Voor Theo Klaverblad en Lantaarnpaal voor k.Reintje

Gisteravond vroeg Theo Klaverblad mij, naar aanleiding van zijn logje  Winter aan de Vaart  wat ik dan mooi vond als ik blijkbaar geen liefhebber van landschappen was. Ik vond dat wel een leuke vraag. Ik antwoordde hem dat ik daar op terug zou komen in een logje, misschien vandaag.

Hieronder wat schilderijen die mij boeien.

   


salvador dali
jeune fille a la fenetre  1925  
Wat ik mooi vind van salvador dali is de herkenbaarheid van het daaglijks leven, maar dan met meer emotie geschilderd dan de werkelijkheid aan de toeschouwer prijsgeeft. Maar vooral vind ik zijn stijl mooi, een stijl die ik niet goed onder woorden kan brengen. Daarvoor mis ik inhoudelijke kennis van kunstgeschiedenis.

  


lantaarnpaal bij de rumoerige stad,  lourens lubbers
(kunstenaarskring de ploeg) 
dit schilderij kende ik overigens niet, ik kwam hem tegen toen ik dit logje voor klaverblad aan het maken was. het doet me denken aan het kubisme van picasso en het spreekt me wel aan. picasso is erg voor de hand liggend en ik vind dit schilderij van lourens lubbers zeker niet voor hem onderdoen.
de lantaarnpaal viel me op naar aanleiding van het   spetter pieter pater aalscholverblogje van ramirezi    en de voortvarendheid van k.reintje die daar weer het gevolg van was.
Zo zie je maar weer, dat bloggers elkaar voortdurend prikkelen en stimuleren;-)

  


de vrouw in de groene jas,   auguste macke 
 ik ben geneigd te zeggen dat ik dit het mooiste schilderij vind. expressionisme vind ik toch al de mooiste stroming in de schilderkunst. nu heeft dit ook wel iets impressionistisch, maar door de felle en warme kleuren vind ik het dat toch niet. de laatste vind ik vaak iets zoetigs en weeigs hebben en ben daar niet zo kapot van.
kortom naar dit schilderij kan ik zo uren kijken, mocht het in mijn kamer hangen. Daar hangt het echter niet;-)

 
 salvador dali 1925  moeilijke titel

 
 rene magritte 
en ach last but not least, dit prachtige stilleven. een stilleven dat zo uit een nare of mooie droom kan zijn ontsnapt.
en dat is ook precies wat mij fascineert in de schilderijen van magritte, het surrealistische is niet per definitie naar of prettig te noemen. zijn schilderijen hebben een krachtig associerend vermogen.
verder vind ik de kracht van deze schilder, dat hij normale taferelen een andere diepere lading geeft. een lading die behoorlijk diep kan inwerken in de kijker.
Zo kun je je afvragen of de peer en appel op jouw fruitschaal wel zo’n onschuldig en oppervlakkig verschijnsel is…

geniet er van en neem mijn commentaar met een korreltje zout;-)

41 thoughts on “Voor Theo Klaverblad en Lantaarnpaal voor k.Reintje

  1. Jouw "appels" laten zich rustig met "peren" vergelijken. Ze worden er alleen maar mooier op!

  2. @joost tibosch sr
    ik krijg de appel en peer niet op normale grootte op mijn blog.
    ik ben er al een half uur mee bezig, echt surrealistiche gewaarwording, dit gevecht tegen de onzichtbare elementen;-)

