Vers brood kan nog verser

In een recent verleden bakte ik elke ochtend brood. Twee grote platte broden, soms 3 gingen dan de oven in.  Ze hadden dan al een poosje gerust onder een paar warme doeken.
Niet lang, moet ik zeggen, ik gaf het deeg een klein uur en dan was het basta! Ik had zoveel andere dingen te doen, de uitgebreide warme maaltijd moest voor twaalf uur uitgeprutteld zijn, zodat het kon worden opgediend zodra meneer kostwinner stoer binnen kwam lopen.
Zelf vond ik mijn brood heerlijk. Soms wit. Maar meestal gemengd met volkoren en of maismeel.
In het begin is het wel eens gebeurd dat ik brood presenteerde met wormen. Niemand had me verteld dat je het meel eerst uitgebreid moest zeven en controleren op weeige zaken.
Met terugwerkende kracht word ik alsnog misselijk.
 
Afijn.
 
Met een paar keer flink vallen en opstaan, werden mijn handen behendiger en kreeg ik zowaar heuse spierballen. 
 Brood  bakken hoeft tegenwoordig niet meer. Ik hoef maar een willekeurige super binnen te lopen, het liefst een spar of een C1000 en het water loopt me in de mond…
Heerlijk ambachtelijk brood met zaden, waar een thuisbakker als ik,  alleen maar van kan dromen.
 
Maar voor degenen die het toch graag doen ondanks de verleiding van kant en klaar én die ook nog van lezen houden heb ik een leestip:  De geur van Brood   van Sarah-Kate Lynch.
Wat het boek zo bijzonder maakt is dat er ook een uitgebreide beschrijving instaat van het zelf bereiden van zuurdesem.  Dat recept en beschrijving wil ik de liefhebbers van vers brood niet onthouden.
 
 
 
 
Bereiding zuurdesem:
 

  • dag 1 :  Maak sap van drie verse biologische appels, zeef het en laat het in een gedeeltelijk afgedekte kan of pot staan.
  • dag 5 tot 10 : Doe 200 gram bloem en 2 deciliter water in een kom van aardewerk of in een plastic bak. Voeg het sap, als het zichtbaar schuimig en gegist is, toe.. Dek af met plasticfolie waar je een paar gaten in prikt, of doe het geheel in een losjes dichtgemaakte plastic zak. Laat de hele handel vervolgens rustig staan.
  • Dag 11 :  gooi de helft van het mengsel weg en voeg nog eens 200 gram bloem en 2 deciliter water toe.
  • Dag 13 :  Herhaal het bovenstaande proces en blijf dit elke dag herhalen totdat je ziet dat je zuurdesem er zin in heeft. Het mengsel komt dan omhoog langs de komwanden als je het hebt laten rusten. Er zit zichtbaar lucht in en de geur is scherp, een beetje zoals cider. Je kunt het hele proces versnellen door er twee keer per dag bloem en water bij te doen in plaats van één keer.

 

37 thoughts on “Vers brood kan nog verser

  1. De geur van brood is magisch.
    Meir Shalev schrijft daar ook heel mooi over in De Kus van Esau
    hoe diep in de nacht als de bakker begint met bakken
    al die dwazen en romantische zielen op de geur afkomen
    voor een stukje brood het verhaal.
    Het recept is om heel blij van te worden, dat ga ik proberen!
    .

  2. Brood moet minstens 3 dagen oud zijn voor het lekker is,
    en natuurlijk ongesneden zodat je met je eigen broodmes een dikke homp af kunt snijden en vooral zonder zaad en wormen.

  3. @jezzebel
    Weet waar je aan begint, het is een verhaal zonder einde, zuurdesem
    moet je dwaas zijn om onweerstaanbaar aangetrokken te worden door de geur van brood?
    dan ben ik graag een dwaas;-)
    @appelvrouw
    bah 3 dagen oud!
    Je bedoelt mag niet ouder zijn dan drie uur;-)
    en wormen die wip je er zo uit met je broodmes

  4. @Assyke, ik ben ook zo’n romantische ziel, de dwaas.
    In Portugal ging je achterop bij je lover for the night
    op zijn vespa richting bakker
    na het stappen een stuk
    versgebakken brood
    en een homp roomboter
    voor al die stappers
    die langs zijn nering kwamen.
    Man, wat is het lang geleden.
    Wat heerlijk echt brood.
    .

  5. @o jezzebel hou op!
    anders moet ik naar beneden en lig ik straks voor apegapen
    voor het fornuis
    o gelukkig ik heb geen zuurdesem in huis
    pffffff…dat was op het nippertje
    en o ja,
    een homp brood na het vrijen
    niet te versmaden nee
    beter nog
    dan de eeuwige sigaret;-)))

  6. Ik moet er niet aan denken , ik ga al vaak in restaurants eten omdat ik koken al teveel werk vind, maar brood bakken!!!!
    Heerlijk als je die rust kan opbrengen. Maar het recept is aan mij niet besteed dus.

