Ontoerekeningsvatbaar

Op dit moment betalen we elke maand een astronomische bedrag aan huur.
Dat is niet zomaar. Het huis kan haast niet idealer liggen. Zowel qua natuur, voorzieningen als qua buurt. Met de meeste buren hebben we inmiddels kennisgemaakt en het voelt goed.
Mijn bijna volwassen zoon heeft zelfs al vriendjes in de buurt waar hij sinds zijn verjaardag mee speelt. Want op de respectabele leeftijd van wel vijf jaar, kun je niet meer verwachten dat hij braafjes thuis bij zijn blokjes blijft.
 
Maar het huis zelf is niet veel bijzonders. Hoewel aardig ruim met twee en een halve slaapkamer en een voor en achtertuin, is de wijze waarop het huis gebouwd is, iets waar een extimmerman zijn neus voor ophaalt. De muren zijn van karton en zo ook vloeren en plafond.
Elk zuchtje trilt door het hele huis en met twee loslopende honden…correctie kinderen, is dat allesbehalve fijn. Daarbij komt nog dat als je iets wilt ophangen, de muur zelf daarbij mee komt en ook dat is net iets teveel gevraagd.
 
Eigenlijk is het huis kortgezegd te menselijk, hij geeft teveel mee en is te gastvrij en dat willen wij, moderne mensen natuurlijk niet. We willen soliditeit. Kortom, we willen beton. In de ogen van lief is beton een aardige investering qua duurzaamheid en qua inrichtingsmogelijkheden.
 
Vast. Goed.
Toch ben ik een meisje van de jaren zeventig en bij het woordje beton gaat mijn opperhuidje spontaan kriebelen.
Maar dat was toen. Dat was voor vanochtend. Dat was voor ik met mijn kriebelhuidje stuitte op dit minipaleisje, gebouwd ergens in 2006, gelegen in precies eenzelfde soort wijk als waar we nu reeds wonen. Zoals op de afbeelding te zien is, is het een vrijstaande woning. En alleen dat gegeven zou betekenen dat het voor ons een fata morgana zou zijn. Toch is de vraagprijs slechts rond de 175 ton.
Rara hoe kan dat? Het kan me niet schelen. Dit is mijn huis en daar wil ik wonen. Als ik de omschrijving lees neemt mijn verliefdheid toe, de vloer is van massief grenen. Ik ben een flauwte nabij. Vanbinnen is alles spiksplinternieuw…en…nog een droom komt uit, er is een heus ligbad…
En toch…en toch…verklaart mijn lief mij voor gek.
  
 
 
 
  
   

Zijn bezwaren: het is slechts een benedenwoning. Het huis telt slechts twee slaapkamers. Zolder derhalve niet inbegrepen.
  

29 thoughts on “Ontoerekeningsvatbaar

  1. Begrijp de bezwaren van je lief, met twee bijna drie kinderen heb je een rommelplek nodig en zeker geen bovenburen.

  2. @antoinette
    toen ik verliefd werd op mijn man keek ik ook niet of hij wel een rommelplekje had;-))

  3. 175 ton zal 175 duizend zijn.
    De aankoop van een huis is van vele factoren afhankelijk
    -Hoeveel eigen geld heb je
    -Hoeveel hypotheek krijg je.
    -Hoeveel ga je er financieel maandelijks op vooruit/achteruit.
    -Heeft je man een vaste baan.
    -Hoe lang wil je er wonen.
    Je man heeft er geen trek in, geloof ik. Da’s moeilijk.

  4. @ als je het hebt over de benedenwoning op de foto is het zeker de moeite waard. 175.000 is een schappelijke prijs. Bied 160.000 en geef toe als het uiteindelijk iets meer wordt.

  5. 175 Ton zal inderdaad 175.000 euro zijn. Lijkt me een redelijke prijs, maar waarschijnlijk heeft je lief het bij het beste eind wat de te beperkte oppervlakte betreft. Je zult toch op z’n minst aan twee aparte slaapkamers voor de kinderen moeten denken.

