Immaterieel bezit

-Ik doe het niet meer.
 
Hij sloeg met zijn vuist tegen de meterkast.
 
-Doe maar. Sla je vuisten kapot. Maar ik doe het niet meer.
 
Hij keek me aan. Verrast.
 
 
-Wat moet ik dan, vroeg hij…wat moet ik, als jij me niet meer helpt?
 
-Ik weet het niet…maar ik kan het niet…ik wil niet meer. Ik…
 
-Oké. Je hebt gelijk,  lieverd. Ik mag je niet dwingen,  ik weet wel dat dat verkeerd is.
Maar wil je alsjeblieft voor dat je weggaat nog even beneden controleren of alles goed is?
Alsjeblieft…je begrijpt toch wel dat dit een noodsituatie is?
 
Daar was het weer…ik merkte het al meteen aan mijn ademhaling. Ik moest hier weg.
Het maakte al niet eens meer uit hoe. Desnoods met een leugen.
 
-Het is goed. Tsjead, het is goed. Geef me de sleutels. Dus…ik moet naar beneden, naar het kelderhok, daar kijk ik in alle gangen of alles wel pluis is…dan loop ik naar de voordeur, kijk naar buiten en dan loop ik weer terug naar boven. Ik hoef dat maar één keer te doen. Ook als jij het niet vertrouwt?
Beloof me dat Tsjead. Beloof me dat. Eén keer, anders doe ik het niet.
 
Zijn strakke gezicht ontspande en hij glimlachte voorzichtig.
 
-Dank je wel. Ik weet hoe moeilijk je dit vindt. Eén keer. Echt.
 
Ik nam de sleutels aan en liep naar beneden. Halverwege het trappenhuis bleef ik staan. Waar was ik mee bezig? Waar was ik in godsnaam mee bezig? Begreep ik nou nog niet hoe het werkte?
Ik keerde op mijn schreden terug. Daar zat hij, nog altijd op de grond, een vleugje hoop in zijn ogen.
 
-En? Vroeg hij.
-Is het gelukt?
 
-Nee! Nee! Nee! Hier zijn je sleutels…Jij hebt geen macht meer over mij…Raak maar in paniek.
 
                                                                           Het zij zo.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
copyright assyke

38 thoughts on “Immaterieel bezit

  1. Is dit fictie Assyke? Ik hoop het maar. De man is ziek en heeft geen partner nodig, maar een psychiater. Hopelijk kan die hem helpen?

  2. Oi va voi, de patronen die ons gevangen houden.
    En hoe we daar medeplichtig aan zijn.
    Wees sterk mooie vrouw.
    .

  3. Aangrijpend, moedig en o zo herkenbaar. Het duurde lang voor ik inzag dat ik zelf de sleutel van de ketenen bezat.

  4. Goeiemorgen Assyke,
    Wat een kracht.
    Het vkblog wordt indringender en mooier en mooier,
    Wat betreft de wederopstanding des Heren. Dat leeft mijn leven.
    Ik trek mijn jas aan en ga de wereld in.
    Als ik naar de lucht kijk wordt het vandaag weer een hemel op aarde.
    O Here, laat mijn geluk geen dwang zijn.

  5. Goed dat je voor jezelf op kwam.
    En mooi gezegd K.Reintje, laat geluk geen dwang zijn.

  6. Assyke, ik kom voor de thee.
    De kamer is vol.
    De leerlingen verschuilen zich en houden zich stil.
    We horen slechts het bonken op de meterkast.
    Thomas vraagt of hij de wonden aan de handen mag zien.

  7. Je helpt die ander echt niet, en jijzelf hebt op gegeven moment ook geen grenzen meer.
    Andersoortige hulp is nodig.
    Hartelijke groet, Coby

  8. @ Assyke!
    Je hebt losgelaten en dat is ook houden van! Je bent vrij van het dilemma! Chapeau!
    Alleen de sleutels voor het ontsluiten van de neurotische dwangmatigheid nu nog echt van de sleutelbos afhalen in een envelop naar een adres..onbekend!

