Linzen op zijn Anders

Was de linzen!!!
Kijk of er geen steentjes of ander rommel tussen zit.
 
Pak een ruime pan.
Doe er royaal olie in (zonnebloem of olijfolie),
knoflook, peper (het liefst zwarte), gember en saffraan, kleine rode pepertjes en zout
Laat dat op een laag vuurtje even fruiten…blijf er bij, want de knoflook en de kruiden branden anders erg snel aan…
gooi er net zo veel gesneden uien in als je wilt (ik wil meestal veel)
doe er wat water bij tot alles goed onder staat, deksel op de pan en laat het even lekker pruttelen.
Ondertussen kook je de linzen in een andere pan in ruim zout water zachtjes gaar, het vuur op de allerlaagste stand.
Het mooist is het als er weinig restwater overblijft op het moment dat je de linzen bij de inmiddels gare uiprut gooit.
Hoe minder water verloren gaat, des te intenser de smaak. Laat het net zolang pruttelen totdat het lekker smeuiig is geworden.
 
Proef nog even en serveer het dan aan je geliefden.
 
 
Eet het met je vingers en
een lekkere meergranenbrood.

 
 
NB:
bij gebrek aan saffraan mag kurkuma gebruikt worden

72 thoughts on “Linzen op zijn Anders

  1. @Antoinette
    meestal wordt er geen frisse salade bij gegeten
    maar een hartige (gebakken tomaat met aubergine in een kruidige oliemengsel tot dat het een soort hutspot is geworden) salade die koud wordt geserveerd.
    maar iets fris zal zeker smaken!
    @jezzebel
    ach…als je een dagje geen vlees wilt
    is dit een gezond en lekker alternatief;-)
    ik waarschuw maar alvast: je valt er giga van af
    dat is het nadeel!

  2. Was de linzen.
    Ja, goed idee, als je tanden je lief zijn.
    Rode linzen maken het makkelijker te zien of er troep in zit.
    Ondertussen ? Het duurt een uur voor ze gaar zijn !
    NB bij gebrek aan geliefden mag je het ook zelf opeten, hoop ik.

  3. Ik weet nooit welke hoeveelheden kruiden ik er bij moet doen.
    Thuis eet ik meestal aardappelen, verse groente en vlees.
    In mijn "hol" eet ik vis en blikgroenten.
    Ik vind dat wel saai ja.
    En ik wil wel 5 kilo afvallen.

  4. Lijkt me erg lekker, ga ik misschien eens proberen. Maar ik zou zeker voor de saffraan gaan, dat geeft een heerlijke subtiele smaak die kurkuma niet heeft.

  5. @Knutselsmurf
    ik lig hier gnuivend op de bank
    ja, ja, dat mag
    vind je dat ik die NB ook nog even moet vermelden?
    ben jarenlang vrijgezel geweest, maar blijkbaar ben ik mijn
    ouwe soortgenoten vergeten;-)))
    het ondertussen klopt toch wel: want ook de uien hebben zeker een uur nodig
    om gaar te worden
    ondertussen kun je de boel misschien alvast afwassen of een blogje schrijven!

  6. @Rene Scheffer
    jij bedoelt de rode linzensoep, ja die is heerlijk
    in het turkse restaurant waar ik vroeger veel kwam
    kreeg iedere gast standaard deze soep in afwachting
    van de bestelling…heerlijk
    maar dit recept is een andere, dit is een marokkaanse "blanke" linzensoep

  7. @k.Reintje
    de hoeveelheden is precies waar het om gaat
    maar dat is toch afhankelijk van je smaak
    en het ligt er aan hoe groot de hoeveelheid is die je kookt
    globaal geldt voor dit soort kruiden:
    een theelepeltje per kruid
    maar dan ga je ook wel uit van een flinke schaal linzen

  8. @Chimor
    je hebt verstand van koken begrijp ik
    nou dan is dit recept voor jou heel eenvoudig, kan bijna niets misgaan.
    Smakelijk eten alvast!

  9. gember en safraan is dat niet wat veel van het
    goede? Een gerecht om op te varieren, lijkt me.

  10. Dank je wel Assyke,
    Het was me een dagje wel hoor. Fijn dat je afsluit met een heerlijk ontspannend blog over heerlijke spijzen.
    Ik ken ze wel want ik heb een grote rondreis door Noord-Afrika gemaakt.
    Prachtig: Marakech, Agadir, Casablanca etc, etc. maar het mooiste vond ik de bergen waar prachtige manderijnengaarden zijn aangelegd.
    Welterusten voor straks.

