Op eigen benen

-Hoe oud ben je nu, vraag ik haar.
 
Ze antwoordt niet meteen. Voor haar staat een grote mok thee, daar gooit ze bedachtzaam een schepje suiker in, roert, proeft en reikt opnieuw naar de pot met suiker.
 
Ik begin te lachen.
 
-Nou, dring ik aan.
 
-Dat weet je best, snauwt ze. 
 
-Ik wil het jou horen zeggen.
 
Ze neemt een grote slok en begint te hoesten. Ik sta op, nog steeds lachend en klop op haar middenrif.
Als we allebei weer zijn gekalmeerd probeer ik het opnieuw.
 
-Je bent mooi.
 
-Ik ben niet mooi, onderbreekt ze me ruw.
 
 
-Dat ben je wel Fati, maar daar gaat het niet eens om.
Je bent een fantastische vrouw, je bent gek van kinderen, een kei in het managen van het  huishouden, je hebt oog voor de noden van je omgeving. Zoveel kwaliteiten, die verspild worden binnen deze vier muren. Als ik je zo zie, jaar na jaar, dan word ik boos. Boos op zoveel lafheid.
 
-Lafheid? Je beschuldigt mij van lafheid?
 
Ik weet niet eens of ik dat werkelijk vind, maar ik heb wel haar aandacht.
 
-Wanneer kwam hier voor de laatste maal een vrijer aan de deur? Als ik goed op de hoogte ben is dat nu vijf jaar geleden. Sam heette hij toch? Hij kwam hier met zijn ouders, zijn zus en een neef en naar ik me heb laten vertellen was het een heel goede familie.
 
-Mijn moeder was ziek, dat weet je dondersgoed, ik kon onmogelijk zijn aanzoek accepteren.
 
-Weet je wat. Ik zeg het je gewoon. De mensen praten. Pleinvrees wordt je vergeven. Je ongehuwde staat echter niet. De praatjes drukken zwaar op je ouders, Fati.
Je wordt morgen veertig.

Ik ben je vriendin, dus ík zal zeker er zijn.
 
 
 

22 thoughts on “Op eigen benen

  1. Oei 40 en nog niet getrouwd, wat een ramp, maar het kan gelukkig. Ik ben 58 en nog nooit getrouwd geweest. maar ik had gelukkig geen ouders die dat als een schande zagen. Blijf haar vriendin.

  2. @Antoinette duijsters
    gelukkig wordt leeftijd tegenwoordig als iets relatiefs gezien
    voor vrouwen is dat een enorme bevrijding

  3. Beter 40 en vrijgezel zonder al te veel relationele brokken dan 40 en gevangen in een slecht huwelijk of al een of meerdere echtscheidingen achter de rug. En sommige mensen willen gewoon helemaal geen relatie (meer).

  4. @zelfstandig_journalist
    ik denk dat deze vrouw er niet vrijwillig voor kiest om alleen en bij mammie en pappie te blijven wonen.
    het is ook onvermogen
    voor een vriendin kan het moeilijk zijn te zien hoe je beste vriendin haar kansen voorbij laat gaan
    maar wat je zegt, niets erger dan een slecht huwelijk
    en als je lekker in je vel zit, kun je prima in je eentje gelukkig zijn
    @Aad verbaast
    dank je, maar dat duurt nog minstens een half jaar;-))))

  5. Oi, de druk van buitenaf is misschien het ondraagelijkst.
    Ze hoéft toch niet te trouwen?!? 🙂
    In Israel moest ik aan iedere e taxichauffeur uitleggen waarom ik geen kinderen had en zo, en zo.
    Dat is om hoor en dol van te worden.
    Lief zijn voor je vriendin hoor! 🙂
    .

  6. @jezzebel
    fictie;-)))
    maar wel gebaseerd op een situatie van een nichtje
    van haar weet ik dat ze ongelukkig is in deze situatie
    voor veel vrouwen geldt nog altijd dat een huwelijk de enige ontsnapping aan het ouderlijk huis is en een kans een "eigen" leven te leiden

  7. Misschien gaat het hier nog meer om een leven voor zichzelf te gaan beginnen, en hoeft het niet persé trouwen e.d. te zijn. En zelfstandig journalist heeft ook een punt. Maar goed dat je het er überhaupt met je vriendin over hebt zonder haar in de steek te laten wat ze ook doet er mee.
    Hartelijke groet, Coby

  8. Prachtig beschreven…in een eenvoudige taal…wat prachtig is…..
    Deze situatie had overal ter wereld plaats kunnen vinden….in vele families…..daarom erg mooi en herkenbaar….de interpretatie…..
    Vriendelijke middaggroet !

  9. @paco
    zelfstandig_journalist is ook een heel verstandige man
    maar ik stel jouw menig ook op prijs;-)
    @Coby
    het is fictie;-)
    voor de buitenwereld gaat het om het feit dat ze ongetrouwd is
    ik denk dat het de vriendin om gaat dat ze zelfstandig wordt, desnoods via een huwelijk
    @ramirezi
    een mooier compliment had je niet kunnen geven,
    dank!

  10. Leeftijd is van ondergeschikt belang in het huwelijk.
    Respect voor je partner en een eenvoudig leven nastreven zijn de belangrijkste ingrediënten.
    Ik ken een geslaagd huwelijk van beiden 1e echt. De man was 53 en is op 100-jarige leeftijd overleden. De vrouw was 37. Ze hebben een zoon gekregen.

  11. @k.Reintje
    alles kan, het hangt uiteindelijk alleen maar af van de klik en van de communicatie
    mijn man is negen jaar jonger, soms zie ik het wel als een kleine generatiekloof, maar na een paar jaren groeit die kloof ook dicht omdat je ook naar elkaar toegroeit

  12. @zelfstandig_journalist
    het zij je gegund
    maar! ik kom zo op je blog kijken of je gister niet verdwaald bent in brussel…over verstandige mannen gesproken-)))))))

  13. Niemand moet tegen haar/zijn zin een relatie aangaan of trouwen. Ook ouders moeten ermee leven dat hun kind zelf kiest wat hij/zij wil. Je zet het scherp neer, Assyke. Mooi!

  14. @De Stripman
    Dank je.
    Ja, het doet je pijn, je zou graag willen helpen, weet niet hoe, voelt je machteloos en in die machteloosheid zeg je soms net de verkeerde dingen.
    @Blew
    Je hebt gelijk.
    Voor deze ouders voelt het waarschijnlijk als falen dat hun dochter nog niet aan de man is. En dan nog haar straatfobie.
    Ze zouden ook kunnen kijken naar wat ze allemaal wel te bieden heeft en dat stimuleren.

Geef een reactie

