Van baarmoeder tot het graf – Het aanplakbiljet

Een regenachtige eindejaarsavond 1968.
Het is stil in de nauwe straatjes.
In de buurtwinkels liggen rozige schuimtaarten torenhoog te verpieteren.
Ook hij, ongewenste zoon van Moi, heeft geen zin in taart. Deze avond heeft hij wel iets anders aan zijn hoofd dan zinledige zoetigheid.

Het aanplakbiljet bij het gemeentehuis dat hij vanmiddag per toeval onder ogen kreeg laat hem niet los.
Er werden mannen gevraagd, sterke, gezonde, maar vooral vakbekwame mannen. Dat alles is hij en meer.

 
Zeker meer, gezien het uitschot dat zich rond het biljet had geschaard. Pokdalige jongemannen die in hun jeugd de paplepel hebben moeten ontberen en zich daar nu naar gedragen. In de paar minuten dat hij daar stond, in een poging de tekst aandachtig te lezen, werd hij gestompt, geduwd en vlogen de weddenschappen in een kansloze schreeuw door de vochtige lucht.

Van de groep mannen was hij de enige die een potlood tevoorschijn haalde en een klein stukje papier waarop hij het telefoonnummer noteerde die de enige sleutel vormde tot meer informatie.
Hij was eraan gewend dat men in lachen uitbarstte als hij dit gereedschap in zijn handen hield. Ook nu was dat niet anders. De weddenschappen werden gestaakt, het geroezemoes verdampte en men staarde naar deze vreemdeling…

en ja hoor toen kwam het…men sloeg elkaar op de schouders, stampte op de grond en ze
bulderden hun frustraties uit in één geweldige lachsalvo.
Hij borg het papiertje zorgvuldig op in één van de zakken van zijn overal,draaide zich om en keek ze aan…deze loze mannen. Slechts één blik was er nodig.
 

                                          En ook dat was hij inmiddels gewend.
 
 
 
 
 
 
 
 
 wordt vervolgd…ooit
 
 
 
 
 
 
 
 
copyright assyke
29 oktober 2009 

                                     

29 thoughts on “Van baarmoeder tot het graf – Het aanplakbiljet

  1. Mooi, uit de tijd dat gastarbeiders nog gasten waren. Maar blijkbaar ook toen al niet geliefd.

  2. Ja, als hele groepen hun handen niet meer vuil willen mAken, dan moeten er buitenlanders komen.

  3. @Heyta
    het speelt in Fes
    maar voor de rest ben je warm
    @Pirate Pete
    ik ben weer eens onzorgvuldig geweest
    het wordt vervolgd, ik zal dat er nog onder vermelden
    en nee, mensen zijn en blijven overal hetzelfde
    hoewel ik toch de hoop heb…dat we kunnen veranderen

  4. @k.Reintje
    vakbekwaam betekende in Fes niet
    dat je geschoold was
    @antoinette
    ja…economisch profijt
    werd sociologische spijt:)

  5. Wil je een voorbeeld geven van vakbekwaam doch niet geschoold?
    Ik ben in Fez geweest. Ik herinner me dat ik in een nis moest staan om een bepakte ezel te laten passeren.
    Ook herinner ik me een leerlooierij van koe-kop-huid in het midden van de Kashbah. Bij de ingang kreeg ik een mintblad voor onder mijn neus.
    A life-event.

  6. @k.Reintje
    de meeste vaklui in marokko, van timmerman tot leerlooier hebben hun vak geleerd, als jong kind bij een Leermeester, die leermeester heeft dan een eenmansbedrijfje en voor hem is het kind een goedkope arbeidskracht, waar hij rustig aan in kan investeren zonder dat het hem veel risico brengt
    een diploma krijgen ze niet, want theorie wordt er niet gegeven – het is enkel praktijk
    en bij de meeste leermeesters komt het er op neer, dat je als kind begint als loop- en boodschappenjongen (terwijl ondertussen verwacht wordt dat je ogen en oren open hebt) en langzaam aan krijg je steeds meer taakjes toebedeeld…bij slecht resultaat zijn lijfstraffen gewoon…en zo leert men het vak…met vallen en opstaan en een hoop slaag
    er zijn nu wel technische scholen…maar dat staat nog in de kinderschoenen
    geliefd zijn de vakmannen die het met vallen en opstaan hebben geleerd

  7. In Nederland hebben we dit systeem wel meer dan 1400(?)jaar gekend. In de tijd van de gilden werd de interne opleiding afgesloten met een meesterstuk.

  8. ik moet je altijd in het harnas jagen… ik vind dat je me de sfeer uit de vertelling wel erg oplegt. Maar ik ben benieuwd naar het vervolg!

  9. @suiker
    ik begrijp je reactie niet
    de sfeer van het verhaal is mijn stijl…natuurlijk leg ik die jou op
    alleen ben jij vrij om het te lezen of niet

  10. @k.Reintje
    van mijn man begrijp ik dat veel timmermanleermeesters hun leerlingen testen door ze een deur te laten maken…blijkbaar zitten er veel valkuilen in dat project, als ze een deur hebben weten te maken zonder fouten…wordt dan stilzwijgend aangenomen dat de leerjongen zijn leerproces heeft voltooid en mag hij zelfstandig opdrachten uit voeren.

  11. @verbaas/zelfstandig-journalist
    ik moet eerst een verjaardag wegwerken
    dan zien we wel weer verder;))

  12. tuurlijk is het jouw stijl, ik vertel je hoe die op mij overkomt. Daar is de reactieruimte toch voor?

  13. Je scherpzinnige opmerkingsgave is geweldig, Assyke. En je kunt het opschrijven.
    (Gaat het over je vader?)
    Ceesgegroetje

  14. Hm, ik zag dat ik een aantal bijdragens heb gemist…
    Mooi verteld, ben benieuwd naar het vervolg.

  15. @the saint
    heb je me ook dáár gelezen?
    misschien vind ik dat wel het allergrootste compliment
    @beeldsprekers
    je hebt helemaal niets gemist
    the saint doelt op een andere weblog van mij
    waar hij eerder is gepubliceerd
    maar de bedoeling is ook om ze een beetje aan te passen
    in elk geval qua chronologie

  16. Hoi assyke,
    Een van de deelnemers aan het fietsevenement van morgen vroeg of ik haar even wilde waarschuwen dat ze op 31 maart tussen 12.00 en 13.00 uur een ½ uur zou fietsen. Waarom niet alle deelnemers.
    Zou leuk zijn als je foto maakt als je het leuk vindt dan zet ik die morgen op het blog. ’t (Dat wordt wel laat ik ga morgen de hele dag fietsen en neem de trein na de spits terug naar huis.)
    Veel plezier en groet,
    Martin

  17. Pingback: Van baarmoeder tot het graf « Assyke's Blog

Geef een reactie