  11. @Martin
    de marokkaanse keuken kent een paar vaste kruidenmengsels, afhankelijk van het soort gerecht.
    Deze combinatie, gember, zwarte peper en saffraan is een vast mengsel die in veel gerechten terug komt. Bijvoorbeeld in het beroemde couscous.
    Natuurlijk is iedereen vrij om te varieren. Maar handig is het wel om het eerst te koken en te eten zoals het oorspronkelijk bedoeld was. En dan kan van je daaruit variaties aanbrengen.
    En peulvruchten kunnen kruiden goed verdragen. Het smaakt subtiel genoeg;-)

  12. Bedankt Assyke voor deze tip!
    Het klinkt onwijs goed en lekker::–))
    De moeite waard om eens uit te proberen……..
    Liefs♥

  13. Waarom niet een éénpansgerecht?
    Fruiten van ui en kruiden, linzen erbij en laten garen. Niks te restwater want je giet niets af.
    En wat heb ik gemist? Een bouillonblokje i.p.v. zout.
    Verse koriander erbij en jammie, heerlijk.
    De Marokkaanse keuken is een fantastische keuken, heb ik veel te laat ontdekt. Een echt koninklijke keuken waar ook veel zuidvruchten wordt verwerkt.
    Citroenkip is één van mijn favoriete gerechten.

  14. @k.Reintje
    ik had zelf ook even behoefte aan iets luchtigers:)
    jij hebt meer van marokko gezien dan ik!

  15. @Geroma
    En in deze tijden van Gezond en Minder Vlees, ideaal;-)
    @Z. (Zelf) Reflectie
    het is ook een eenpansgerecht
    maar het behoeft wel wat oefening om het allemaal in één pan gaar te koken,
    de kans dat de linzen dan niet goed gaar worden is er.
    En nee, je giet niets af, daarom moet je niet teveel water erbij doen
    Koriander?
    uche…uche
    ben je een liefhebber van koriander,
    dan heb ik daar overheerlijke recepten van
    maar bij deze linzensoep liever niet;))
    Ja, ongelooflijk dat het zo onbekend is
    de smaken zijn subtiel, kruidig, pittig, zoet
    je kan alle kanten op
    veel feestgerechten ook (misschien waren die van oorsprong
    wel koninklijk, dat zou heel goed kunnen)

  16. @Ik werk het liefst zonder bouillonblokjes
    vanwege de vele loze ingredienten die daar in zitten
    je kan er zwarte gedroogde olijven als bijgerecht eten
    om toch een zoutige smaak op je papillen te krijgen

  17. assyke 15-03-2010 23:06,
    "misschien waren die van oorsprong wel koninklijk, dat zou heel goed kunnen"
    Marokko was deel van het Moorse rijk en heerser in Andalusie (o.a. Alhambra in Granada en Mezquita moskee Cordoba, zie link) tot 1492. Veel van de gerechten zijn beschreven in koninklijke kookboeken die nog afstammen uit de tijd van de Perzen. Het rijk van de halve maan bestreek Zuid-Spanje over heel Noord-Afrika via Libanon, syrie, Turkije, Perzie, Irak tot Indie. Wij praten dan over de oudste culturen met een zeer verfijnde keuken. Toen zij bij wijze van spreken een Tajin met zuid vruchten en kaneel maakten roosterden wij als Obelix hele zwijnen aan het spit. Zonder kruiden 🙂
    En al die invloeden vind je terug in de Marokkaanse keuken die ik inmiddels waardeer tot de top-10 wereld keukens.
    Koriander is de peterselie van het midden-oosten. Serveer je los erbij voor de liefhebbers omdat er nog steeds veel mensen zijn die het niet lusten.
    En ja zwarte gerimpelde olijven, mijn favoriet, zouden er lekker bij smaken.
    Hoezo achterlijke cultuur? Je moet zelf achterlijk zijn om zoiets te beweren.http://nl.wikipedia.org/wiki/Alhambrahttp://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita

  18. Kan dat nog wel in tijden van economische crisis?…ik bedoel , zo rijkelijk met safraan smijten?…:-))

  19. assyke ik ga het proberen. Veel ervaring heb ik niet met de Marokkaanse keuken. Ik heb twee keer Marokkaans gegeten en soms brengt de bovenbuurvrouw wat naar beneden. In Marokko zelf at ik rugzakkers voedsel en niet die koninklijke dishes die hier voorbij komen.

