En toen was er…KLEUR

In ons huis bevindt zich slechts één computer en dat is mijn laptop. Het is de eerste nieuwe aanschaf die wij in ons huwelijk hebben gedaan. Rest van de inboedel waren giften en anders kwamen ze van de kringloop en later van marktplaats.
Omdat ik toen net mijn weblog was begonnen en ik daar toentertijd toch wel dagelijks mee bezig was, vond mijn man het wel een investering waard. Ik durf hier niet te zeggen hoe duur hij was. Maar hij was verschrikkelijk duur, in onze ogen. Tenslotte waren wij kleine mensjes aan weinig gewend.

Tegelijkertijd ongeveer hadden we ook een digitale camera aangeschaft en begon het nonstop klikken elke keer als dat ding toevallig in mijn handen kwam. Duizenden foto’s kwamen uiteindelijk allemaal op mijn laptop terecht, aangevuld met steeds langere wordende filmpjes.

De computer nog maar nauwelijks twee jaar oud werd trager en trager. Internet Explorer sloot zichzelf spontaan af. Mijn benen raakten oververhit en het geluid begon toch wel een tikje onheilspellend te worden.
Digibeten als we allebei nog altijd een beetje zijn, hadden we toch al wel snel in de gaten dat de computer overbeladen was. Er moest een oplossing komen voor de foto en filmbestanden voordat hij op een dag zijn laatste zucht zou slaken.

Ik raadde lief aan om een usbstick te kopen, denkende dat dat heel slim van mij was. Die usbstick bleken veel te duur naar lief zijn smaak en hij kocht een paar sd kaartjes.
De kenners onder jullie vermoeden al dat dat een domme aanschaf was en dat was het ook.  Ik kon er een aantal foto’s op kwijt, maar films ho maar.

Tijdens één van zijn babbelsessies met een vriend hier uit de buurt, kwam die vriend met dé oplossing: hij had roxiosoftware in de vorm van een cd en die zou hij wel bij ons installeren en dan was het probleem opgelost.
Aldus geschiedde, vriend kwam zaterdagavond en onder het genot van een colaatje en een schaaltje vanilleijs togen ze aan het demonteren van mijn geliefde laptop.

Demonteren?
Ja. Want de zeer deskundige vriend wist niet dat het blijkbaar heel belangrijk was dat de software compatibel zou moeten zijn met onze windowsversie. Mijn McAfee Siteadvisor, die als een trouwe bodyguard alle attacks opvangt en afweert, besloot dat die Roxio geen goed idee was en gaf waarschuwing na waarschuwing.
De twee spierbundels besloten dat ze maar de strijd moesten aangaan met mijn bodyguard en forceerden de boel. Gastspierbundel wist een foefje, die McAfee waar je duur voor betaalt, dat is onzin, je haalt gewoon Ask.com van het net, is gratis en die Ask.com is niet zo bangelijk ingesteld. Ask.com werd geinstalleerd en roxio werd met geweld geinstalleerd op mijn laptop.
De jongens dronken en babbelden nog wat en tegen elf uur ging vriend terug naar zijn vrouw, kinderen en baby.

Ik had boven het een en ander gedaan en kwam naar beneden en trof man aan zonder internetverbinding.
Is het gelukt, vroeg ik hem. Dat wat jullie wilden?
Man was opvallend terughoudend en mompelde onverstaanbaar het een en ander.
Heb je geen internet, vroeg ik hem, dichterbij gekomen. Sinds wanneer dan?
Nou sinds vriend weg is. Maar dat is geen probleem, dat fix ik wel.

Maar je kent je pappenheimers of je kent ze niet en ik rook onraad.
Laat eens even zien wat jullie hebben gedaan.
Schoorvoetend toonde hij me de nieuwe programma’s en vertelde wat voor weerstand ze daarbij ondervonden hadden. En als klap op de vuurpijl was nu ook het internet op miraculeuze wijze verdwenen.
Ik had net die dag mijn laatste logje geplaatst over mijn droomhuisje en ik wilde dolgraag de reacties van de lezers zien. Nadat lief paracetamol ging halen voor zijn pchoofdpijn doorliep ik het configuratiescherm en zag wat een power daar binnengehaald was.
Ik besloot dat McAfee niet voor niets zich had verzet en dat het niet slim was de programma’s in het systeem te laten. Het kon me niet schelen hoeveel werk de spierbundels hier aan hadden gehad, het was mijn laptop en zonder mijn toestemming hadden zij de boel geforceerd en dat voor een belachelijk doel.

