolle pret, maar mijn man kon het niet echt
    waarderen;-)))

  33. in Surinaamse gerechten zitten die tuinbonen ook zo lekker verwerkt, assyke
    en geplet door gehakt gemengd kun je er niet genoeg van krijgen

  34. @assijke. Liet mijn a.s. nieuwe ex (nou ja……, maar je weet maar nooit) je recept lezen. Die wist te melden dat tuinbonen dopamine aanmaken. Dan wel even oppassen i.v.m. de bijwerkingen, want die zijn een tikkeltje minder…..

  35. @Marius van Artaaa
    de surinaamse keuken kan er ook wat van
    zo wie zo worden in zuidelijk amerika meer bonen gegeten
    goedkoop natuurlijk en een handige bron van eiwitten

  36. @ Assyke.. hebt u ook het recept voor een gerecht met de Rare Snijboon?
    In Belgie begint een kookboek standaard met: Men lene een………"
    Louis PAul Boon,was een zeer bekende Belg. In Nederland kennen we Piet Boon, de ontwerper en Boonstra was ooit de bass bij Philpis. Over onze vroeger week boonzakje te zwijgen.
    De vakbonden onderhandelen over hogere bonen voor de boonmakers in ons land!
    Het zal wel boon naar werken worden.!
    Boonboon bloc is de chocolade variant van Cote D’Or!
    Maar de boon is ondergwaardeerd ! Zoals Napoleon ooit zichzelf Boon Aparte liet noemen zo zald e boon op onze borden alleen worden opgediend door de oprechte boon liefhebber.
    Tip eet eens bonen met sambal! maar met uw handen, dat weer wel!
    De Rare Snijbonen zien we op de 2e kamer blauwe banken van Jan des Boonvrie!
    MAar alles terzijde en met een bonende glimlach!

  37. @VSp
    je aanstaande nieuwe ex?
    laat haar nog maar even voor je koken dan,
    als ze verstand heeft van dopamine, zit je altijd goed;-)
    welke bijwerkingen dan?

  38. @nummer 22
    ik doe het dan maar met uw bonende glimlach
    boordevol dopamine, dank u!

Geef een reactie