  20. Gek, ik ben al tien jaar vegetariër en heb nog nooit linzen gegeten. Couscous bereid ik wel regelmatig. Kun je mooi kant en klaar kopen in de supermarkt. Groenten en vleesvervanger erbij. Lekker pittig!

  21. @Z. (Zelf) Reflectie
    koriander wordt in de marokkaanse keuken ook veel gebruikt,
    voornamelijk in hartige en pittige gerechten, veel in visschotels ook
    ik ben er zelf ook dol op
    als we van vrienden hele bossen in één keer krijgen (volkstuintje;-)))
    dan hakken we het en conserveren we het in olie.
    Zo heb je heel lang korianderpasta paraat;-)

  22. @The Saint
    met saffraan wordt niet gesmeten The Saint!!!
    en ook niet rijkelijk, twee draadjes zijn genoeg
    bovendien wordt er veel nepsaffraan gebruikt
    maar dan kan je beter nog kurkuma gebruiken, daar zit meer smaak aan
    @Martin
    rugzakkers voedsel?
    dat is stokbrood met la vache qui rit?
    Vertel!

  23. @Zelfstandig_journalist
    als je regelmatig couscous eet, eet er dan kikkererwten bij,
    dat combineert zalig!
    @Paco
    😉

  24. @Assyke,
    Ik zie nu dat je blog "hart en ziel in een Marokkaans lijf" heet.
    Ben jij Marokkaanse? Is Assyke je echte naam en mogelijk een Marokkaanse naam?
    Dan snap ik mogelijk ook je opmerking over de tegenwerking in de liefde. Ook off-topic, zegt met een Marokkaanse getrouwd te zijn, had het daarover. En ook je opmerking over de hardheid van de VK-blog. Kan mij voorstellen dat je speciale aandacht dan krijgt.
    Ben in ieder geval blij dat je het overleefd hebt. Niet alleen is je bloed rood zoals iedere Nederlander maar zeker heb je meer liefde in je lijf dan veel Nederlanders. Wees daarom trots op wie je bent.

  25. Dat dacht ik al…ik gebruik het enkel nog als tractatie in een gerecht , meestal rijst…en dan de enige echte Afghaanse….de beste!..en ietsje-pietsje meer als 2 draadjes 🙂

  26. The_Saint 16-03-2010 12:25,
    Saffraan komt m.i. het beste tot haar recht in een ………….. vissoep waar het gebruikt wordt om de grijze kleur weg te krijgen. Maar dan voegt saffraan die speciale smaak toe die kurkuma niet heeft.
    In iedere lepel vissoep proef je dan die speciale smaak van ECHTE safraan.

  27. @The Saint
    volgens bovenstaande link is de Spaanse het beste!
    gnagnagna;-))
    @Zelfstandig_journalist
    graag gedaan
    ben een beetje verbaasd dat een receptje zoveel losmaakt;-)))

  28. @Z. (Zelf) Reflectie
    Assyma is mijn echte naam,
    maar onder die naam blog ik al elders
    vandaar de verbastering, assyke
    ja, ben marokkaans van geboorte, tegenwoordig vooral marokkaans in
    de ogen van Anderen
    voorheen was ik gewoon nederlandse, want wist niet beter
    blijkbaar wordt je identiteit ook door Anderen bepaald

  29. @assyke 16-03-2010 12:42,
    "blijkbaar wordt je identiteit ook door Anderen bepaald"
    Correct. En zeker als ze je het lastig kunnen maken zoals een werkgever of in de verkeerde wijk.
    De enige troost dan is dat het altijd om een minderheid gaat en het NOOIT persoonlijk is bedoeld. Dit is heel moeilijk om te snappen, maar als je het snapt dan sta je boven al je aanvallers :-))).
    Want:
    Assyma is geen Marokkaanse-Nederlander maar een mens.
    Assyma is geen vrouw maar een mens.
    Assyma is niet donker maar een mens.
    Assyma is niet moeder maar een mens
    Assyma is niet een linzen tovenaresse maar een mens 🙂
    Assyma is niet rijk maar een mens
    Assyma is niet gestudeerd maar een mens
    etc.
    etc.
    Pas dan ben jij het die je eigen identiteit bepaald. En dan weet je dat het niet persoonlijk bedoeld had kunnen zijn. Jouw essentie zit niet in je kenmerken, noch uiterlijk en noch innerlijk. Je essentie is je zijn. Alleen dat moet voldoende zijn voor alle respect, zorg en liefde.
    Sorry, dat ik je vertelde over de historische grootsheid van Marokko. Had niet in de gaten dat je een Marokkaanse-Nederlander was. Je naam klonk zo Belgisch 🙂