  7. @Rene Louman
    het is niet zoveel werk, de meeste tijd gaat in het rijzen zitten en dat doet het deeg zelf, je hoeft hem gelukkig niet toe te zingen of zulks;-)’
    maar je hebt gelijk, het gistrecept is voor de echte diehards en dat ben ik ook niet. Later als het wat rustiger hier in huis is, dan lijkt het me wel een bijzonder experiment. Het is toch iets levends…iets wat je bijna vanuit het niets creeert.

  8. @k.Reintje
    vreselijk brood bij de marokkaanse en turkse bakkers
    heb jij geen blog?
    anders kwam ik even langs;-)

  9. Je mag wel langs komen met een brood.
    Stoor je niet op mijn oude kat, die is 24 en redelijk incontinent.

  10. Dat is omgerekend zo’n beetje 150 jaar in mensenleeftijd.
    Ik zal me niet aan haar storen, ik hou van katten ongeacht geslacht, kleur, leeftijd, slechte gewoontes en uiterlijk;-)
    ze moeten alleen niet te veel babbelen

  11. Ik heb het even uitgerekend.
    Oudste mens J.Calment 122
    Oudste kat ca. 29
    Dus 24 : 29 x 122 = 101
    Je bent toch niet met 9 kattenlevens gaan rekenen?

  12. Cheriff werd waarschijnlijk hooguit 2 (vermist)
    Jumpy werd 5 (aangereden)
    Orphy werd 9 (vermist)
    Dorus werd 13 (nierinsufficientie)
    Kitty werd 16 (kanker)
    De meeste katten worden aangereden of worden zo vetgemest dat ze suikerziekte of nierkwalen krijgen.
    Zoveel katten zijn er niet die de hoogbejaarde leeftijd van 24 halen. Ik heb respect voor die dame van jou.
    Of is het een heer?

  13. Ik kan het tot hier ruiken, Assyke. Mmm.
    En weer wat geleerd: het gist uit appels. Natuurlijk.
    ‘In een recent verleden’. was dat in Nederland?
    Zoniet, dan neem ik mijn petje af voor je perfecte Nederlands.
    Ceesgegroetje
    (Overigens: de wormen zijn ook erg voedzaam hoor. Is weer eens wat anders dan krenten. Maar ik ben bang dat Kostwinner daar heel anders over denkt…)

  14. @Ate
    nu niet meer 100% vegetarier, maar ooit wel.
    twee katten van 12? Vertel. Zijn het deugnieten?
    @Cees
    Niet in Nederland, in Nederland is iedereen te lui om zelf brood te bakken, ik dus ook 😉
    er was geen goed brood verkrijgbaar, alleen dat sponzige fabrieksbrood (waarvan het meel overigens ook niet gezeefd werd)
    wat ik zo smerig vond, dat ik maar zelf ben gaan bakken. En ontdekte dat ik het een heerlijke manier vond om de dag mee te beginnen.

  15. Eigenlijk zou ik brood bij een echter bakker moeten kopen in plaats van de supermarkt. Maar ja, gemakzucht.

  16. @Aad Verbaast
    bijna het allerlekkerste op de wereld
    maar de geur van gebrande koffiebonen is ook onweerstaanbaar
    @zelfstandig_journalist
    dat is een kwaal van deze tijd, eerst zijn we te lui geworden om zelf ons eten te bereiden, vervolgens zijn we zelfs te lui om een straatje om te lopen
    eigenlijk vind ik ook dat ik mijn kinderen geen brood uit de super moet voorschotelen, maar brood van de bakker is zo duur…afwegingen, afwegingen;-)

  17. Wat kunnen wij bloggers dingen toch opblazen. Je zou bijna geen gist, zuurdesem,
    ammonium of zelfrijzend bakmeel meer nodig hebben. Maar een goed brood is wat
    waard.

  18. Bij ons de lekkerste soorten brood vakkundig gebakken te koop. Elke dag ook op zondag tot drie uur.
    broodislekkergroeten

  19. de reacties zijn even leuk als het blog: een homp brood na het vrijen? 🙂 Mijn ex wilde dan een pasteitje, maar doe mij maar eerst een sigaret 🙂
    Van vers brood is de korst het lekkerst.
    groet

  20. De geur van eigen gebakken brood, ja, dat doet het ‘em. Ik zou best in een bakkerij willen werken wat dat betreft. Joh, al die lekkere geuren…. en wat zo mooi uit de oven komt. Het is alleen vervelend dat ze meestal ’s nachts werken, maar ja, daar wen je misschien ook wel aan.
    Hartelijke groet, Coby

  21. @Peterus
    Als ik me niet vergis komt u uit vlaanderen, ja daar zijn de bakkers op zondag open, dus jullie kunnen elke zondagochtend ongegeneerd genieten van een vers croissantje of een hard vers broodje?
    Het zou verboden moeten worden, het is onrechtvaardig;-)))
    Hier in nederland verkopen ze vlaams brood, heel lekker, het ziet er een beetje uit als een franse pain levain.