  9. @Assyke, jezelf?
    In dat geval knap bedacht met Tsjead, maakt de beklemming groter. En beklemmend is een dwangneurose, brrrrrrrrrrrrrrrrrr.
    "Raak maar in paniek.".
    Net als bij zwemmen, je kan heel lang rillen aan de kant maar er ook in één keer induiken. Kan niet altijd, maar meestal wel.
    @k. Reintje, wat doe jij het weer geweldig als achtergrond koor.

  10. Assyke, ik ken je niet, maar dit soort situaties wel!
    Keuzes zijn nooit gemakkelijk. Maar soms moet je de knoop doorhakken.
    Kijk naar de toekomst.
    Zal het ooit veranderen?
    Sterkte!

  11. Assyke, indringend en heftig…….en ook ik benieuwd of het verhaal fictief is of uit eigen bron……..!
    Lief groetje.

  12. OCD
    Een moreel dilemma. Kies je voor jezelf, of cijfer je jezelf volledig weg ?
    Je kan geen 2 mensen gelukkig maken.

  13. @Blew
    dank je
    geen heden, maar verleden
    @k.Reintje
    dat is lief
    maar kan je het ook aan?

  14. @Dianne
    het leven met iemand met een dwangneurose is ook beklemmend
    er hangt altijd die spanning van het moeten en de emotionele chantage
    @Appelvrouw
    duidelijkheid is het beste
    maar ook moeilijk als iemand een beroep op je gevoel doet

  15. @Thera
    een ervaring die ik verwerkt heb tot fictie
    hij wou geen hulp
    hoefde hij ook niet, want hij had mij
    nu weet ik niet hoe het met hem gaat

  16. @Jezzebel
    acht jaar gevangenschap
    maar zoals je zelf ook zei, je bent er zelf
    ook schuldig aan, net zo schuldig
    @Roosanna
    ik begrijp ook niet, waarom het soms zo lang duurt
    we zijn zo flexibel en rekken voortdurend onze eigen grenzen op…
    maar dan gaat het opeens niet meer…en dan gaan je ogen pas open

  17. @k.Reintje
    Hopelijk heb je genoten van deze mooie lentedag
    er was wel een hoop kabaal
    de vogels lieten behoorlijk van zich horen
    die zullen ook wel in een feeststemming zijn geweest

  18. @Paco
    zie mijn reactie aan Po, Blew en Iris kijkt;-)
    @Zelfstandig_journalist
    je moet hulp ook willen
    voor hem zouden medicijnen een goede optie zijn geweest
    want met gedragstherapie bereik je niet veel bij dit soort
    extreme dwangneuroses…je mag al blij zijn dat je er mee leert leven
    en dat je omgeving leert hoe er mee om te gaan

  19. @Verbaas
    het heeft te lang geduurd om mij zelf een schouderklopje te kunnen geven
    ja, geluk moet geen dwang zijn
    @k.Reintje
    zeg maar tegen Thomas
    dat er geen wonden op de handen zijn
    wel op de ziel

  20. @Coby
    dat is zo
    maar je laat iemand ook niet zomaar in de steek
    daar is meer voor nodig
    en dat meer komt ook…
    slechts een kwestie van tijd
    @Annelies
    nee, dacht ik niet
    het zij zo…dat hij in paniek raakt, voelt ze niet meer als haar verantwoordelijkheid
    ze trekt haar handen van hem af
    geen open einde…of wel
    want het leven gaat door…ook voor hem

  21. @Nummer 22
    Ach…zo eenvoudig is het niet
    er is nog zo weinig over bekend
    aan het begin van het millenium had men het zelfs
    over laserbehandelingen…wat daar van terecht is gekomen
    weet ik niet, ik volg het niet meer op de voet.

