Wat liefde vermag

Nooit gedacht dat onze ontmoeting van 28 jaar geleden zo vruchtbaar zou blijken.
Ik weet nog goed hoe je moeder jou op de arm had, een kaal bol ventje. Babies zeiden me weinig en jij was  niet bepaald een reclamebaby.
En toch is dat beeld van jouw  moeder in de deuropening mij altijd bijgebleven.
Het zou 7 jaar duren voor ik je weer zou zien.
 
En toen viel je me wel op. Een schatje was je. Met je scheve wenkbrauwen en je schuine lach.
Om op te vreten. Toch zou het nog 13 jaar duren voor ik eindelijk en heimelijk verliefd zou worden.
Ik zeg verliefd. Maar het was meer. Het was magie. En het waren ook geen vlinders waar ik last van had.
Een heuse tornado…een tornado, die mij duizenden kilometers verderop zou neerwerpen, recht in jouw armen. En toen keken we elkaar wel even verbijsterd aan. Blijf je, vroeg je me eindelijk. Ja, ik blijf en ik ga nooit meer weg…
 
En nu volgt verliefdheid op verliefdheid. Eerst je oudste, nu je jongste zoon. En ze hebben allemaal jouw heerlijke lach. Een lach die als een tornado, elk hart binnendringt en overhoop haalt.
In elk geval mijn hart. Zo leeg als het was, voor ik jou ontmoette, zo vol is het nu…
 
Dank je wel voor jouw vruchtbare liefde….
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
uit mijn archief

65 thoughts on “Wat liefde vermag

  1. nou , dat is even puzzelen , hoe dat zit tussen jullie, maar de liefde is duidelijk. Ik zie geen foto, klopt dat ? Want ik zie wel een stuk naar onderen ‘uit mijn archief’.

  2. @The Saint
    zoals jij het bedoelt, is prima
    maar niet grijs in de zin van saai hé!
    @Iris kijkt
    mijn man is acht en een half jaar jonger dan ik
    dus reken maar uit;-))

  3. @meebenotty
    Wolkjes genoeg hoor!
    geen liefde zonder stormen…ook de onze niet;-))
    @Ina
    leuk om jou hier te zien!
    lk was negen. Het was ook meer het totaalplaatje wat blijkbaar
    indruk op me had gemaakt dan hij;-)))

  4. @galadriel
    stormachtige lente…geloof ik;-)
    @lokhof
    ja…dat gevoel hadden we allebei
    en nog steeds
    want zoveel hindernissen en toch…samen!
    @theo
    Nou?
    Welke?

  5. @ Assyke : Ah, nu heb ik ook het plaatje…mooi. Ik was trouwens al regelmatig stilletjes op bezoek geweest.

  6. Benieuwd hoe die ontmoeting werkelijk ging.
    Het is me nog een beetje te abstract.
    Ga je het verhaal vertellen?
    .

  7. OPROEP ! OPROEP !OPROEP !OPROEP !OPROEP !OPROEP !
    9 JUNI 2010 NATIONALE HOOFDDOEKEN VERKIEZINGSDAG
    DRAAG ALLEN EEN HOOFDDOEK ALS PROTEST TEGEN DE PVV!
    BAN DISCRIMINATIE! BAN DISCRIMINATIE!BAN DISCRIMINATIE!

  8. @Jezze
    daarvoor heb ik toestemming nodig van lief
    dit soort verhaaltjes zijn natuurlijk wel een beetje privé;-))
    maar ik zal eens zien
    misschien een beetje fictief, dan kan het geen kwaad;-))

  9. @Aad Verbaast
    Heb ik ook altijd gedacht…zonder verliefdheid een bloedeloos bestaan
    nu ik kinderen heb, heb ik ontdekt dat er toch nog iets mooiers bestaat en
    iets wat duurzamer is dan de hartstochtelijkste passie vermag

  10. Tsjakka!
    Voor het eerst van mijn leven html gebruikt in een reactie…daar moeten we beslist even op drinken!
    Koffie, thee..wat belieft???

  11. Sorry, dat ik zo laat ben….maar ik zou zeggen dat "overzee" mag wegvallen zonder aan kracht in te boeten.
    Het was wat plagerig bedoeld hoor.

  12. @R.Kruzdlo
    Dank je Robert!
    En politiek…ach…dat is er al genoeg!
    @nummer 22
    ik zeg net tegen Robert…;-)))))
    ik zal er aan denken!