  22. @Dianne
    ik rook niet, dus dat dilemma heb ik lekker niet;-)
    dat vind ik ook, dat soms de reacties (even) leuk(er) zijn als/dan het blog;-)
    @Coby
    O maar als er maar genoeg vrouwen bakker worden, dan gaan we dat natuurlijk veranderen, overdag bakken, nachtwerk daar hou ik niet van. Ik moet wel kunnen slapen;-)

  23. Da`s dan weer het lekkere van la douce France, `smorgens even naar de bakker!
    (maar tussen twee haakjes ik zag je reactie bij Pierra, ~~le plat pays~~~
    en dat is toch écht Vlaanderen)
    grfrvp

  24. Mijn katten deugnieten?
    Ze zijn vreselijk !!
    Wat los zit eten ze op, en wat vast zit maken ze los.
    Als ik thuiskom, doen ze alsof ze bijna dood zijn van de honger, en als ze hun voer ophebben, herhalen ze de voorstelling bij alle buren.
    Dat doen ze zo goed dat de buren denken dat ik ze verwaarloos. ( ze zijn dik zeven kilo !!)
    Ze bemoeien zich overal mee, en zitten overal aan.
    Ze verharen binnen een uur een heel huis onder.
    Ze drukken me ’s nachts van mijn kussen, zodat ik een halve dag met een knik in mijn nek rondloop.
    Ze scherpen hun nagels aan de bank, aan de boeken en aan mij.
    Als ik aan het computeren ben, ligt er een op mijn toetsenbord. (waar ik hem afduw, zodat hij tussen het beeldscherm en het toetsenbord ligt.)
    De ander moet op schoot, zodat ik met gestrekte armen moet tiepen.
    enzovoort…..
    Je begrijpt, ik zou ze voor geen goud willen missen 🙂

  25. Brrr, wormen heb ik nog nooit in mijn brood gehad hoewel ik het meel zelden zeef. Ik ben een tamelijk fanatiek thuisbakker maar ik moet toegeven dat ik niet het ultieme brood kan maken. Nederlands brood vind ik niet lekker. Belgisch is al iets beter. Duits vind ik te zwaar. Ik heb een voorkeur voor wit. Ongezonder maar lekker. Kwestie van smaak. Het lekkerste brood vind ik brood uit Frankrijk en Italië. Echter, een Franse baguette, naar mijn mening het lekkerste brood ter wereld, heb ik nooit kunnen maken, zelfs niet bij benadering. Ik weet niet wat het geheim is. Ook het meel zeven heb ik vaak geprobeerd maar het maakt weinig uit. Misschien het soort meel. Ik heb eens een keer meel uit Italië meegenomen. Het deeg dat ik daarvan maakte rees als een bezetene en werd twee keer zo groot als deeg met Nederlands meel. Ik heb daarna dus ook meel in Frankrijk gekocht, maar een baguette heb ik er nooit mee kunnen maken.

  26. @Ate
    Ooooohhhhhhhh heerlijk…
    ja, ja, ik begrijp wat je bedoelt, een kat die je s’nachts subtiel van je kussen afduwt en als dat niet lukt maar simpelweg op je gezicht gaat liggen. Niet denkend aan verstikkingsgevaar van zijn toch wel lieve baasje. Domme kat;-)
    En die nagels hou op!
    Toen ik die nare beesten had, waren al mijn broeken en rokken gehaven;-(((
    En wat dacht je van mijn truien en bloesjes? Om te janken!

  27. @Chimor
    Als je in een snikheet land meel koopt bij een buurtwinkeltje dan is dat meel geheid aangetast. Bewaar je het zelf ook nog een dag of wat, dan ontwikkelt zich in de hitte een geheel nieuwe bevolking in dat meel.
    Ik wist dat ook niet. Vandaar dat ik in mijn onschuld gewoon begon te mengen en te kneden;-)
    Daarna wijzer geworden, kocht ik de meel in gesloten vijf kilo verpakkingen in de hypermarchés, maar ook dan is het zaak thuis de zak op een koele plaats te bewaren.
    Als je de perfecte baguette wilt bakken, is het misschien een tip om dit boek van haar te lezen. Want veel schijnt af te hangen van de gist die je gebruikt.
    Leuk dat jij een fervente thuisbakker bent, dat hoor je niet vaak van een man;-)))
    Als je een goede tip hebt, dan ben je altijd welkom!

Geef een reactie