Echter eenmaal geinstalleerd liet Roxio zich niet meer zo makkelijk verwijderen. De hulpprogramma’s gingen nog, maar het moederprogramma met zijn bijna halve gigabyte bleef stug zitten waar het zat.
Voor mij was het toch te laat geworden en ik besloot naar bed te gaan. De gezondheid van mijn baarmoeder was mij meer waard dan die stomme computer. Maar lekker zat het me niet.
Lief had intussen wel een beetje in de gaten gekregen wat hij had aangericht en nam mijn plek over. Hoe laat hij naar bed is gegaan, weet ik niet. Maar dat het heel laat is geworden, dat weet ik wel. De rode ogen, de volgende ochtend spraken boekdelen.
Het was hem gelukt om het vreemde software te verwijderen, maar internet bleef foetsie. Hij had alles geprobeerd, de modem was gewoon aan en er kwam internet door heen, maar het was net alsof de modem ons niet meer herkenden als zijnde eigenaars van ons internetabbonnement.

Lief had voor de zondag leuke plannen gehad, maar…zijn schuldgevoel kluisterde hem aan huis. En wat mij niet lukt, lukte Tele 2 wel, man verliet van s’ochtends vroeg tot s’avonds laat nauwelijks zijn huis. Zich realiserende dat het koopzondag was sjeesde hij op een gegeven moment naar Mediamarkt  teneinde thuis te komen met een usbstick. In de winkel raadde men hem dat af en gaf hem een veel logischer alternatief, namelijk een kleine harde schijf met het vermogen van meer dan 1000 gigabyte.

Rond elf uur s’avonds hoorde ik hem zachtjes roepen onder aan de trap. Assyma, Assyma…slaap je al? het is gelukt, kom eens naar beneden…

En ja…het was gelukt. Hoe?
Een oplossing die hem al eerder uit de problemen had gehaald, had ook nu gewerkt: de computer terugbrengen tot zijn fabrieksinstellingen en dan is de laptop al zijn traumatische latere ervaringen kwijt, want ze hebben simpelweg nooit plaatsgevonden.
Zo gezegd zo gedaan. De laptop was weer maagdelijk en het enige wat hij nu nog hoefde te doen waren nieuwe gegevens in te voeren voor Tele 2.

Tsjakka!!!

Na de eerste frustratie was ik echter tot het besef gekomen, dat ik bozer was om wat en hoe het gebeurd was, dan dat ik de laptop écht miste. Bovenop de koelkast lag mijn rembrandtdoos te verstoffen, het werd tijd dat die weer eens tevoorschijn werd gehaald. Ik jatte wat gekleurd papier van Faf en verloor mijzelf in het stoffige maar kleurrijke geklieder met softpastel.

Het was dan ook met gemengde gevoelens toen ik mijn man onder de trap mijn naam hoorde fluisteren…

                                      welkom terug digiding, dááág rembrandt…

19 thoughts on “En toen was er…KLEUR

  1. Zonde van de verdwenen foto’s wel.
    Welkom ‘nieuwe’ PC. 🙂

  2. Ojee ojee…. En de foto’s?
    Koop een externe harde schijf met een USB-kabeltje, kost niet heel veel, en je foto’s (en de rest wat je wilt bewaren) zijn veilig voor de computerexperts.
    Toch goed dat hij het heeft opgelost. 🙂

  3. Voor 80 euri heb je een een externe harde schijf van 1 gieg.
    Als je voortaan een computerprobleem (zoals traagheid e.d.) hebt maar je gewoon een blog van het probleem.