  30. het is vast al honderd jaar geleden dat ik linzensoep at en nog nooit zelf klaargemaakt.
    ik sla het op. Met gember mag je me wakker maken, zo lekker!

  31. @Z. (Zelf) Reflectie
    Nou vooruit, ik vergeef je;-)))
    dat het belgisch klinkt, is niet zo vreemd,
    want het was een vlaamse die mij liefkozend assyke noemde
    of wel kleine assyma;-)))

  32. @Beeldsprekers
    je valt er van af, als je dergelijke gerechten meerdere keren per week eet
    in de periode dat ik dit soort voeding at, afgewisseld met stoofgerechten
    viel ik schrikbarend af…
    mijn vleesconsumptie was nul, dat zal zeker ook meegespeeld hebben
    @Dianne
    daar geloof ik niets van
    zo oud ben je volgens mij niet!

  33. assyke 16-03-2010 13:18
    "Nou vooruit, ik vergeef je;-)))"
    Pfffffffffffffffffffffff, was eventjes schrikken 🙂

  34. Spijt en berouw
    Ik heb mijn walkman afgedaan. De radio uitgezet. De computer uitgezet.
    Mijn mobiel thuisgelaten. Ik zwaai naar de passanten aan de overkant van de rivier.
    Ik hurk bij de fuik. Zoveel dagen niet gekeken. Ik kijk niet bij het ophalen en de vissen vallen er ongezien uit. Ik draai me om en neem de fuik mee. In de vuilniszak ermee. Weg, weg ermee.
    Ik ben er voor de mensen. Niet alleen maar voor mezelf.
    Ik loop verder langs de oever. Bij de brug zal ik oversteken. Mijn hart bonst.
    Bijna tijd voor een kopje thee.

  35. Ik denk dat het een kwestie van smaak is…heb beiden gebruikt , en vindt persoonlijk de afghaan intenser….
    Ik gebruik dus merendeel kurkuma , dat ook een sterk ontstekingsremmende werking heeft alsmede een potente anti-oxidant is….en dus aangeraden wordt als wapen in de strijd tegen hart en vaatziekten…
    Mijn schoonouders komen uit Jemen…..en ook die hebben dezelfde basis kruiden.
    Maar soms verwen ik de familie met saffraan… 🙂

  36. k.Reintje 16-03-2010 13:45,
    Ik weet niet wat de bedoeling van je stukje proza is maar het maakt wel indruk, zowel qua vorm als inhoud. Ook mijn hart bonst daarom. En mijn hersens zeggen, waarom is het zo mooi?
    vorm:
    Korte zinnen, lijkt wel een salvo uit een mitrailleur.
    inhoud:
    "Ik ben er voor de mensen. Niet alleen maar voor mezelf."
    En dan al die andere zinnen (mijn hart bonst, mobiel thuisgelaten etc) die toch een harmonisch geheel vormen.
    @Assyke (klein assyma)
    Zijn dit toverlinzen?
    Komen allerlei vreemde vogels hier langs: dichters, filosofen, materialistische heiligen die zich druk maken over de afkomst van saffraan i.p.v de zondige mens inclusief al die pedofiele priesters etc.
    Wat een rare wereld toch.

  37. @14.10 De bedoeling van dit stukje is dat ik graag een kopje thee kom drinken en daarbij mijn hart uitstort op het blog.
    Assyke geeft me bemoedigende aanwijzingen. Iets wat me monter maakt in het vaak grijze bestaan.

  38. k.Reintje 16-03-2010 14:24
    1) "……daarbij mijn hart uitstort op het blog……"
    Doet dat dan ook een keertje bij mij a.u.b.
    Contrasteert mooi met het braaksel dat men normaliter bij mij achterlaat 🙂
    Maar ik denk dat ik daarvoor ook andere onderwerpen moet aansnijden. Maar zoiets als linzen kan je toch niet verzinnen?
    Heb een keertje een blog over het maken van Falafel geschreven en er zat tot mijn grote droevenis geen enkele gedicht bij.
    2) Met zoveel moois in je hartje kan je bestaan toch niet grijs zijn?
    Of moet er nog een vonkje overspringen :-)?