  22. @ Z. (Zelf) Reflectie
    hij is een fries en ik vond Tsjead wel fries klinken
    het is een beetje dezelfde klank als zijn naam
    het is een hel, vooral voor degene zelf
    er is geen leven meer, alleen maar dat dwangmatige moeten

  23. @PiratePete
    dat je dit soort situaties kent, is niet zo vreemd
    het is een aandoening die heel veel voorkomt
    deze mensen lijden in stilte, want vaak zijn ze onzichtbaar
    door een gebrek aan sociaal en maatschappelijk leven

  24. @Geroma
    ik gebruik fictie om mijn ervaringen te verwerken
    dit is deels werkelijkheid
    maar gegoten in een verhaal vorm.
    @knutselsmurf
    wat is ocd?
    als partner met iemand die extreem neurotisch is, cijfer je jezelf weg…dat sluipt er langzaam in
    het wordt gewoon totdat buitenstaanders je wijzen op je vreemde gedrag
    maar ook dan blijf je het rechtvaardigen, liefde, medelijden, overmacht van je partner etc…
    maar zoals hierboven al gezegd is, je helpt je partner er niet mee
    hij hoeft namelijk niet actief naar een oplossing te zoeken, aangezien zijn lief
    alle hete kastanjes immers voor hem uit het vuur haalt.

  25. assyke 17-03-2010 23:10,
    "hij hoeft namelijk niet actief naar een oplossing te zoeken, aangezien zijn lief
    alle hete kastanjes immers voor hem uit het vuur haalt."
    Dat is niet alleen bij neuroses het geval. Anderen misbruiken is schering en inslag. Het mechanisme daarvoor is ontaardde EMPATHIE. Zoals bij een vogel die ook een koekoeksjong gaat verzorgen.
    Daarom als iemand iets van je vraagt of indien jij iets doet uit schijnbare automatisme voor een ander dan je altijd afvragen "Wiens probleem is dit of wiens probleem ben ik hier ten koste van mezelf aan het oplossen?".
    Moraal, als je eigen "jongen" eronder gaan leiden dan gewoon dat koekoeksjong uit je nest donderen. Dat vereist bewust-zijn (zelf-reflectie) en dus alertheid. "Hard zijn" vereist soms gewoon zelf-inzicht. Daarom is het ook zo moeilijk de hardheid van een ander te beoordelen. Soms betekent het gewoon dat jezelf te zacht bent. T.o.v. je eigen weekheid lijkt dan alles te hard.
    "EGO-isme" is niet altijd een kwaad. Zelfs egoistisch gedrag getuigt soms van altruisme omdat je daarmee dwingt een ander zijn eigen problemen op te lossen en daardoor zelfstandiger, weerbaarder en onafhankelijker te zijn. En daarmee ook gelukkiger.
    Het leven kan soms erg verwarrend zijn omdat meestal niets is wat het lijkt te zijn 🙂

