Vervolg op Bloedbanden: Donjon de Vincennes

Broer houdt mijn hand vast op de achterbank.
Hij kust de palm van mijn hand. Na 7 jaar.
Zijn lippen voelen zacht aan. Hij ziet er goed uit. Hij lacht.
De gaten in zijn gebit zijn verdwenen.
Implantaten zegt hij zachtjes.
Hij drukt me zachtjes tegen zich aan. Samen huilen we en vertellen we elkaar zachtjes urenlang over de gelukkige jeugd en hoe het allemaal anders werd toen vader vertrok naar Parijs.

Stiefmoeder rijdt inmiddels de oprijlaan van Donjon de Vincennes op. Het kantoor van Legion Etrangeres ligt er verzorgd bij.
"Je zult hier als Legionair moeten blijven leven jongen. Een Nederlands paspoort krijg je nooit meer."

Geschreven door k.Reintje
gastblogger

 
 
lees ook Bloedbanden

28 thoughts on “Vervolg op Bloedbanden: Donjon de Vincennes

  1. @k.Reintje
    ik heb je concept gepubliceerd
    kijk eens even naar de layout, als je een ander lettertype wilt,
    meer witregels, of aanvulling wilt, laat het me dan weten
    kan ook via mail
    wil je dat ik het concept uit de reacties verwijder zodat het alleen in het
    blog staat?
    dat van het vreemdelingen legioen is meer dan herkenbaar
    mooi geschreven, ik wist wel dat je dat heel goed kon
    ben benieuwd naar meer

  2. @k.Reintje
    zeker
    maar de meesten die zich daar aandienen
    zijn verschrikkelijk gehavend door het leven
    en kunnen zich in het burgerbestaan nauwelijks overeind houden
    voor sommigen zal het ook de romantiek zijn van zo’n leger
    maar toch denk ik dat het meestal een vlucht is

  3. nu moet er eigenlijk ook een eerste deel k. Reintje bij
    anders klopt het schamper niet 🙂
    eigenlijk vind ik dit wel heel leuk, zo’n gastblog. Gaan jullie verder?

  4. Waarom doe je steeds
    van die korte zinnen
    onder elkaar
    is dat
    de nieuwe stijl?
    Zo wordt
    uit een gewone zin
    opeens …
    poezie?

  5. @ Assyke
    Goeiemorgen,
    Als ik naar het zonnetje kijk gaat het weer een mooie dag worden vandaag.
    De legionair kijkt tevreden om zich heen.
    Allemaal mensen om zich heen die hij kan vertrouwen.

  6. @ Dianne
    Of wij verder gaan?
    We hebben geen afspraken maar mijn hart zegt dat ik trouw moet zijn.
    Er komt een eerste deel maar het slotstuk is pas echt interessant.

  7. Verrassend!
    Tip: zet in beide logjes een link naar het andere log…. service aan de lezer.

  8. @ Catharina
    Bedankt voor het compliment en voor de suggestie.
    Kopje verse koffie?

  9. @k.Reintje
    weet
    je
    wel
    waar
    de
    koffie
    staat,
    dan?
    psssst…
    achter
    de
    nutrilon
    in
    het
    middelste
    kastje
    O!
    een
    restje
    paaseitjes
    melk
    en
    wit
    liggen
    in
    het
    ladenkastje
    op
    wielen

  10. @ Assyke
    Met dit prachtige weer heb ik de hele dag in de tuin gewerkt. Ik ben niet de enige geweest.
    De legionair trekt zijn beste pak aan. Het weekend staat voor de deur. Hij mag gezien worden.

  11. @ Assyke
    Mijn dank voor het gastblog.
    Het was mijn eerste blog.
    Ik voel me nu volwassen op internet.
    Liefs

  12. Zo…zo…schamperde hij koud. Dat is lang geleden, Zus.
    En maakte aanstalten om weer terug te gaan. Hij kon ook niet weten dat ik vandaag geen preek zou houden. Moeder zei weer iets, geen idee wat, maar het had effect. Zuchtend schoof hij op de achterbank. De auto vulde zich met zijn lucht: drank, ongewassenheid, rook. Hij zat gespannen op de achterbank, alsof hij elk ogenblik kon vechten of vluchten. Ik kon niet goed zien wat. Het onberekenbare maakte me bang, zoals ik vroeger altijd bang voor hem was. Toch glimlachte ik flauw naar hem. Dat was voor hem het teken om zich te ontspannen. Hij deed zijn ogen dicht en viel vrijwel direct in slaap. Nu hij zo vredig lag te slapen, kwetsbaar als een klein kind, begreep ik mijn moeder voor het eerst.

  13. Verbaas, denk jij echt zo over broer?
    Ik weet niet of er ook een ontwenningscentrum in de buurt van Vincennes is?
    Vast wel.
    Vaak kloppen die jongens wel aan bij het Legion.

  14. @Verbaas
    mooi, ook dit verhaal sluit goed aan bij hoe ik het voor me zag qua situatie –
    alleen één ding klopt voor mijn gevoel niet, broer is niet het type om op de
    achterbank te gaan zitten, in mijn vervolgverhaal zou hij plaats nemen achter het stuur
    als je dat zou willen veranderen zou ik het ook als alternatief vervolgverhaal kunnen plaatsen
    ik hoor van je

  15. @k.Reintje
    ik ben ook aangestoken door het mooie weer
    voel me onrustig, kan niet binnenzitten
    heerlijk, alsof we uit een winterslaap zijn ontwaakt
    raar, want de sneeuwwinter heb ik ook als een fijn seizoen ervaren
    maar wel teveel binnengezeten, merk ik nu

  16. Ik wil eigenlijk jou verhaal graag lezen! Laat ons niet langer in spanning, wie is jou broer?

  17. Mijn legionair was vertaler van Camus.
    Zijn studievriend klaagde hem aan.
    Bij mij op de bank.
    Een bruine koffievlek is zijn monument
    Zo groot als zijn zitvlak…./ -;[[]

  18. 19.31 Verbaas
    Ik heb geen alcoholprobleem en ik weet slechts 1 ontwenningskliniek en die is hier in Utrecht.

  19. 22.12 Assyke
    Ik ben erg rustig momenteel. Ik droom nog wel weg tussen de prachtige winterkleden die ons de afgelopen winter hebben toebedekt.

  20. 11.24 Marius van Artaaa
    Misschien een idee om kleine kopjes koffie te schenken en een plastic plaid op de bank te leggen?

Geef een reactie