  6. @Reine fRagolo
    geen eigen geld
    hypotheek hebben we afgelopen week laten berekenen
    valt net binnen de marge
    hier zou ik mijn hele leven wel willen blijven wonen
    hij kijkt uit op een dijk, binnen een minuut ben je bij de rivier
    tegenover de woonkamer is er een enorm omheinde speeltuin
    faf zijn schoolvriendinneke woont er tegenover
    en het kleur hout die is gebruikt aan de buitenkant is om op te vreten zo mooi
    ik waan me, telkens als ik daar in de speeltuin op het bankje zit te wachten tot de kids
    zijn uitgespeeld ergens in zwitserland als ik me verlies in dat beeld van dat huis
    toen wist ik nog niet dat het te koop zou worden aangeboden, maar ik was toen al verliefd
    ik heb zoiets van, als we echt zouden willen, kan het wel, want nu slapen de kinderen ook samen op een slaapkamer en tegen de tijd dat de baby zo groot is dat hij niet meer bij ons op de kamer kan, dan kun je misschien altijd nog iets aanbouwen, of de woonkamer opdelen in twee kamers
    ach…

  7. Nee ik zie ook geen reden om een speciale plek te hebben als er ook gewoon overal gerommeld kan worden. Het nadeel van een rommelplek is dat je daar steeds met zijn allen bent en de rest van het huis ongebruikt blijft.
    Maar ik ben door Antoinette in verwarring gebracht, en door die rare opmerking het is slechts een benedenwoning en de zolder hoort er niet bij. Het is toch wel een éénsgezinwoning. Waar zouden die bovenburen moeten zitten.
    En hoe zit het met die volwassen zoon van vijf. Gaat die zelfstandig wonen als hij twaalf is ?
    En stel je voor dat het een meisje wordt. Dan moet er meer ruimte komen voor fietsen en brommers natuurlijk. Wel mooi zo’n balkon ( geschikt voor serenades). Is er voldoende plek voor een tulpenboom ?
    Blijf je wel de goeie partij stemmen nu je een hypotheek krijgt. Wat betekent het woord rond ?
    Het is bekend van huizenkopers dat ze de waarde van tien of twintig duizend euro niet in reëele properties zien. Verder is vrijstaand natuurlijk altijd een forse prijsopdrijvende factor. Heb je dat echt nodig ( ga je rondjes rondom het huis draven, of wil je beslist de barbecue met de buren eens per jaar voorkomen ). Kies je voor twee onder één kap dan krijg je voor dat geld meer ruimte terug.
    Kortom: Vragen, vragen en nog eens vragen.
    Ik heb ooit eens bijna de fout begaan een huis te kopen aan het water. Terwijl ik niet eens een hengel had, pas op mijn dertigste kon zwemmen, wat bij een diepte van zestig centimeter overigens niet het grootste bezwaar hoefde te wezen. Bij liefde op het eerste gezicht zijn er anders dan bij het kiezen van een levenspartner toch wel gevaren.
    Vriendelijke groet,
    Makelaar in ontroerende goederen,
    Simen Vrederat

  8. Het lijkt me een heerlijk huisje, doen zou ik zeggen, ik vind het helemaal niet duur, maar je kunt zeker nog afdingen, er wordt niks verkocht tot de verkiezingen geweest zijn en het duidelijk is wat er met de hypotheekreteaftrek gebeurt, dus ik zou af dingen en dan kopen.

  9. Ik gun het jullie van harte! Maar is het groot genoeg voor vijf personen…? Succes met dubben, twijfelen, praten, ompraten, omkletsen, omlullen, toegeven, woelen, wakker liggen, rekenen, uitrekenen, narekenen, tellen, en natellen….

  10. Ligging is alles bij een huis, oost Groningen kan nog best eens tegenvallen als je de taal niet spreekt en de gebruiken niet kent.
    Vanmiddag heb ik nog een grote fles houtwormdoder gekocht maar daarom zou ik me nooit van het huis laten afhouden, houtworm komt vaker niet dan wel voor.
    Het ziet er hartstikke leuk uit.

  11. De reden dat de vraagprijs mee lijkt te vallen is waarschijnlijk, dat dit geen stenen huis is.
    Het ziet er uit als logs ( scandinavische bouwmethode ).
    Een Nederlander wil een huis van bakstenen, met dakpannen er bovenop.
    Hij moet niet veel hebben van alternatieve materialen.
    Het kost nu relatief weinig, en als je het ooit weer wil verkopen, zul je veel moeite moeten doen.
    Het ziet er wel uit als een praktisch huis, met veel ruimte in verhouding tot de buitenmaten.

  12. ah een benedenwoning..niet echt vrjstaand helaas..dat verklaart de prijs, maar ziet er goed uit!
    als je er senang bij voelt is dat veel waard! benedenwoning of niet..