  13. @zelfstandig_journalist
    nee…maar makkelijk is het niet
    leeftijdsverschil speelt in het begin geen rol
    maar later als er een huishouden met kinderen moet
    worden gevoerd…dan gaat het wel even wringen;-))

  14. @Theo
    je hebt gelijk
    het zwakt het zelfs een beetje af
    ik heb het verwijderd
    dank je wel voor je feedback!

  15. Mooi hoor.
    Het klinkt als een sprookje.
    En ze leefden nog lang en gelukkig.
    Laten we hopen dat het zo eindigd

  16. @PiratePete
    nee, een sprookje is het niet
    daarvoor ben ik net iets te pittig
    en hij ook;-)))
    maar misschien is dat wel het toveringredient?

  17. hmm,
    Mijn zoontje is geboren uit een relatie waarbij pittigheid het magisch woord was.
    We zijn nu gescheiden!
    En weer goede vrienden!
    Maar dat zegt natuurlijk niets over jouw relatie.

  18. Met het losweken van het kritisch denken en het omarmen van geestelijke, vleselijke en maatschappelijke wensen leidt verliefdheid tot verliefd zijn.

  19. @PiratePete
    ze zeggen altijd dat tegenpolen elkaar aantrekken
    in mijn geval is dat nooit zo
    maar misschien dat tegenpolen wel makkelijker matchen;-))

  20. nou dat was ik dus:((
    @Annet
    eigenlijk wel
    de liefde is geen dierentuin;-)
    @k.Reintje
    daar ben ik het niet mee eens
    je hoeft niet eens open te staan voor verliefdworden om het
    toch heel plotseling te worden
    zozla jij het formuleert lijkt het een bewuste keuze

  21. @Assyke,
    Ik had jaloers kunnen worden van zo’n verliefdheid. Want welke man zou niet wensen dat zijn partner zo verliefd op hem is?
    Gelukkig maar, mijn meisje is minstens zo verliefd op mij.
    Assyke, wij mogen ons beiden feliciteren. Jij met je man en ik met mijn meisje. Toevallig is mijn meisje ook ouder dan ik.
    Toeschouwers, wie het niet heeft of niet kent, ik gun jullie allemaal zo een warme liefde. Zonder is het leven verdomd armoedig, hoe rijk of belangrijk je verder ook bent.
    O ja, wat vermag liefde? Kinderen krijgen? Dat zou ik een afknapper vinden. In Brazilie vind je er tientallen op de vuilnisbelten ronddwalen, liefde hebben ze nooit gekend. Vruchtbaar waren hun moeders wel.
    Het ware goud van liefde is m.i. daarom immatrieel, zoals bijv. in naasten-liefde. Het vermogen jezelf los te laten en jezelf belangeloos voor een ander op te offeren. Wie de liefde kent doet dit vanzelf, het zijn dan ook synoniemen.

  22. Het is goed dat een ieder zelf bepaalt van liefde is.
    Mocht je dan toch nog behoefte hebben aan een definitie
    dan stel ik "de heilige vonk" voor.

  23. @Z. (Zelf) Reflectie
    Toevallig is jouw blognaam zelfreflectie, maar ik denk dat als mensen wat meer zelfkennis zouden
    bezitten, liefde ook meer kans zou krijgen en men meer open zou staan voor anderen.
    Liefdeloosheid kan immers een voedingsbodem worden voor bitterheid en cynisme
    met alle gevolgen van dien…
    daarom is liefde in mijn ogen de basis voor alles
    Dank je wel voor je openhartige reactie!

  24. k.Reintje 15-03-2010 14:54
    "dan stel ik "de heilige vonk" voor."
    Kan ik niks bij voorstellen, daarom slechte definitie.
    De beste definitie is dan ook te beschrijven wat de liefde doet. Zoals ouders die bereid zijn hun leven voor hun kinderen op te offeren etc. Een kind hebben zegt mij niets, wel wat ouders voor hun kinderen doen. Zo ben ik bereid te lijden voor mijn kind om mijn kind lijden te besparen.
    En wie van alle mensen houdt doet alles om de mens lijden te besparen i.p.v. oorlog te voeren. Is dat niet mooi?