  3. Gemeente Utrecht
    Dienst Stadsreiniging
    namens het college van Burgemeester en Wethouders
    Vlampijpstraat A28
    Utrecht
    k.Reintje
    Bernadottestraat A27
    Utrecht
    Betreft: Schoonmaken lampekappen
    Utrecht, 23 februari 2009
    Geachte heer/mevrouw k.Reintje,
    Wij hebben uw verzoekscrift tot de reiniging ontvangen. Dit schrijven betreft derhalve een ontvangstbevestiging.
    Mede, gezien de mogelijkheid van een eventueel spoedeisend belang, geven wij hierbij aan hoe de procedure verder zal worden gevolgd inzake het verwijderen van fecalien van dieren die rechtens niet toebehoren aan een ingezeten van de gemeente Utrecht.
    Bij het verwijderen van fecalien van dieren, die niet toebehoren aan een ingezetene van de gemeente Utrecht dient iedere burger zorg te dragen voor het onderhouden van de bestrating tot de openbare rijroute.
    Voor het verwijderen van fecalien op lampekappen dient de regeling voor het voordoende aanwezig zijn van nachtverlichting te worden gevolgd. Er zal ter plaatse een metingen worden uitgevoerd of het huidige schema van reining toerreikend is en of het nodig is om de frequentie van reiniging bij te stellen.
    Voor de uit voering van de metingen alsmede de reinging van de lampekappen zullen, met het oog ook op de ARBO-voorschriften voor de uitvoerende gemeentemedewerkers, de betrokken percelen, met inbegrip van bestrating, voldoende gereinigd moeten worden door de betrokken bewoners.
    Voor de realisatie zal de dienst stadsreiniging een separate brochure vervaardigen en deze ter goedkeuring voorleggen aan het hoofd milieu.
    Ten overvloede dien ik te melden dat de hele schoonmaak pas in werking kan treden na afloop van het broedseisoen. De door u aangehaalde volgelvereniging heeft hier nadrukkelijk voor gepleit hetgeen door de gemeente zal worden gevolgd.
    Burgemeester en Wethouders zullen een werkbezoek brengen aan de
    Bernadottelaan. Doch niet eerder dan dat de werkzaamheden ordentelijk zijn uitgevoerd,
    Vertrouwend, u hiermede voldoende te hebben geinformeerd, verblijf ik
    Namens het College van Burgemeester en Wethouders,
    hoogachtend,
    De burgemeester.
    .

  4. Het schilderij van Auguste Macke springt er voor mij uit, de anderen doen me niet veel Van surrealistische kunst hou ik helemaal niet.

  5. Assyke, de bovenste heb ik gebruikt voor mijn blogroman van Isylia Isola (inmiddels in bestand opgeslagen). Dus die vond ik ook boeiend, aantrekkelijk. Ook de andere wel en zeker de compositie en kleuren van August Macke. Dus je doet me hier een plezierr mee. Aanbevolen!

  6. Gevoeliger dan de werkelijkheid geschilderd?
    Dali was een monster,ik weet er alles van omdat ik meer dan 5 jaar woon in Catalunya Girona.
    Ik ken alles van hem. Maar ik vraag mij af of Dali in zijn latere werk de werkelijkheid heeft geschilderd. Ik denk van niet.
    De werkelijkheid (buiten) heeft geen gevoel, je kunt haar hooguit zo schilderen dat de kijker er een gevoel BIJ krijgt.
    Groet

  7. @Robert K.
    schilders inspireren elkaar vast ook;-)
    ik vind deze van dali mooier, zachter
    @k.Reintje
    jij bent a. ambtenaar, b. jurist, c. sociaal raadsvrouw, of een doorgewinterde klageres;-)))
    mijn stoepje heb ik netjes schoongeveegd, dus aan mij zal het niet liggen
    maar wat vind je nou van "de lantaarn" die ik speciaal voor jou heb geplaatst?

  8. Het licht
    verlichtte ons van nature
    maar in de nachtelijke uren
    willen wij intiem
    elkander blijven "zien".
    Pas wanneer de lantaarns doven
    mogen we elkander echt vast houden
    omdat we van elkaar houden
    O lieve kom in mijn armen
    Dan zal ik u beminnen

  9. Magisch realisme, expressionisme, surrealisme, impressionisme.
    Appels met peren vergelijken….
    De pracht en kracht zit onderhuids.
    grfrp

  10. Ik heb niet de indruk dat k.Reintje vrouwelijk is Assyke en dan wordt het derhalve een doorgewinterde klager 😉
    Aardige paal… zo’n beetje het enige herkenbare in de chaos