  13. Nesteldrang en lente 🙂 Ik lach, want herken het van toen en van nu met de lente. Ik begin dan weer naar koophuizen te kijken, niet dat we gaan verhuizen, maar ooit, een oud huis met karakter, hoge plafons en een bad…

  14. Allen de benedenwoning?
    Tsja….
    Veel (onder)hout Maar dat hoef je waarschijnlijk niet alleen te onderhouden!
    gr eva

  15. $$$_______________________________$$$$$
    __$$$$$$$$*_____________________,,$$$$$$$$*
    ___$$$$$$$$$$,,_______________,,$$$$$$$$$$*
    ____$$$$$$$$$$$$__ ._____.___$$$$$$$$$$$$
    ____$$$$$$$$$$$$$,_’.____.’_,,$$$$$$$$$$$$$
    ____$$$$$$$$$$$$$$,, ‘.__,’_$$$$$$$$$$$$$$$
    ____$$$$$$$$$$$$$$$$.@:.$$$$$$$$$$$$$$$$
    ______***$$$$$$$$$$$@@$$$$$$$$$$$****
    __________,,,__*$$$$$$@.$$$$$$,,,,,,
    _____,,$$$$$$$$$$$$$* @ *$$$$$$$$$$$$,,,
    ____*$$$$$$$$$$$$$*_@@_*$$$$$$$$$$$$$
    ___,,*$$$$$$$$$$$$$__.@.__*$$$$$$$$$$$$$,,
    _,,*___*$$$$$$$$$$$___*___*$$$$$$$$$$*__ *’,,
    *____,,*$$$$$$$$$$_________$$$$$$$$$$*,,____*
    ______,;$*$,$$**’____________**’$$***,,
    ____,;’*___’_.*__________________*___ ‘*,,
    ,,,,.;*____________—____________ _ ____ ‘**,,,,
    *.°
    º
    …°
    ….O
    …….°o O ° O
    ……………..°
    ………….. °
    …………. O
    ………….o….o°o
    ……………..O….° …………o°°O…..o
    ………..O……….O
    …………° o o o O

  16. @simen
    we komen van een piepklein appartementje waar alle kinderen bij ons in de slaapkamer sliepen.
    afgezien van een soort van washok was er geen enkele ruimte waar je wat spullen kwijt kon,
    laten we zeggen dat mijn man daar nog al door getraumatiseerd (:-)) is. Voor hem is het hebben van zowel een tuin, genoeg slaapkamers én last but not least een ruime zolder van uiterst belang.
    Dat alles hebben we nu sinds een half jaar in onze nieuwe huurwoning en je begrijpt dat hij niet staat te springen om terug te keren naar kleinheid en woonbeperkingen;-)
    ja, dus bovenburen, die iets ruimer wonen aangezien ze ook nog de bovenste verdieping hebben.

  17. @ assyke
    idd een heel leuke oplossing voor jullie huidige dooswoning, lijkt mij
    heel jammer dat het niet geheel te koop staat,
    maar als geheel pand zal de prijs te hoog zijn, ben ik bang
    misschien dat je bovenburen op termijn van plan zijn te vertrekken?
    en dat jullie ervoor kunnen sparen…/-;{]
    probeer zo’n tv-makelaar je compagnon op andere gedachten te laten brengen
    trouwens: in de nieuwbouw doen ze niks met kelders,
    misschien dat je onder dat huis een evengrote en kamerhoge ruimte kunt maken,
    dan heb je meteen een rommelplek van jewelste

  18. @Sjaal
    och afdingen zit lief in het bloed
    als hij gaat klagen over het kleine oppervlak en blablabla zal er vast wel iets afgaan
    vooral nu de woningmarkt zo onzeker is
    ik vind het zelf ook een koopje voor zo’n woning, hoe klein ook het is ongelooflijk mooi
    en dat is mij ook iets waard

  19. @zelfstandig_journalist
    stom van me, ja dat komt door de verwarring van ton wat je ook gebruikt als je het over gewicht hebt
    maar het is inderdaad 175000 euro en gelukkig geen 175 ton, voor dat soort toestanden moet je geloof ik in japan zijn, waar je al voor de vierkante millimeter betaalt
    rare situatie bij ons, meestal is het de man die impulsief is in grote zaken;-)))