  4. @kitty en Ate
    Toen ik vannacht na het plaatsen ging slapen, realiseerde ik me dat ik de aanschaf van the black box vergeten was.
    Nu ik jullie reacties lees moet ik een beetje in mij zelf lachen, want waren de foto’s en de films verloren gegaan dan had ik beslist humeuriger dit stukje geschreven;-)
    Het waren niet zomaar wat foto’s, maar foto’s van onder andere Sas zijn geboorte, Faf zijn ziekenhuisopname en nog meer zeer gevoelig liggende herinneringen.
    Mijn man heeft de fotobestanden gekopieerd naar de zwarte doos en heeft toen de laptop teruggebracht naar zijn oorspronkelijke fabrieksinstellingen.

  5. @Mae
    rembrandt en ik hebben dan ook intens van elkaar genoten
    @Reine fRagolo
    ik had geen idee dat dit zo’n lastig probleem was, dit soort perikelen daar stoeit mijn man graag mee. maar had ik geweten dat de experts zo ver zouden gaan, dan was ik wel even met ze gaan brainstormen, of ze dat nou leuk zouden vinden of niet;-)))
    volgende keer vraag ik hier raad;-))

  6. In één ding had vriend wel gelijk: Mc Afee is een ramp. Heb het jaren geleden aangeschaft en mijn vorige computer functioneerde nooit normaal. Met Norton trouwens ook niet. Ik heb nu AVG-antivirus en geen enkel probleem. Goedkoop is in dit geval geen duurkoop.

  7. En wat vond Rembrandt van je tekening. Ik vind hem
    vrolijker dan je na zo’n weekend zou mogen verwachten.

  8. @Zelfstandig_journalist
    dat AVGantivirusprogramma heb je dat dan gewoon van het internet geplukt?
    is zoiets dan wel veilig?
    @Martin
    O ik was juist heel vrolijk, een beetje opgelucht dat ik even geen pcdienst had
    en lekker op mijn gemak mocht frobelen;-)
    Rembrandt is het merk van de doos softpastels

  9. Oei, wat een gedoe, ja, kijk uit wie er aan je pc gaat rommelen, je bent zo alles kwijt.
    Wat een mooie bloem heb je gemaakt.
    Nou bewaak je pc maar goed.
    Hoop dat je je goed voelt. Door jou zit ik nu vaak te denken aan mijn tijden met zo een lief popke in mijn buik, ik vond het altijd zo bijzonder.

  10. Een horror story met een happy end. Nog net geen familiale crash en terug naar een maagdelijke harddisk. Allemaal lang geleden hoop ik en meen ik te begrijpen. Je kunt trouwens nog heerlijk uit de voeten met mooie pastels!
    Mooi, levensecht verhaal over toewijding en volharding!
    Groet

  11. Mijn PC begint ook te kreunen. Dank voor je blog. Voor je het weet loopt de boel vast.
    * begint 1700 afleveringen van Coronation Street te wissen*
    groet,
    cor

  12. @Assyke: ja, het valt gratis van internet te downloaden, is absoluut veilig en het werkt perfect. Gewoon even googelen.

  13. @Antoinette
    tweemaal dank
    @Zilver
    En dat vind ik dan weer zo bijzonder aan het fenomeen bloggen. Dat je elkaar op zo’n grote afstand kan inspireren of ontroeren.
    Ik zou zeggen, geniet van de mooie herinneringen, die blijven voor altijd van jou.
    Met mij gaat alles goed, lief dat je daarnaar vraagt.

  14. Prachtverhaal. Ik was een beetje down, dit heeft mij weer helemaal opgemonterd!

  15. @thrammy
    dit verhaal speelde zich van het weekend af
    dank je met je opmerking over de softpastels
    complimentjes over mijn kliederdingetjes, daar ben ik altijd verschrikkelijk blij mee
    @Cor Verhoef
    aha een soapverslaving! tsja, verslavingen zijn niet goed voor je pc;-))
    wel lastig voor iemand in den vreemde, ik keek in het buitenland regelmatig naar bvn.
    gelukkig was ik toen al genezen van mijn goede tijden slechte tijdenfixatie;-)

Geef een reactie