  11. de schilderijen zijn dromerig van sfeer. Lubbers is anders qua felheid maar daar kun je weer bij dromen, onder het lantaarnlicht 🙂
    mijn favorieten zijn:
    een kopvoeter van mijn oudste zoon in ecoline die ik nog steeds helemaal geweldig vind
    een zeefdruk van van Prooyen
    en een reproductie van Corneille
    De overeenkomst is dat ze allemaal heel vrolijk zijn en maken
    Er is niet veel dat me zo aanspreekt dat ik het ook zou willen hebben, hoogstens als investering 🙂
    Maar ik kan er wel van genieten.
    groet

  12. @ Assyke
    Wat ik van het schilderij vind met de lantaarnpaal?
    Ja ik vind het heel fijn voor het museum dat ze zo’n mooi stuk hebben.
    Wat zal ik er verder nog van zeggen.
    Kunst is natuurlijk persoonlijk.
    Ik vind lang niet alle moderne kunst mooi.
    Arabische architectuur vind ik over het algemeen wel mooi.
    Ik heb een rondreis gemaakt in Marokko en met name de architectuur van Fez, Meknez en Essouira zijn me bijgebleven.

  13. mooi blog omdat je zegt wat de schilderijen met jou doen
    de mensen kijken weg
    dat geeft te raden
    er passen wel dichtregels bij

  14. @Antoinette
    Die van Macke is zeker een blikvanger
    diepe felle en warme kleuren
    en toch heel rustig een bijna bezadigd tafereeltje
    @Theo
    Fijn dat je ervan genoten hebt
    toch een klein beetje dezelfde smaak;-)

  15. @Rober Kruzdlo
    zijn niet alle kunstenaars een beetje " monster" ?
    verder ben ik het niet met je eens dat de werkelijkheid geen gevoel heeft,
    wij kunnen die hooguit niet goed zien aan de buitenkant
    en dat is precies wat een goede kunstenaar volgens mij doet, hij legt de gevoelens bloot

  16. @fravapa
    de appel en peer van magritte valt onder magisch realisme, ik zal dat nog even corrigeren in de tekst boven.
    surrealistische schilderijen zijn vaak wat wilder en soms zelfs een beetje over the top, wat ik ook wel mooi vind, maar magritte is wat subtieler

  17. Ik vind de Dali’s het mooist. De Macke is ook zeer schoon. Op moderne kunst heb ik het nooit zo gehad. Kwestie van smaak.

  18. @Francois
    misschien is dat wel de reden dat metropolen zoveel wolkenkrabbers hebben, dan heb je in elk geval nog een ijkpunt in de miljoenendrukte
    @dianne
    ach het dierbaarste is hier een achteloos velletje
    met een paar enthousiaste krassen, eerste tekening, vorige week gemaakt;-)
    maar wat is een kopvoeter?

  19. @mijzelf;-))
    ik heb even gegoogled en magritte is toch gewoon surrealistisch
    maar ik denk dat magisch- en surrealisme elkaar hier en daar raken

  20. @Aad Verbaast
    hij schijnt een nare man te zijn geweest
    @k.Reintje
    Essaouira, daar wil ik nog wel eens naar toen,
    het wordt voorgesteld als een open gemeenschap
    waar veel kunstenaars hun rust schijnen te vinden

  21. Mooi en interessant blog, Assyke.
    August Macke is hier ongetwijfeld aangeraakt door de Fauvisten. dit schilderij hangt overigens momenteel in het gemeentemuseum Den Haag, op de tentoonstelling "Kandinsky en Der Blaue Reiter", die ik vorige week zag.
    Ja, Lubbers doet aan Picasso denken, het linker deel van het schilderij geeft verschillende standpunten weer.
    Het kan geen kwaad niet gehinderd te zijn door kennis van kunstgeschiedenis (Dali). Het gaat bij kunst in eerste instantie toch om het kijken.

  22. De werkelijkheid heeft alleen gevoel als je er op projecteert…, en dat doe je. Je stopt er iets in.
    Dé werkelijkheid is alleen maar woorden. Begrippen. Feiten of werkelijkheid daar moet je iets aan doen. Dus met gevoel veranderen.
    Zo goed?