  26. *
    @ assyke
    *
    Ik wil ff vooropstellen dat ik geen antwoord terugverwacht,
    daar gaat het mij ook helemaal niet om, hoewel ik meteen
    toegeef dat ik er wel nieuwsgierig naar ben…
    *
    Heb je daarna voor je zelf, al dan niet professionele, hulp gezocht? Iets in jou heeft namelijk ooit voor (het begin van) deze situatie gekozen. Zolang dat ‘programmaatje’ nog in je zit, kan het altijd weer geactiveerd worden. Het is zelfs mogelijk, al hoe zot dat dit misschien ook klinkt, het is mogelijk dat die situatie bij jou een soort van behoefte bevredigde en als die behoefte dan vervolgens niet op een andere manier bevredigd wordt, zou het zomaar kunnen gebeuren dat je zelf een soortgelijke situatie opnieuw gaat creëren. Het is zelfs mogelijk dat je in die periode verslaafd bent geraakt aan stoffen die het lichaam zelf produceert, waarbij ik in jouw geval met name denk aan epinephrine (=adrenaline). Dat kan gaan resulteren in risicovol gedrag om het lichaam te stimuleren tot extra productie.
    *
    Jouw rugzakje neem je altijd mee naar een volgende relatie. Dat is ook goed, daardoor worden we op een dag, op ons 65e of zo, een keer echt volwassen en misschien zelfs wijs, wie weet? Wat echter in dat rugzakje zit en niet goed verwerkt werd kan er op de meest ongewenste momenten plotseling uitfloepen. Met name de projectie van eigenschappen op een nieuwe partner kan dan (onnodig!) dermate adembenemend gaan werken dat het nieuwe relaties bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt…
    … en dan heb ik het er nog niet eens over
    als één van je kinderen een dergelijke kwaal zou ontwikkelen…
    *
    Kortom, ik wil je eigenlijk op het hart drukken om in je nieuw verworven vrijheid ruimte vrij te maken voor deze gevangenis met onzichtbare tralies uit je verleden. Ook al speelde dit misschien heel lang geleden, blijkbaar ben je (onder andere door middel van dit blog?) bezig met een soort van ritueel om die levensfase af te sluiten. Bewustwording van mogelijke oorzaken in je onderbewuste waardoor je in die betreffende situatie terechtkwam kan helpen voorkomen dat je opnieuw in een soortgelijke situatie terechtkomt en/of bewerkstelligen dat je een zich herhalend patroon in je leven doorbreekt. Maar bewustwording van je eigen onderbewuste is heel moeilijk om dat alleen te doen, persoonlijk ben ik er geen voorstander van om dat samen met iemand uit de persoonlijke sfeer te doen, maar wel in een soort van ‘werkrelatie’ met een wederzijds zakelijk belang en waarin vooraf al duidelijk is dat er door beiden naar gestreefd wordt om de ‘werkrelatie’ ook weer zo snel mogelijk, na vooraf overeengekomen en behaalde resultaten, te beëindigen.
    *
    Als ik het bovenstaande nou ff teruglees, dan denk ik:"Waar bemoei jij je nu toch weer mee GayaH? Back-off!",
    maar zoals je ziet heb ik het toch maar geplaatst.
    Och, je maakte het ook zelf los door jouw blogje,
    als jij er zelf niets mee kunt is ook prima,
    ik ben mijn eitje ook weer kwijt,
    jij mag zelf kiezen of je er op gaat broeden…
    … nee Arnold, ik ben geen Koekoek! 😉
    *
    Groetjes,
    GayaH
    *

  27. @ Z. (Zelf) Reflectie
    zoals altijd verwarren jouw bijdrages mij
    vandaar dat ik niet zo snel op jouw reactie reageer
    je raakt een snaar bij mij, een rationele en ik weet dat je gelijk hebt
    maar weten en zijn zijn helaas twee verschillende dingen
    toch ben ik inmiddels wel verder gekomen in het proces van Egoisme
    of ik dat ook zo prettig vind, is een tweede
    soms herken ik mezelf niet meer en dat is niet fijn
    tegelijk weet ik dat je IK niet star is en altijd in beweging blijft, zich ontwikkelt etc…
    maar als je zogenaamd nieuwe ik zo ver verwijderd is van het oude, vertrouwde en misschien
    wel je oorspronkelijke ik, je ik, zoals je eigenlijk bedoeld was…dan is dat verwarrend.
    waarschijnlijk zit ik hier boven te raaskallen, als ik me duidelijker weet uit te drukken
    zal ik er nog op terugkomen
    dank je wel, voor je waardevolle bijdrages

  28. @assyke 18-03-2010 11:30,
    1) "zoals altijd verwarren jouw bijdrages mij vandaar dat ik niet zo snel op jouw reactie reageer"
    Neem je de tijd. En als ik je te veel verwar, dan meteen zeggen. Blijf ik of weg of word ik "oppervlakiger", niets mis mee.
    2) "…… tegelijk weet ik dat je IK niet star is en altijd in beweging blijft, zich ontwikkelt etc"
    Ik weet met "jouw bijdragen verwarren mij" precies wat je bedoelt. Zo is het ook bij mij begonnen. Wat ik zeg is rationeel (cognitief, modelmatig, begrippen) niet gemakkelijk te begrijpen, daar zit een hele evolutieproces achter. Had mij verwonderd als dat wel het geval was. In dat geval gaat het om het raken van een snaar (intuitie, instinct, onderbuik), dat is voldoende. Je hoeft niets meer uit te leggen.
    3) "waarschijnlijk zit ik hier boven te raaskallen, als ik me duidelijker weet uit te drukken zal ik er nog op terugkomen"
    Allesbehalve!
    Opnieuw dank voor je eerlijkheid en oprechtheid.
    Je bent een open mens en daarom in beweging, complimenten :-))

Geef een reactie