  25. @Z. (Zelf) Reflectie
    nee, dat beoogde ik niet
    liefde vermag hindernissen overwinnen
    zoals in onze situatie
    leeftijd, cultuurverschil, ander land, verschil in opleiding etc…
    we hebben nogal wat heilige huisjes moeten omverschoppen om samen
    te kunnen zijn
    de kinderen is een toevalligheid, die een extra dimensie hebben gegeven
    een prachtige vrucht van de liefde
    ook zonder de kinderen (want voor het zelfde geld was hij of ik onvruchtbaar)
    zou het een heel vruchtbare liefde zijn geweest
    gewoon puur vanwege de kracht!

  26. assyke 15-03-2010 15:01
    "Liefdeloosheid kan immers een voedingsbodem worden voor bitterheid en cynisme
    met alle gevolgen van dien…
    daarom is liefde in mijn ogen de basis voor alles"
    Eens! En alleen zelf-reflectie, het kunnen weten (reflecteren) dat jezelf houdt van of niet houdt van, leer je dat.
    En daarom gun ik ook iedereen liefde. Bitterheid en cynisme is lijden voor jezelf en je omgeving. Hoe koud is dat wel niet?
    Daarom, geef mij de warmte van de liefde. Feliciteer je man maar ook namens mij, hij boft maar met zo’n liefde.
    Met zelf-reflectie (zelf-kennis) ben je wel in staat de koude leegte in je te zien en ook het warme geluk van de ander waardoor je tot verandering, het willen streven naar liefde, in staat bent.
    Daarom is zelf-kennis ook net zo belangrijk als de liefde :-). Op de tempel van Delphi stond dan ook "ken uzelf".http://nl.wikipedia.org/wiki/Orakel_van_Delphi

  27. assyke 15-03-2010 15:05
    "nee, dat beoogde ik niet"
    Gelukkig maar, ik ken je achtergrond niet dus heb ik het er niet uit kunnen halen.
    Maar zoals jij de "vruchtbaarheid" nu beschrijft, ja dat herken ik als liefde. Ook ik vind een kind niet echt van belang. Het is slechts een prettig gevolg en ook de opmaat naar nog meer liefde voorzover dat mogelijk is. Immers, je kunt ook kinderen adopteren.

  28. @Z. (Zelf) Reflectie
    lange naam heb je gekregen;-)
    Vragen? Mits niet te nieuwsgierig ben ik bereid te antwoorden;-))
    Mijn achtergrond: geef altijd antwoord op vragen
    Mijn toekomst: ontworstel je daaraan;-)

  29. assyke 15-03-2010 15:18,
    "Mijn toekomst: ontworstel je daaraan;-) "
    Dat vind ik een interessante. Kun je dat uitleggen?

  30. De heilige vonk,
    Beste Assyke,
    Mede naar aanleiding van de bijdrage en de vraag van Arnold bericht ik je het volgende.
    Wat voor twee mensen een brug van liefde is, is voor anderen vaak onbegrepen.
    Wat ook de reden mag zijn voor het slaan van de brug. Het is uniek en uiterst persoonlijk.
    Twee mensen waarbij die unieke vonk overslaat. Daar mogen anderen niet aankomen.
    Dat is heilig. Vandaar.

  31. k.Reintje 15-03-2010 15:32,
    1) Wat voor twee mensen een brug van liefde is, is voor anderen vaak onbegrepen.
    Correct, hoe vaak hoor je de ander niet denken "hoe kan zo’n mooi blank meisje verliefd zijn op zo’n zwartjoekel". En ongetwijfeld hebben ze in China varinten ten koste van de Europeaan. Zo vonden Chinezen vroeger dat Europianen grote neuzen hadden. Klinkt niet als iets om verliefd op te worden vanuit de chinees gezien. En de Europeaan had het over spleetogen etc. Iedereen elkaar diskwalificerend vanuit zijn eigen xenofobe wereld. Een klein "vonkje" was dan genoeg voor oorlog i.p.v. liefde.
    Bedoel je dat met onbegrepen? 🙂
    Maar de liefde zelf is altijd herkenbaar; verdraagzaam, zachtmoedig, opofferingsgezindheid, over alle grenzen heen (de brug tussen zwart-wit etc) etc.
    De vonk interesseert mij daarom niet zo erg. De liefde zelf is de brug en heeft daarom geen vonk nodig. Bij wie liefdeloos is zal nooit de vonk overslaan.
    Nooit!
    Om over na te denken, 4% van de mens is door geboorte liefdeloos.
    2) Wie is trouwens Arnold? Ik ben Reflectie, voornaam Zelf :-).