  23. @vuurjuffer
    je hebt gelijk, de meeste hebben dat gemeen
    vraag me af wat dat betekent
    @zelfstandig_journalist
    zeer schoon? klinkt vlaams;-)
    Macke maakt inderdaad de meeste indruk

  24. @ingrid van de bergh
    dan heb je hem dus nog maar net live gezien
    ik ben zeer niet gehinderd door kennis;-)))
    @chimor
    ik begin nu een onweerstaanbare neiging te krijgen te gaan turven hoe vaak Macke genoemd wordt als mooiste in dit rijtje

  25. Leuk commentaar geef je!
    Van Dali bevalt me het meest de’ tonijnvangst’
    Hoop in april het nieuwe Magritte te bezoeken in Brussel 🙂

  26. Ik houd enorm van landschappen, en heb dan ook heel veel foto’s op mijn blog, maar ik ben vooral een enorme fan van expressionisme en surrealisme.
    Grappig genoeg ben ik net een blog aan het voorbereiden over mijn favorieteste schilder, August Macke.

  27. @Dianne
    oh, dan ben ik blijven steken in de kopvoetfase…maar je kan er van zeggen wat je wil, het zijn wel vaak de grapppigste tekeningen;-))
    @Kitty
    De enige tentoonstelling die ik ooit bezocht heb was in het gemeentemuseum van Den Haag.
    Expressionisten en Impressionisten waren daar verzameld uit verschillende, zelfs privécollecties overal ter wereld.
    Het was mijn eerste en indringendste ervaring met kunst. Het heeft zoveel indruk op me gemaakt toentertijd. Het is er daarna nooit meer van gekomen.
    Nu mijn oudste ouder wordt heb ik een goed en mooi excuus om me weer in dat betoverende wereldje te begeven. De drempel is voor mij best nog hoog omdat het toch een beetje elitair aanvoelt.
    Ik wil dat het voor mijn kinderen vanzelfsprekend wordt.

  28. @Ate
    wat mij zelf zo is de aanbidding die Dali schijnt te suggereren voor vrouwelijke wezens. Deze twee die ik hier laat zien zijn van zo’n ongelooflijke zachtheid.
    Het feit dat ze, zoals Vuurjuffer heel scherp opmerkte allen met de rug naar de toeschouwer/schilder staan…maakt al helemaal nieuwsgierig.
    Wat mij dan weer interesseert is waarom Dali jou niet kan bekoren?

  29. @Cees
    gekkie natuurlijk!
    wil je graag een blogje speciaal aan jou gewijd? die gelegenheid komt vast;-))))
    @Maria Trepp
    Ik las vanochtend bij Ingrid van den Bergh jouw commentaar. Je hebt erg veel verstand van deze tijd…daar kan ik best jaloers op worden…
    Het verwondert mij dat Macke zo populair is, op school hebben we het nooit over hem gehad. Is hij pas ontdekt?
    Ik ben heel benieuwd naar jouw log over hem. Ik hoop dat je veel schilderijen laat zien.

  30. Als ik deze Dali zie valt me de bips van mevrouw toch meer op dan datgene waar de dame naar ‘pleegt te kijken’.
    Nu woon ik op een woonark dus water ben ik inmiddels aan gewend geraakt, ofschoon water mij tot op heden ook nog steeds zeer intrigeert…uiteraard…!
    Kortom, ik ga altijd voor deze Dali’s, surrealisme of niet, altijd mooier dan ‘een kubistische lantaarnpaal’….

  31. @Rubio
    Iedereen kijkt anders;-)))
    Hmmm wat een bofkont ben je dan.
    Met een woonark kun je niet wegvaren, het is een soort caravan op het water toch?
    de lantaarnpaal van Lourens Lubbers vind ik ook niet overweldigend, hij deed mij aan iets denken en daarom heb ik hem geplaatst;-)

  32. Mij rest slechts te zeggen, laat die laatste zin maar achterwege. 1. Het is niet nodig. 2. Er is nog immer sprake van zoutschaarste en hiervoor moeten zelfs korreltjes gespaard worden.

  33. @Sprakeloos
    ach dat was ik vergeten;-)
    maar de run op de supermarkt ligt nu toch al weer achter ons?
    En sparen, met een beetje geluk hebben ze daar nu een heel jaar de tijd voor;-)

Geef een reactie