  39. Heb laatst linzensoep gemaakt met milde curry, was erg lekker.
    Maar dit klinkt ook heel goed.
    Ik ga het eens proberen.
    Hartelijke groet, Coby

  40. @14.42 Dank je wel, Zelf Reflectie (Aan die naam ben ik nog niet gewend) Ik zal er over nadenken hoe ik mijn hart bij jou kan uitstorten en welke onderdelen van mijn verdriet daarvoor in aanmerking komen.
    Je was gisteren niet zo gecharmeerd dat ik opperde dat je bij serieuse en gevoelige onderwerpen niet de clown uit moet hangen. Ik ga niet vragen of dat je door anderen wel eens als een plaaggeest bent betiteld. Je mag daar desgewenst wel op reageren.
    Ik heb er zelf ook gruwelijk de schurft aan als me het hoor en wederhoor-principe wordt ontnomen.
    Mijn complimenten overigens voor je inzet om het gerecht van Assyke in een totaal en historisch daglicht te plaatsen. Onderhoudend, gezellig en attent. Chapeau.

  41. Jawel, mijn dagen zitten te vol met grijze plekken. Ik vraag me af waarom ik de verworvenheden van onze welvaartsstaat niet constant zie.
    De vuursteen is er wel. Voor een vonk heb je er wel 2 nodig.

  42. Klinkt smakelijk.
    Proef je die saffraan wel als het is meegeprutteld? Ik doe het meestal door de rijst dan blijft de smaak meer behouden (dacht ik).

  43. k.Reintje 16-03-2010 15:00,
    Ik was gisteren serieus met die kloof en vonk. Wel week ik af van wat ik het traditionele denken heb genoemd. Viel mij op dat je niet reageerde op mijn antwoord, mogelijk omdat je beledigd bent. Dat kan alleen met een tegenpartij die de intentie heeft te beledigen. Ik heb die intentie zelden of nooit.
    Als je het niet begrepen had had je daar een inhoudelijke vraag over moeten stellen i.p.v. te denken dat ik de draak stak met het onderwerp. Ik speel nooit met de gevoelens van anderen en zeker niet bij Assyke die verdrietig genoeg was over wat zich hier op de VKblog afspeelt.
    De enigen die ik op zijn tijd jonas zijn Zweistra en consorten, en zelfs dat doe ik meestal met liefde en met reden:-).
    Overigens, wat ik hierboven over de identiteit van Assyke heb gezegd heeft veel te maken met die kloof. Als je die kloof hebt gedicht bij jezelf en daardoor vol liefde zit heb je nauwelijks een vonk nodig. Dat was mijn verhaal van gisteren. Kan je het nog volgen?

  44. Zelf Reflectie.
    Simpel. Ik ben zelf ook een pestkop. Als ik in een melige bui ben neem ik iedereen op de hak.
    Vriend, vijand, dominee en pastoor. Ik bied daarna mijn excuses wel weer aan. Zo vul ik mijn dagen.
    Herken je dit niet?
    Ik zie geen kloof met Assyke. Ze is gewoon een aardige spontane vrouw. Echte vonken springen over buiten het blog. Virtuele vonken zijn ingewikkelde bedenksels. Te moeilijk denk ik.

  45. k.Reintje 16-03-2010 15:51,
    NEE!
    Alleen zij die "het verdienen" (subjectief) jonas ik. Bejaarden, kinderen en lieverdjes als Assyke ontzie ik altijd.
    Wat ik mij daarbij "tekort doe" geef ik dubbel terug aan bijv. Zweistra en consorten :-).
    Overigens heb ik mijn antwoord bij mijn vorige reactie nog aangevuld.

  46. Ja, ik heb het gemerkt dat je het hebt aangevuld.
    Ik ontzie bejaarden en kinderen niet. Ik zal een bejaarde met een universitaire opleiding anders jonassen dan een KIND. EN VERSTANDELIJK GEHANDICAPTE KINDeren ZAL IK OOK NIET JONASSEN. zIJN WE HET TOCH WEER EENS GEWORDEN. Sorry, ik heb capslock aan laten staan.
    Een mens is een mens en het is een zegen als je ook je fouten kunt toegeven.