  32. Beste Assyke,
    Ik zit hier met een rood hoofd achter mijn scherm.
    Ik weet niet of je er van gediend bent dat ik hier in virtuele pseudo-decameronestijl converseer met Zelfreflectie. Kennelijk heeft mijn oude strijdmakker Arnold Kemp het blog via-via verkocht aan Zelfreflectie.
    Ik ben zo vrij te reageren maar zal bij een aanwijzing van jou dit onmiddellijk eerbiedigen.
    De reden waarom de omgeving een liefdesband niet begrijpt kan legio zijn. Voor mij is een voor de hand liggende reden dat men verwacht dat een relatie niet stand zal houden.
    Het kan zijn dat verschillen van achterliggende culturen zorgwekkend zijn. Als bijvoorbeeld blijkt dat 90% van de huwelijken strand is dit ook terecht. Maar niet onoverkoombaar. Het lijkt we wel eerlijk als het wordt besproken.
    Zelfreflectie is niet geïnteresseerd in de vonk. Dat is vreemd omdat in onze westerse maatschappij er bijna geen gearrangeerde huwelijken zijn en er dus wel een vonk moet zijn.
    Arnold was dus een voormalig gebruiker van het avatar. Ik doe bij deze een dringend beroep op Zelfreflectie om bij dit serieuze en gevoelige onderwerp niet de clown uit te hangen.

  33. Fijn om zoiets positiefs te horen, de foto komt hier ook niet door…maar is natuurlijk een eind weg van hier;-)

  34. @k.Reintje 15-03-2010 15:59,
    1) "Kennelijk heeft mijn oude strijdmakker Arnold Kemp het blog via-via verkocht aan Zelfreflectie."
    De één verandert zijn avatar, de ander zijn naam. De één denkt grafisch (foto) de ander in woorden. Ik was uitgekeken op mijn naam en wilde er eentje die meer past bij mijn functie.
    Ik ben reflecteerder van beroep namelijk, vandaar Reflectie als nieuwe naam. Vervolgens is er niets mooiers dan Zelf-Reflectie.
    Ik, de oude avatar en de nieuwe naam, voel mij gestreeld door je "mijn oude strijdmakker". ik hoop dat dat zo blijft.
    2) …..Ik doe bij deze een dringend beroep op Zelfreflectie om bij dit serieuze en gevoelige onderwerp niet de clown uit te hangen"
    Ik ben altijd bloedserieus. Ron rozen noemde mij zelf een humorloze avatar.
    Dus zeg het maar, ben ik een clown of humorloos?
    3) "Zelfreflectie is niet geïnteresseerd in de vonk. Dat is vreemd omdat in onze westerse maatschappij er bijna geen gearrangeerde huwelijken zijn en er dus wel een vonk moet zijn."
    Wat is de veronderstelling? Dat er afstand is. Vonken moeten dan ook "overspringen". Jij spreekt ook over een brug. Een brug overbrugt een kloof, een afstand over een barriere zoals een rivier.
    Maar is de kloof tussen mensen wel noodzakelijk zodat er "iets" overgesprongen moet worden? Met een gearrangeerd huwelijk heeft dat niets te maken.
    Wat ik wel zei was dat hoe xenofober mensen zijn, des te meer afstand er is zodat er vonken nodig zijn. Afstanden tussen mensen worden gemaakt door verschillen: verschillen in ras, geloof, sociale klassen etc. Het is te gek voor woorden dat dit soort domme grenzen, immers volstrekt willekeurig, overbrugt moeten worden door een vonk!
    Ik ben er meer in geinteresseerd in het dichten van de kloof zodat er geen vonken meer nodig zijn :-).
    JIJ zegt: "waar er kloven zijn zijn er vonken nodig zodat er liefde kan ontstaan". Dit is zeer traditioneel.
    IK zeg, "waar er liefde is zijn er geen kloven en dus zijn er ook geen vonken meer nodig".
    Ben ik door het op de kop zetten van traditioneel denken daarom een clown?
    TSSsssssssssssssssssssssssss

  35. Oooooooooooooooooooooohhhhh, wat een leuk waterketeltje. Zo lief in het zand spelend.
    Briljante avatar, geen wonder dat R. Rozen mij humorloos noemde.