  20. @wattman
    aha, hier spreekt iemand met ervaring:-)))
    ik heb een heel gemeen listje, we gaan naar het huisje toe lopen
    het is een twintig minuten lopen hiervandaan
    en bekijken het huis van buiten, mogen we naar binnen, bekijken we het ook binnen
    en dan laat ik de chemie van het huis zijn werk doen, gna gna gna…

  21. @Mae
    ik denk dat we bij dit huis niet bang hoeven te zijn voor houtworm
    het is zo nieuw dat ik denk dat ze het hout wel voorbehandeld zullen hebben
    we spreken gewoon abn en iedereen verstaat ons hier gewoon
    gelukkig geen oostgroningen, groningen vond ik erg moeizaam wonen;-)
    off topic: antispamwoord: sexy

  22. @knutselsmurt
    ohh hou op, logs…nog beter dan een zwitsers chalet
    dat wordt dromen over noorse trollen en goede feeen…
    fjorden en mysterieuze nachten….
    ———
    dat is bij appartementen of bungelows altijd zo, de beschikbare ruimte
    wordt heel handig en compact ingedeeld, dat moet ook wel als alles gelijkvloers is
    het is volgens mij ook breder dan een normale doorsneewoning
    dat de bouwconstructie hout is, dat zal mijn man niet leuk vinden
    al beweert hij nog lang niet honderd procent nederlands te zijn
    in deze is hij dat toch wel;-)
    ——-
    waarom zouden we moeite hebben om het weer te verkopen?
    omdat de verhouding grootte en prijs niet juist is?????

  23. Het is ook wel een heel mooi huis Assyke…
    Misschien er toch gewoon voor gaan??
    Liefs,

  24. Het huis spreekt me niet aan. Voor zo’n bedrag opgezadeld worden met de onzekerheidsfactor van bovenburen voor wie weet hoe lang. Zoonlief wordt ook ouder. En dan? Weer verkopen? Voor welke prijs? Houten bovenbouw, dus lichte, daardoor goedkope dakconstructie. Vraag eens na bij het Kadaster wat de huidige eigenaren er voor betaald hebben. Is vrij opvraagbare info.
    Niet aan beginnen. Maar goed, ik ben verwend. Geen kinderen. Over de grens, 37 km van Arnhem, halfuurtje over de A3, midden in een natuurgebied de helft zo groot als de Hoge Veluwe. Grondige Duitse bouwvoorschriften. 160m². Tuin van 3000m². Netto woonlasten, all-in (energie, WOB, etc., etc.) €850,-. De Rhein op 2.5 km.

  25. Kinderen worden steeds vroeger volwassen. Het is de tijdgeest. Vijf jaar is al aan de late kant. Alleen de benedenwoning heeft voordelen: je hebt altijd een dak boven je hoofd waar anderen voor zorgen, je hoeft de trap niet op. Wens je veel wijsheid en je lief heeft ook wel een beetje gelijk.
    Groet

  26. @verbaas
    nesteldrang? nu al?
    ik denk dat het meer vanwege de omstandigheden is: het huis waarin we nu wonen wordt ons te koop aangeboden door de woningbouw, we moeten binnen een bepaald termijn reageren, anders vervalt de optie.
    Man wil zowiezo ooit een eigen huis, zelf zie ik meer voordelen in een huurhuis. Maar nu we toch gedwongen worden na te denken over wel of niet ons huis te accepteren, heb ik zoiets van, oké, als we dan toch gaan kopen, dan wil ik graag iets waar ik mij lekker bij voel.

  27. @Koen
    senang heerlijk woord
    geeft precies het gevoel aan
    hemels zou mijn eigen woordkeuze zijn geweest
    @Eva
    Onderhoud?
    Oeps…
    @Verbaas
    ik had het in eerste instantie niet eens door,
    dacht dat er iets mis was met het scherm:-)))
    maar ik beschouw het als een heel mooi cadeautje, dank je wel!!!

  28. @marius van Artaaa
    hmmm…daarvoor zijn we toch echt te kleine mensjes
    denk niet dat we daarvoor zouden kunnen sparen
    bovendien vind ik dat er in het leven meer is dan huisbezit
    de kinderen zullen op sport of muziek willen, vakanties moeten ook gevierd
    er moet ruimte blijven om te leven en iedereen een goede start te geven in zijn ontwikkeling
    en dat kost toch geld.
    jouw idee van een souterrain is wel een superidee!
    dat zou op termijn vast wel te realiseren zijn, ik hou het in mijn achterhoofd
    bij de onderhandelingen met lief;-)))

Geef een reactie