  47. k.Reintje 16-03-2010 16:09,
    Een mens is een mens en het is een zegen als je ook je fouten kunt toegeven.
    Voorwaarde is zelf-reflectie, is niet iedereen gegeven. Ja, het is een zegen als je dat hebt.

  48. O ja. Assyke is echt niet altijd een lievertje. Als we altijd het lievertje naar elkaar uithangen zijn we snel op elkaar uitgekeken. Assyke kan best pittig zijn. Ik vind dat overigens wel charmant.
    En als ik in de ogen van (voormalig) Arnold Kemp kijk denkt die er precies hetzelfde over want die was mijn oude strijdmakker. (mooi he).

  49. k.Reintje 16-03-2010 16:16
    "………..want die was mijn oude strijdmakker …"
    Hoezo oude? Waarom verleden tijd?

  50. k.Reintje 16-03-2010 16:29
    Ga je gang!
    Je staat te popelen lijkt wel, en dan word ik altijd benieuwd :-).

  51. 1. Ben je trots op jezelf?
    2. Denk je dat er leven is na de dood?
    3. Hoe ga je om met verliefdheid op een ander als je een vaste relatie hebt?

  52. k.Reintje 16-03-2010 16:36,
    1. Ik ben die ik ben oftewel noch trots noch niet trots. Wel ben ik blij met wat ik heb omdat ik het slechter had kunnen treffen. Maar ook beter :-). Het heeft geen zin je te beklagen of trots te zijn over het onoverkomelijke of wat je gratis hebt gekregen.
    2. Ik vermoed dat de dood een illusie is zoals veel in het leven ook op enig moment illusie blijkt te zijn. Maar dat is niet iets dat de nabestaande kan weten. Ook denk ik niet dat de subjectiviteit overleeft in de vorm van "ego".
    3. Ik mag verliefd zijn van mezelf in een vaste relatie. Het gaat zoals het gaat, ik ben ook toeschouwer van wat de natuur voor mij in petto heeft. Wel mag en wil ik mijn partner niet beschadigen, eerlijkheid en openheid is voorwaarde.
    Wat is verliefdheid? Ik houd van alle warme mensen, van goedheid smelt ik helemaal weg.

  53. Bij deze mijn eigen antwoorden:
    1. Ik ben tevreden (7)
    2. Kan me in jouw antwoord vinden.
    3. Kan me in jouw antwoord vinden.
    Mijn definitie van verliefdheid is smaller. Meer het accent op vleselijke begeerte.
    Dank je wel voor deze openhartige beantwoording.
    Mag ik jou mijn strijdmakker noemen, Zelf Reflectie?

  54. k.Reintje 16-03-2010 16:55,
    Als jij vindt dat jij je in mij kunt herkennen dan mag je dat van mij.
    Wel loop je ooit het risico dat ik misschien zeg, "hoe heb jij je in mij kunnen herkennen? ". Maar dat zien wij dan wel :-). Klinkt in ieder geval gezellig.

  55. We zijn mensen met al onze menselijke eigenschappen.
    Als dingen uit de hand gelopen zijn is schuld bekennen wel de mooiste.
    Dank je wel
    Assyke, heel erg bedankt dat wij jouw blog hebben mogen gebruiken.

  56. @Assyke,
    Was weer erg gezellig. Zal voor jou nog eens Marokkaans koken oftewel een recept bespreken. Mensen vinden mij een heel goede kok, dus wie weet ik je te verrassen in en met je eigen keuken 🙂
    Groetjes

  57. Lekker hoor, ik kende nog niet jouw variant, jij doet er dingen bij die ik niet deed, ik ga het proberen, dank je wel!

  58. @k.Reintje en Z. (Zelf) Reflectie
    jemig de pemig wat kunnen jullie ouwehoeren:)))
    Ik wed dat jullie straks heel lekker slapen…

  59. @Ineke
    houden je kinderen wel van linzen?
    anders krijg je van die lange gezichtjes aan tafel;-)

  60. De één wel, de ander niet, maar die krijgt dan gewoon een tomaatje en een stukje komkommer 🙂

  61. @Annet
    een ander recept wellicht?
    de lekkerste recepten zijn die overgaan van moeder op kind
    soms zelfs van vader op kind, komt ook voor:)

Geef een reactie