  36. pffff…voor een warhoofd als ik ben, is dit een heel ingewikkelde reactiedraad geworden.
    ik zal mijn best doen die te ontwarren, vrees echter dat hij nog meer in de knoop zal raken door mijn inmenging;-))
    @k.Reintje
    ik weet niet hoe ik liefde zou moeten definieren
    voor een opleiding secretarieel medewerker heb ik ooit een werkstukje geschreven
    over de liefde, daarin noemde ik zelfs mijn eetkamertafel (van hout) een product van de liefde.
    Er van uitgaand, dat het meubelstuk door een timmerman is gemaakt, die het hout liefdevol heeft
    uitgezocht, zoals alleen hartstochtelijke ambachtslieden dat kunnen…strelend over het hout, ruikend…knijpend…ja…het stuk hout komt binnen…vervolgens maakt hij er een tafel van naar zijn hart…
    totzover het arbeidsproces…vervolgens raakt iemand verliefd op het tafeltje en wil hem beslist kopen, het staat jarenlang bij hem in huis, er wordt aan gewerkt, hij raakt gebutst, toch blijft de eigenaar er van houden, hoe lelijk de tafel er na tien jaar gebruik ook uit begint te zien, dan komt de tafel in andere handen door omstandigheden…want hout wordt zelden echt weggegooid…dat tafeltje komt bij mij terecht…in een bepaalde periode van mijn leven…en ook ik werk aan het tafeltje, eet en drink daar, het tafeltje krijgt nog meer koffievlekken…en krijgt meer en meer het aanzien van een bejaarde huisgenoot.
    Inmiddels krakkemikkig geworden verzet ik me tegen de vernietiging van dit kleine stukje van mijn leven en neem ik het hartstochtelijk voor hem op…de tafel moet blijven!
    Alles is liefde. Ik heb geschaterd van het lachen tijdens de film. Was toen hoogzwanger en hoog toe aan een verzetje. Alles is liefde. En ja…soms is er ook een vonk. Maar er gaat iets aan vooraf. Namelijk het openstaan voor liefde (in het algemeen).

  37. @Z. (Zelf) Reflectie
    ik ben het er mee eens dat zelfkennis een begin is
    maar dan nog is het moeilijk om dingen in jezelf te veranderen
    wel is het zo, dat als je maar bewust ben van je motieven en je gedrag
    je ontvankelijker bent voor verandering…maar makkelijk is het niet
    de meesten van ons zitten helemaal vast en komen maar moeilijk los
    uit ons krapzittende harnas:)

  38. @Z. (Zelf) Reflectie
    nou heel simpel
    -ik ben opgevoed om altijd maar vragen te beantwoorden
    -mijn streven is, (vooral na mijn ervaringen hier op vk), om dat af te leren
    mijn vader zei vroeger: elk mens is een wolf voor een ander
    een uitspraak die helemaal in tegenspraak was met zijn gedrag, want hij was
    een behoorlijk naieve man vaak,
    ik heb daar dan ook nooit in geloofd…tot ik hier op internet een wereld heb
    leren kennen die zo hard en meedogenloos is, dat ik me afvraag of mijn vader
    met dat gezegde misschien toch niet een beetje gelijk heeft
    niet zo extreem…maar het is wel duidelijk dat de wereld is verdeeld in schaapjes
    en wolven en dat het voor de schaapjes geen kwaad kan een beetje uit te kijken;-))

  39. @k.Reintje
    de liefde tussen mijn man en ik werd ook niet begrepen
    voor geliefden geen reden zich te laten dwarsbomen
    want het zou neerkomen op ontkenning van je zelf
    wat de omgeving niet altijd doorheeft is juist dat onbegrip
    twee geliefden nog dichter bij elkaar kan brengen
    juist door het isolement en de noodzaak alle energie, hoop en
    liefde dan maar bij elkaar te halen

  40. @Draver
    dank je wel
    we doen ons best;-))
    @Annelies
    hoi, leuk je hier weer te zien!
    wat de foto betreft, er is geen foto
    men had het over een beeld van de geschiedenis
    geen echte foto dus, dus geen wonder dat jij hem niet zien kan;-)

  41. @Roosanne
    dank je, ik weet niet hoe oud ik ga worden
    maar als het meer dan 28 jaar erbij is, dan liever samen
    Zo volgens mij ben ik klaar;-)

Geef een reactie

